Huvudmeny

Vid Slottbacken...

Startat av Niclas Rosenius, 15 december 2009, 09:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

...i somras var det varmt och skönt. En sak att trösta sig med när det är kallt och snöigt ute.

Neoplanerna står på flanken och vaktar Setrorna  ;)

Fyra olika modeller och generationer.

//Niclas

Taunusch

Åh, en turistbuss med ordentliga extraljus! 8)

Det är inte alltför vanligt... tyvärr. Dumsnåla åkare?

Ersa

Citat från: Stefan skrivet 15 december 2009, 09:43:45 AM

Det beror väl på var man kör. Att ha extraljus på bussar i viss typ av trafik är ju bara bortkastade pengar om de alltid rullar på upplysta vägar (innerstäder och förorter, samt E4 Arlanda-Södertälje) eller områden/motorvägar med tät trafik och därmed konstant möte.
Kör man ofta till Åre som bussen till höger, eller linjetrafik i t.ex Roslagens skogar är det dock svårt att klara sig utan extraljus.

Vill minnas en åkare som hämtade sin nya Irizar från Scaniaåterförsäljaren, körde ut från staden, in i mörkret. Därefter vände han omedelbart tillbaka till säljaren och frågade denne om han skämtade. Det blev omedelbart montering av 4 Big Knick innan han ens kunde köra hem bussen.

Niclas Rosenius

Man vill väl ha bra arbetsbelysning  ;D

När kontorspersonal vill ha bra skrivbordslampor vill ju vi busschafförrer ha bra belysning.

//Niclas

Taunusch

Bättre arbetsmiljö för föraren, tryggare för resenärerna och sannolikt på sikt också mer ekonomiskt för företaget. Bra extraljus brukar betala sig, men som sagt på rätt fordon!

Ulf Rådeström

Bussen ifråga på bilden går ju på Årebussen - alltså på snöiga smala vägar fulla bitvis med vilt - och då är sådana extraljus bra.
Kör man på motorväg i södra Sverige med viltstängsel etc eller bara i stadsmiljö som transfers allra största biten är kanske kostnaden inte försvarbar och en massa extraljus både fult och onödigt.

Blue

Citat från: Stefan skrivet 15 december 2009, 09:43:45 AM

Det handlar inte om att vara snål, det handlar om estetik.
Ett gäng stora extraljus passar inte i fronten på en modern turistbuss.
Ser ut som f*n om jag får säga vad jag tycker!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

yngrot

Snålhet kan det väl inte handla om då en turistbuss kostar en rätt bra slant men extraljusen kan man nog få i princip gratis om man skulle vilja ha dem ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Setra Tok

Håller helt med Blue! Förr i tiden va det i "princip" inte "tillåtet" att montera extralysen på en t ex Setra. Det skulle förstöra hela bussens utseende!! Och jag personligen tycker att det inte hör hemma på bussar.

Skall tolkas med en viss ironi!!

Ersa

Citat från: Setra Tok skrivet 17 december 2009, 14:26:52 PM
Håller helt med Blue! Förr i tiden va det i "princip" inte "tillåtet" att montera extralysen på en t ex Setra. Det skulle förstöra hela bussens utseende!! Och jag personligen tycker att det inte hör hemma på bussar.

Skall tolkas med en viss ironi!!

Sen kom KR-Trafik med takbågemonterade lampor på sina Setror i Ragunda! 8)

Setra Tok

Gör att den slitna klyschan "det var bättre för" kan användas åter igen! ;)

Blue

Numera finns det "trux" bågar till setra om man vill ha ett gäng Hella på taket!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niclas Rosenius

Att det är så himla fult med extraljus på en modernare turistbuss tycker inte jag att det är.

Sedan är det väldigt skönt att ha lite bättre ljus på bussarna oavsätt om man åker i södra Sverige på motorväg med viltstängsel eller inte. Det händer ju att vilt tar sig in på motorvägen i alla fall.

Här kommer det några fler exempel på bussar med extraljus  ;D

Denna bild tagen av min son Fredrik Rosenius.

Högbergs Buss har extraljus på nästan samtliga bussar  ;D

//Niclas