Sven Carlssons Buss AB köper Moheda Buss AB

Startat av Bjarne-W, 15 december 2009, 18:26:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Enligt pressmeddelande jag fått:

Köpare av samtliga aktier i Moheda Buss AB är Sven Carlssons Buss AB, Gnosjö. 
Efter en tids förhandlingar med ett par större aktörer i branschen är man nu nöjd med att ha
slutit avtal med en köpare från Småland och regionen som är beredd att satsa vidare på
Moheda Buss framtid och utveckling. 
Sven Carlssons Buss AB (eller snarare de rörelsedrivande dotterbolagen Sven Carlsson Trafik
AB och Gnosjö Trafik AB) har ännu längre historia. År 1928 grundades verksamheten i
Gnosjö. Sven Carlssons Trafik AB är verksamma inom samma segment och expanderar
därmed genom sitt förvärv. Sven Carlssons Buss AB förvärvade så sent som i januari 2008,
Grimslövsbuss AB. Med förvärvet av Moheda Buss AB stärker Sven Carlssons Buss sina
positioner ytterligare i regionen.

Staffan Sävenfjord

Så Thorsten Wernersson och Lars Berg har sålt sitt välskötta bussbolag. Därmed blir Sven Carlsson ännu större på tågersättningar eftersom de nu täcker in i princip hela Jönköpings och Kronobergs län.
Antagligen kommer Moheda Buss att precis som Grimslövs Buss leva kvar under sitt gamla namn och förhoppningsvis också med sin gamla design. Sven Carlssons egendesign är det inget fel på men Mohedas är snäppet bättre.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:49:03 PM
Så Thorsten Wernersson och Lars Berg har sålt sitt välskötta bussbolag. Därmed blir Sven Carlsson ännu större på tågersättningar eftersom de nu täcker in i princip hela Jönköpings och Kronobergs län.
Antagligen kommer Moheda Buss att precis som Grimslövs Buss leva kvar under sitt gamla namn och förhoppningsvis också med sin gamla design. Sven Carlssons egendesign är det inget fel på men Mohedas är snäppet bättre.

Kan bara hålla med att Moheda buss försvinner som eget företag.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 15 december 2009, 20:30:33 PM
Kan bara hålla med att Moheda buss försvinner som eget företag.

Du menar att Moheda buss inte försvinner? Annars håller du knappast med.

Staffan Sävenfjord

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 20:54:52 PM
Du menar att Moheda buss inte försvinner? Annars håller du knappast med.

Det jag menar är att Moheda har varit och är ett välskött företag. Sådana företag vill jag inte ska bort från marknaden. Det blir en osäkerhetsfaktor med ny ägare trots att detta inte alls ska påverka enligt de nya.
I branschen i 40 år

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 16 december 2009, 08:51:21 AM
Det jag menar är att Moheda har varit och är ett välskött företag. Sådana företag vill jag inte ska bort från marknaden. Det blir en osäkerhetsfaktor med ny ägare trots att detta inte alls ska påverka enligt de nya.

Men snälla Jan - varför måste det alltid i dina ögon innebära en eventuell försämring bara för att det blir något nytt?
Varenda gång något nytt kommer så tvekar du - se tiden an istället. Köpet kanske kan innebära ett uppsving - nya möjligheter till fler uppdrag med en större resebyråverksamhet i ryggen och en annan ekonomisk bas som ger en bra utveckling.

Jag tror att köpet innebär något bra för företaget. Dessutom (utan att veta några som helst ekonomiska siffror) - innebär ju oftast en försäljning av ett företag en utväg istället för att kanske gå omkull. Hade företaget gått suveränt bra hade man kanske inte sålt? Vi kan inte bortse ifrån att det ekonomiska läget är ganska tufft för mindre bolag just nu.

På det här viset får Moheda buss en helt annan chans att leva vidare med sitt namn än en (kanske) eventuell nerläggning och helt försvinnande från marknaden.

Jan

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 december 2009, 09:50:11 AM
Men snälla Jan - varför måste det alltid i dina ögon innebära en eventuell försämring bara för att det blir något nytt?
Varenda gång något nytt kommer så tvekar du - se tiden an istället. Köpet kanske kan innebära ett uppsving - nya möjligheter till fler uppdrag med en större resebyråverksamhet i ryggen och en annan ekonomisk bas som ger en bra utveckling.

Jag tror att köpet innebär något bra för företaget. Dessutom (utan att veta några som helst ekonomiska siffror) - innebär ju oftast en försäljning av ett företag en utväg istället för att kanske gå omkull. Hade företaget gått suveränt bra hade man kanske inte sålt? Vi kan inte bortse ifrån att det ekonomiska läget är ganska tufft för mindre bolag just nu.

På det här viset får Moheda buss en helt annan chans att leva vidare med sitt namn än en (kanske) eventuell nerläggning och helt försvinnande från marknaden.
Ulf nu får du ge dig... Jag förstår precis allt varför man försäljer sitt företag och det är helt rätt också 100% Men att det måste gå den vägen för att överleva mot andra i kommande upphandlingar är tråkigt för jag gillar dessa småföretag och dess 100%iga inställning till busstrafiken och service mot sina parter. Jag är inte någon bakåtsträvare som Du vill tro, bara beklagar att det blir färre och färre småföretag.
I branschen i 40 år

Ulf Rådeström

Nja...jag vet inte varför jag måste ge mig när jag går emot din åsikt om att ett övertagande av företag oftast leder till det sämre.

Du hade ju uppfattningen i ett PM till mig att du hade hur många exempel på företag som tagits över som det gått åt skogen för - stå för dina åsikter och nämn några så jag förstår att du har fakta och inte tror du är en bakåtsträvare.

För jag menade att så fort det blir en ändring på något - spelar ingen roll om det är upphandling, inköp av bussar eller övertagande av företag eller trafik så verkar det bli sämre.
Jag har kanske missuppfattat eller hittat på min åsikt och då är jag i så fall lessen - men exempel reder nog ut det hela.

Jag tycker fortfarande övertagandet av Moheda buss säkerligen innebär en förbättring av båda företagens verksamheter!
Det finns ju inget som helst belägg för att verksamheten inte skulle fortsätta att vara lika bra som den hittills varit - varken för Sven Carlsson eller Moheda (i detta fallet) - eller hur?

Jan

Jag vet inte var Ulf fått uppfattningen att jag tycker illa om köpet av MohedaBuss. Min uppfattning bara är att jag tycker att det är tråkigt att småföretagen blir färre. Jag har som helst inga FAKTA att presentera om hur framtiden blir i detta fallet. Dock så kan jag med historien som fakta se hur det blivit när välskötta företag blivit uppköpta av andra och den fina pulsen försvunnit. Självklart så finns motsatsen också.

Jag förstår anledningen till köpet precis som det står i artiklen innan i denna tråd. Detta är en anledning till att kunna överleva på sikt alternativet är olika samarbetsvarianter typ Busspoolen och Centralabuss för att namna några.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 16 december 2009, 13:20:36 PM
Jag vet inte var Ulf fått uppfattningen att jag tycker illa om köpet av MohedaBuss. Min uppfattning bara är att jag tycker att det är tråkigt att småföretagen blir färre. Jag har som helst inga FAKTA att presentera om hur framtiden blir i detta fallet. Dock så kan jag med historien som fakta se hur det blivit när välskötta företag blivit uppköpta av andra och den fina pulsen försvunnit. Självklart så finns motsatsen också.

Att ett bussbolag köper ett annat och behåller det med egen företagsledning och eget namn är rätt ovanligt i Sverige och det är alltså inte samma sak som ett uppköp. Det vill säga att ett bussbolag köper ett annat och integrerar det med sitt företagsnamn och den tidigare ledningen i bästa fall blir anställd av köparbolaget. Där finns det exempel både på att det fungerat bra och dåligt.
Men när det gäller uppköp av den här sorten så kan jag inte erinra mig ett enda där det inte varit ett lyft för det företag som köpts, som lever kvar som tidigare frånsett att de fått nya ägare. Några andra exempel: Flexbuss köp av Dacke Buss, Veolias köp av Granbergs, Bergkvarabuss köp av Traveller.