SL H3A 5761 (Volvo B10M/Säffle, 1-1-0, årsm. 1981)

Startat av Mikael T Nilsson, 14 december 2009, 16:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En av SL Björknäs tre H3A med årsmodell 1981. Dåvarande linje 402 trafikerade sträckan Slussen-Atlas Copco södra.

SL hade förutom 5761 även H3A-vagnarna 5759-60 (Björknäs) och 5758 (Bollmora/Tyresö) i detta utförande. Om jag minns rätt var de utrustade med dragkrok i aktern. Jag har dessvärre ingen bild som kan bekräfta eller dementera detta.

SL lät omlitterera tre nyare H3:or med svart grill till H3A, nämligen vagnarna 6418-20. Åtminstone 6418 flyttades till Norrtälje under 90-talet.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 december 2009, 16:16:43 PM

En av SL Björknäs tre H3A med årsmodell 1981. Dåvarande linje 402 trafikerade sträckan Slussen-Atlas Copco södra.

SL hade förutom 5761 även H3A-vagnarna 5759-60 (Björknäs) och 5758 (Bollmora/Tyresö) i detta utförande. Om jag minns rätt var de utrustade med dragkrok i aktern. Jag har dessvärre ingen bild som kan bekräfta eller dementera detta.

SL lät omlitterera tre nyare H3:or med svart grill till H3A, nämligen vagnarna 6418-20. Åtminstone 6418 flyttades till Norrtälje under 90-talet.

5758 var ingen H3A, den var en vanlig H3. 5759-61 och 6418-20 hade dragkrok men det var bara 5759-61 som hade dörrställning 1-1-0.

Min favorit i gänget var 6420 som hade ett väldigt karaktäristiskt ljud, lät som den hade för stort avgassystem. Dessutom hade den rödrandigt tyg på sätena som passade mycket bra till övrig interiör. Tyget var av samma typ som som senare modeller fick (t.ex. H26).

// Niclas

Marc

Nu väcker du många minnen till liv!
H3A var under lång tid placerad ute i Ramsmora, och blev som sagt omklädd någongång under perioden. Visst fick den de bruna gardinerna med?

Niclas Wennerlid

Nej, 6420 fick inga gardiner. Åtminstånde hade den inte det när den var i Björknäs men systern 6419 hade gardiner däremot, kanske var de bruna men mitt minne lutar lite mot gulbruna.
6418 minns jag inte alls om den hade gardiner.

// Niclas

julle

6419 och 5761 hade gardiner, då dessa användes som abonneringsvagnar i slutet av 80-talet och början av 90-talet.

5760 var för övrigt den första SL-bussen med automatisk linjeskylt, vita mobitec-skyltar av tidigt 80-tals hightechs-snitt! Kanske någon har en bild från den vagnen?

Littera H3A stod för H3 med dragkrok. Vagnarna 6418-20 var utrustade med krok, så dessa var inte omlittererade av SL utan var från nyleverans betecknade H3A.

5759 och 6420 var placerade i Ramsmora, de övriga i Björknäs. I slutet av släpvagnsepoken på Nacka-Värmdö i början av 90-talet, har jag för mig att Björknäs körde turerna 6.05 på 434 samt 16.20 på 433 från Slussen på vardagar med släpvagn. Returerna från Stavsnäs med släp gick 14.17 med Ramsmoravagnen 6420 (fast vagn samt även fast förare!) samt vid 19.17 (eller var det 19.51?) av ett Björknäsomlopp.

Karsten

Se där, Julle han med det mesta jag tänkte tillägga. Det enda som inte nämnts om dessa vagnar borde då vara att 6418 hade inre väggfält i svart skrovlig plast, till skillnad mot övriga som hade väggfält i mörk träimitation.

julle

Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 00:57:01 AM
Se där, Julle han med det mesta jag tänkte tillägga. Det enda som inte nämnts om dessa vagnar borde då vara att 6418 hade inre väggfält i svart skrovlig plast, till skillnad mot övriga som hade väggfält i mörk träimitation.
Just tusan, 6418 hade något speciellt värmesystem. Den var utrustad med annan typ av värmeradiatorer och innerväggarna av den svarta skrovliga plasten hade i ovankant, strax under fönstrena lufthål. Tanken var att varmluft från elementen skulle fläktas upp mot fönstrena. Fast detta fungerade aldrig i praktiken förstås...

Fredrik Mattsson

#8
Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 december 2009, 16:16:43 PM


En av SL Björknäs tre H3A med årsmodell 1981. Dåvarande linje 402 trafikerade sträckan Slussen-Atlas Copco södra.

SL hade förutom 5761 även H3A-vagnarna 5759-60 (Björknäs) och 5758 (Bollmora/Tyresö) i detta utförande. Om jag minns rätt var de utrustade med dragkrok i aktern. Jag har dessvärre ingen bild som kan bekräfta eller dementera detta.

SL lät omlitterera tre nyare H3:or med svart grill till H3A, nämligen vagnarna 6418-20. Åtminstone 6418 flyttades till Norrtälje under 90-talet.



har för mig att den gick till ett fängelse i Sankt Petersburg, kommer inte ihåg namnet på rak arm.

http://fotobus.msk.ru/photo/53097/

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 december 2009, 19:10:59 PM
5758 var ingen H3A, den var en vanlig H3. 5759-61 och 6418-20 hade dragkrok men det var bara 5759-61 som hade dörrställning 1-1-0.


// Niclas

Det stämmer. Jag såg nu att 5758 inte var en H3A. Tack för rättningen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Tack för kompletterande uppgifter och för bilderna med släpvagn!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 15 december 2009, 02:46:47 AM
http://fotobus.msk.ru/photo/53097/

Googles översättningstjänst översätter:

Plats: Friendly Avenue (Товарищеский проспект)
Kommentaren: Idag han fördes bort för metallskrot :( - (2009-05-24)