Huvudmeny

6092 på Nackalinje...?

Startat av Fredde, 21 augusti 2007, 01:39:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Sprang på 6092 på en 444:a i Slussen tidigare idag. Någon som vet om denna är utlånad från Ty till NaVä? Eller ska bli omplacerad?

Likaså rullar 1754 vidare hos NaVä...

/Fredde

Marc

6092 kan jag inte svara på, men vi hade besök av 5861 idag i Nacka och det är definitivt en Botkyrka-buss, reservbussen!

homer

ja visst är de komiskt att man skickar iväg bussar till botkyrka sen lånar in dem med botkyrka förare

Karsten

Kan det kanske vara så att 6092 var "poolbuss" från Tyresö och ryckte in där det behövdes som bäst, dvs i Björknäs?

För övrigt undrar jag varför det går en 433 Stavsnäs-Djuröbron 19.10, samtidigt som 434 mot Stockholm.

Fredde

Jag trodde också att det var en sk "poolbuss" men det var en Björknäsförare. Funderat lite och jag kan bara komma på någon form av byte i Älta om det har varit vagnproblem där eller inlånad istället för 6460.

Det skiljer bara 5 minuter på avgångarna från Vinterhamen på 433 och 434, så hur det kan komma sig vet jag inte. Kanske meningen att bussen mot stan ska slippa köra ner vid bron om man inte har nån där som ska med? Eller sätter dom väl bara den på linje eftersom vagnen ska tillbaka till Raga, som ligger precis vid bron.

/Fredde

Marc

Det har varit så i Stavsnäs i flera år.
Vi mera "rutinerade förare DÄRUTE" ;) ;) brukar se den körningen som en del av en förlängd kafferast, alternativt flextid.

Däremot finns det betydligt roligare tjänster i höst.
En Mölnvik som börjar med att tomma till Vattugatan vid 0600 för att ta en 443C. Sedan tomma från NackaStrand till Siggesta... Logiken flödar? Speciellt om man ligger bakom denne med 5536 och gott om stående på tomturen in till stan.

Karsten

Men det är väl ändå onödigt att köra en extra ledvagn på sträckan Stavsnäs- Djuröbron? Som det är nu sitter den föraren som kör 433 ut till Stavsnäs och väntar där 5 minuter för att köra en tur som ingen åker med, för de som eventuellt ska åka klev på bussen mot stan och byter till utgående 34a vid bron. Det där är ytterligare en miss som man inte bryr sig om, eftersom det inte är någon som kollar vad datorn/planeraren spottar ur sig. Likaså är det bussbyte på Ingarörunt-turen på lördagnätter, två bussar tommar ett par mil mot varandra när det enligt tidtabell(och körspec!) ska vara samma buss som går hela vägen. Det förekommer även bilavlösningar där bilen och bussen båda åker mot garaget efter avlösning(bilavlösning i Jarlaberg varefter bussen tommar till Orminge).
Det vore intressant att se hur mycket företaget egentligen vinner på att blint tro på att det som kommer ut ur Hastus är det mest konstnadseffektiva och bäst.

Fredde

Flera smarta missar ;D

Vi har en Fredagskväll man tommar från Siggesta för att sedan eg. ha lunch i Möga. Då har man lagt in att köra en 432a Didriksdal - Malma kvarn, och tomma från Kvarnen till garaget. Kostnadseffektivt, när man inte ens går i trafik därifrån? Kan ju diskuteras... Hörde också att det är mindre poppis är att merparten av natturerna har bytt från Bnga till Möga...

Sprang på någon mer sak, men det har raderats ut minnet just nu.

/Fredde

Karsten

Undrar vem du hörde det av 8) 8) 8)

Den där 32an går nog inte att lösa på så många andra sätt än det du beskriver tyvärr.

Fredde

CitatDen där 32an går nog inte att lösa på så många andra sätt än det du beskriver tyvärr.

Nej kanske inte, men man kunde hjälpt anslutande en bit, till Ålstäket. Fredagar in till stan är ju ganska poppis att åka...
Men jag ska inte klaga, länge sen jag var där nu. Får fixa kameran tills dess ;D

/Fredde

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2007, 14:04:35 PM
Det innebär "bara" att det inte är någon som "kan" trafiken i verkligheten som kvalitetssäkrat omloppen, eftersom det möjligen kan vara någon av mina gamla kollegor vill jag inte ta i hårdare.

Men sådana här saker brukar facket och listgranskarna rödmarkera flitigt, varför inte så där?
En planerare som inte har en aning om hur det ser ut i området hittar inte sånt här, Hastus gör omloppen som programmet är tillsagt att göra, har ingen kommit med dessa önskemål blir inte omloppen så heller, det gäller även till synes omotiverade tomkörningar, vem har upplyst planeraren om detta? listgranskaren?

Så här var det när jag tog över i Tyresö 200*, alla klagade men ingen hade satt sig ner och sammanställt alla synpunkter.
Det visade sig att nästan alla önskemål från ledning och personal gick att jämka samman till effektiva och trevliga tjänster till en avsevärt lägre kostnad än innan, effektiva omlopp och tjänster behöver inte betyda skit för förarna, tvärtom.
Givetvis hade jag en oerhört stor fördel genom att jag jobbat som förare i Tyresö under många år, en planerare som inte har den bakgrunden behöver ännu mer stöd från er på "fältet", inte en massa skäll.

Det hjälper alltså inte att sitta och skälla på planeraren i fikarummet, sätt ihop ett riktigt förslag istället som ni vet skulle fungera.

Bilavlösningen i Jarlaberg "kan" bero på pissepausregeln, bilkörningen räknas inte in i tiden, om föraren kör bussen till Centralplan kanske 2,30 hinner passeras och....

//Lars

Okej Lars, nu tar vi det här från början.

Jag är inte ute efter att kritisera dig, jag vet att Tyresö är ett av de garagen i Stockholm där personalen trivs bäst och du har säkert stor del av det att ta åt dig äran för.
Att bilkörning inte ingår i pissepausregeln är märkligt, men det är trots allt en avtalsfråga där ingen till fullo fått igenom sina krav(så ser det ut för mig iaf).

Men borde det inte ligga i företagets intresse att planeraren som planerar trafiken har ett visst kunnande om den trafik han/hon planerar?
Bov nummer två är det alltför svaga facket som tydligen inte granskar paketen så som det bör göras. Bov nummer tre är den osynliga och okunniga arbetsledningen (det finns undantag, som kan sitt jobb), som knappt går att få tag på och som sällan syns ute i personalrummen. Trafikledning som har så mycket att göra och får ta så mycket skit som den osynliga arbetsledningen skulle kunna hantera, om de gick att få tag på, gör att trafikledare slutar. Dessa ersätts i sin tur av nya som inte har tillräcklig insikt i trafiken och dess uppbyggnad för att kunna göra ett bra jobb. Alltsammans skapar fler och fler "idiotlösningar" som skapar det ett missnöje bland personalen som uttrycks genom gnäll i fikarummet. Var annars?

Jag själv är intresserad av att trafiken i området är bra, och jag gör allt för att ge bra service till resenärerna på min buss. Vad mer kan jag göra? Jag skulle gärna göra ett tjänstepaket eftersom jag är övertygad om att jag skulle kunna göra det bättre än dagens, men jag tänker absolut inte göra det ideellt för "tjänsteföretaget i världsklass"!
Jag jobbar trots allt med planeringsarbete på ett annat företag och trivs väldigt bra där.

Tyvärr är det nog denna sorts drift av trafik som vi kommer se mer av i framtiden, då de som med ett brinnande intresse och stor lokal kunskap(infoga valfritt namn) inte längre arbetar med det de är bäst på. Huvudmannen (SL) har inte heller detaljkunskapen om de olika trafikområdena, och de vet då inte heller vad de beställer av, och lägger över för beslut på,  trafikutövaren i fråga.

Nico

Får tacka för en intressant tråd. Detta med planering är ett pusslande och det går nog knappast att täcka upp för allt. Inte heller är det nog begränsat till enbart Björknäs trafikområde. Har ett eget färskt exempel (som jag kommer på bara för att det hände så nyligen) från Råsta där man avslutar med en 505 i Ulriksdal (som i princip ligger vägg i vägg med Råsta) för att sedan snabbt tomma till Sollentuna C och köra en kortsväng på 197 till Akalla innan man tommar hem till Råsta. Sträckorna är inte direkt långa här, men många bäckar små osv. Samtidigt belyser det ju just pusselproblematiken.

Vill i övrigt inte klaga eller leka petimäter (och detta är lite OT, men ändå i anslutning) så jag hoppas ingen tar illa upp (speciellt inte Fredde trots att jag tar hans inlägg som exempel just här), men jag känner att ett visst fenomen måste påpekas igen.

Citat från: Fredde_J skrivet 21 augusti 2007, 01:39:47 AM
Sprang på 6092 på en 444:a i Slussen tidigare idag. Någon som vet om denna är utlånad från Ty till NaVä? Eller ska bli omplacerad?

Likaså rullar 1754 vidare hos NaVä...
Citat från: Fredde_J skrivet 21 augusti 2007, 13:55:30 PM
Vi har en Fredagskväll man tommar från Siggesta för att sedan eg. ha lunch i Möga.

Hörde också att det är mindre poppis är att merparten av natturerna har bytt från Bnga till Möga...

Grejen är den att vi nog [helst] bör försöka att undvika arbetsrelaterade förkortningar. Detta då dels många på 'Snacket' ju inte ens bor i Stockholmsområdet och att dels många av oss som bor här ändå inte har stenkoll på olika förkortningar i de olika trafikområdena. Visst kan man ofta klura ut vad som avses, men det blir ändå lättare för alla ifall icke allmänt vedertagna förkortningar istället skrivs ut i klartext! 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman