TSB 7176

Startat av Hasse L, 11 december 2009, 19:43:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Fredrik Klint

Ytterliggare en trevlig bild, tackar!

Jag har dålig koll på TSB, Trafik Saltsjöfart...? När, var, hur? Tog över från BSBV och kanske även BSS?
Finns säkert någon som kan reda ut...  :)

Björn Forslund

Trafik AB Saltsjöfart var ett dotterbolag till SL. Det tog över Saltsjöbanan och BSS samt BSBV år 1969. Några år senare inlemmades det hela totalt i SL. Varför man gjorde denna konstruktion kanske någon annan kan svara på? Skattetekniska skäl?
Bussarna H41-H42 köptes dock av SL direkt från Wallenberg, som fört över dem till Stockholms Turistbussar. Dessa bussar lånades/ hyrdes ut till TS sedan, utom den som hsmnsde på Lidingö.

Lars-Henrik Larsson

Trafik AB Saltsjöfart drev Saltsjöbanan vidare. Om jag inte missminner mig var det TS som köpte upp Järnvägs AB Roslagsbanan 1980. Bolaget drevs sedan vidare under namnet "SL Tåg AB".

Att SL valde denna lösning torde ha berott på att järnvägsföretag i större utsträckning än bussbolag måste redovisa en hel av sina göranden - bland annat ekonomiska - för regeringen. Hade SL ägt järnvägarna, skulle SL bli ett järnvägsföretag och man skulle få en mer tungrodd administration. Genom att sköta järnvägstrafiken med dotterbolag slapp man detta.

Björn Forslund

Aha. Lät man alltså bussdelen, dvs BSS o BSBV ligga kvar i samma bolag och därmed i Saltsjöfart mest av bekvämlighetsskäl då?