Säkerhetskamerorna på sl bussarna funkar ej bra

Startat av the0fiskis, 15 december 2009, 21:36:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

Säkerhetskamerorna på 1.800 av SL:s 2.000 bussar fungerar inte. Nu tvingas SL sätta in ett femtiotal väktare för att öka säkerheten


SL har under två år installerat säkerhetskameror på sina 2.000 bussar. Men den inspelningsutrustning som ska spara bilderna för att ge polisen en möjlighet att gripa våldsverkare och personer som förstör ombord på bussarna har inte fungerat.

- Utrustningen har visat sig vara mer eller mindre värdelös, säger Thomas Silvander på SL:s pressjour till DN.se.

På tisdagen gav SL:s styrelse vd:n Göran Gunnarsson i uppdrag att undersöka hur man ska ersätta inspelningsutrustningen och utreda de ekonomiska konsekvenserna.

Under tiden kommer mellan 50 och 60 väktare och ordningsvakter att sättas in på de linjer som man har mest problem på.

- Det är bland annat en del nattbussar men också några andra linjer, säger Thomas Silvander.

Redan tidigare har SL drygt hundra vakter som arbetar på bussarna. Thomas Silvander kan inte svara på hur länge inspelningsutrustningen inte har fungerat.
http://www.dn.se/sthlm/sls-sakerhetskameror-fungerar-inte-1.1014599



(saxat från http://vaktare.forum24.se/vaktare-about1611.html)

Zella

Fungerade dom i början... om inte så borde ju SL bli erbjuden nyare kameror eller ersättning. Man skaffa ju varor för att dom ska fungera.

Kvaliten kan vara bristfällig på flera håll i landet... så pass att brott inte kan styrkas.

Det är ju trotts allt passagerarnas och personalens säkerhet att brott eller onda gärningar kan styrkas i form av bild och video bevis.  :-\

yngrot

Har tyvärr märkt av detta även i våra bussar ofta varit inne för översyn på kamerafunktionen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Samma skräp som på pendeln?
Där verkar ingen kameraövervakningsutrustning funka längre, för på Nynäsbanan fick konduktörerna inte jobba ensamma längre just pga att övervakningen inte fungerade. Nu har de nyligen börjat igen, men då två stycken och ofta i sällskap av ett par väktare.

Jo

Sedan är väl frågan om det inte hade varit bättre om man istället för att SL monterar utrustningen i operatörernas bussar, operatörerna själva haft ansvaret för detta. Finns det någon mer plats i landet där beställaren är ägare till och ansvarar för kamerautrutningen?



Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 december 2009, 22:39:49 PM
Samma skräp som på pendeln?
Där verkar ingen kameraövervakningsutrustning funka längre, för på Nynäsbanan fick konduktörerna inte jobba ensamma längre just pga att övervakningen inte fungerade. Nu har de nyligen börjat igen, men då två stycken och ofta i sällskap av ett par väktare.

Och på lokalbanorna går konduktörerna själva utan att vagnarna är utrustade med övervakningskameror, och det går alldeles utmärkt.

Björn Forslund

Varför får de inte göra det på pendeln då? Olika regler när det är järnväg? Är inte Saltis järnväg?

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 december 2009, 23:31:06 PM
Varför får de inte göra det på pendeln då? Olika regler när det är järnväg? Är inte Saltis järnväg?

Jodå, liksom Roslagsbanan, men det är inte några särskilda regler för järnväg i detta avseende. På Citypendeln/Stockholmståg har personalen, med arbetsmiljölagstiftningen som hävstång och med lynnigt bistånd av myndigheterna (främst Arbetsmiljöverket), lyckats åstadkomma ett antal egendomliga beslut som tydligen inte har någon räckvidd utanför just den verksamheten. I samma andetag förtjänar det att sägas att situationen för konduktörerna på Nynäsbanan har varit eländig i många år, på ett sätt som kan få en lönehelgskväll i T-banan att framstå som rena semesterhemmet. Det är helt enkelt fråga om olika världar...