Skånetrafiken Linje 511

Startat av Björn Lövdahl, 12 december 2009, 23:08:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Hittade denna bilden som är en av mina allra första tagna bussbilder

511an, var gick den någonstans?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Thomas Hansen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 23:08:52 PM
Hittade denna bilden som är en av mina allra första tagna bussbilder

511an, var gick den någonstans?

Torde vara den gamla linjen mellan Ängelholm och Hässleholm via Örkelljunga parallelt med SkEx 9. Försvann när man forkortade SkEx 9 till att enbart gå nämnda sträcka. Den hade några fler stopp än SkEx 9.

Thomas Hansen

Björn Lövdahl

Citat från: Thomas Hansen skrivet 12 december 2009, 23:21:43 PM
Torde vara den gamla linjen mellan Ängelholm och Hässleholm via Örkelljunga parallelt med SkEx 9. Försvann när man forkortade SkEx 9 till att enbart gå nämnda sträcka. Den hade några fler stopp än SkEx 9.

Thomas Hansen

Ja de stämmer nog nu när det säger det.
Ungefär som SkåneExpressen 11 och 532 då, fast det var Skex 11an som försvann.
//Björn Lövdahl

Thomas Hansen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 23:23:25 PM
Ja de stämmer nog nu när det säger det.
Ungefär som SkåneExpressen 11 och 532 då, fast det var Skex 11an som försvann.

Och även att det var lite mer regelbunden trafik på 532 vart det på 511 mest bestod av tidliga morgonturer i tidtabellen delade i Örkelljunga och motsvarande på eftermiddagen.

Dock fanns det på helgen en tur i vardera riktning som var skriven till Hässleholm i tidtabellen.

Men annars därutöver samma som med SkEx 11 och 532.Minns dock inte exakt vilka företag respektive avdelningar som stod för trafiken på 511:an.

Björn Lövdahl

Citat från: Thomas Hansen skrivet 12 december 2009, 23:35:02 PM
Och även att det var lite mer regelbunden trafik på 532 vart det på 511 mest bestod av tidliga morgonturer i tidtabellen delade i Örkelljunga och motsvarande på eftermiddagen.

Dock fanns det på helgen en tur i vardera riktning som var skriven till Hässleholm i tidtabellen.

Men annars därutöver samma som med SkEx 11 och 532.Minns dock inte exakt vilka företag respektive avdelningar som stod för trafiken på 511:an.

Delade i Örkelljunga?
//Björn Lövdahl

Thomas Hansen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 23:37:17 PM
Delade i Örkelljunga?

På så vis att det såg ut som att det var en buss Ängelholm-Örkelljunga och en Örkelljunga-Hässleholm och omvänt och om man inte var van resenär eller med insidekunskap så verkade det som två olika turer,typ som att den buss som gått Ängelholm-Örkelljunga skulle tillbaka till Ängelholm och motsvarande med Hässleholm-Örkelljunga. Alltså fall där man skrev på två olika tidtabellsrader.

Råkade själv ut för det en gång med en 511:a från Hässleholm som enligt skyltning och tidtabell skulle gå till Örkelljunga och så möjligen ha anslutning till en annan 511:a i Örkelljunga som sedan visade sig bli den 511:an i Örkelljunga.

Björn Lövdahl

Av vilken anledning gjorde man så?
För att folk skulle ta 9an?
//Björn Lövdahl

Thomas Hansen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 december 2009, 00:01:24 AM
Av vilken anledning gjorde man så?
För att folk skulle ta 9an?

Nja,i så fall inte medvetet,dock kan det ha samband med övriga linjers omlopp då en del av de turer som på pappret delades i Örkelljunga hade diverse anmärkningar om när de gick respektive inte gick som låg på en av turerna men inte på den andra. Däremot så blev det väl så när man ville förenkla att den linje som gick mest före förenklingen blev det som överlevde.I fallet med Ängelholm-Hässleholm då SkEx 9(som en gång i tiden gick Båstad-Kristianstad) vart det på Hässleholm-Markaryd blev SkEx 11 som togs bort.

Björn Lövdahl

Citat från: Thomas Hansen skrivet 13 december 2009, 05:13:51 AM
Nja,i så fall inte medvetet,dock kan det ha samband med övriga linjers omlopp då en del av de turer som på pappret delades i Örkelljunga hade diverse anmärkningar om när de gick respektive inte gick som låg på en av turerna men inte på den andra. Däremot så blev det väl så när man ville förenkla att den linje som gick mest före förenklingen blev det som överlevde.I fallet med Ängelholm-Hässleholm då SkEx 9(som en gång i tiden gick Båstad-Kristianstad) vart det på Hässleholm-Markaryd blev SkEx 11 som togs bort.

11an gick ju även Kristianstad-Halmstad från början men i slutet var det väl bara 1 tur fredag resp söndag som gick upp till Halmstad
//Björn Lövdahl

Thomas Hansen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 december 2009, 10:38:09 AM
11an gick ju även Kristianstad-Halmstad från början men i slutet var det väl bara 1 tur fredag resp söndag som gick upp till Halmstad

Sedan var SkEx 11 i realiteten inte så ofta ens Markaryd-Kristianstad utan oftast Markaryd-Hässleholm och så ett par turer igenom till/från Kristianstad respektive till/från Halmstad. Nog mest av allt en järnvägsanslutningsavgång för de turer som gick till/från Halmstad.

Sedan uppstod ju Swebus Express linje 851 som kördes av Thygessons för Swebus Express på i stort sett samma tider som SkEx 11 till/från Halmstad gjorde.
Verkar dock som att även denna linje försvunnit,hittar i alla fall inget om den hos Swebus Express längre.

Björn Lövdahl

Citat från: Thomas Hansen skrivet 13 december 2009, 11:35:27 AM
Sedan var SkEx 11 i realiteten inte så ofta ens Markaryd-Kristianstad utan oftast Markaryd-Hässleholm och så ett par turer igenom till/från Kristianstad respektive till/från Halmstad. Nog mest av allt en järnvägsanslutningsavgång för de turer som gick till/från Halmstad.

Sedan uppstod ju Swebus Express linje 851 som kördes av Thygessons för Swebus Express på i stort sett samma tider som SkEx 11 till/från Halmstad gjorde.
Verkar dock som att även denna linje försvunnit,hittar i alla fall inget om den hos Swebus Express längre.

Hållplatstidtabellen är också nertagen i Hässleholm. Tror den försvann ivåras redan
//Björn Lövdahl

Jona

Mycket trevlig läsning, även om minskade turer eller indragna linjer inte alltid är så kul.
Men jag uppskattar dessa linjehistorier och jag hoppas på att ni kan bjuda på fler historier likt denna framöver...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Lövdahl

Citat från: Jona skrivet 13 december 2009, 11:47:43 AM
Mycket trevlig läsning, även om minskade turer eller indragna linjer inte alltid är så kul.
Men jag uppskattar dessa linjehistorier och jag hoppas på att ni kan bjuda på fler historier likt denna framöver...

/Jona

Minskade turer kan man väl disktuera, har för mig att samtliga av de indragna avgångarna ersattes med avgångar på den kvarvarande linjen
//Björn Lövdahl