Trafik AB Stockholm-Kvarnholmen...

Startat av robergh, 09 december 2009, 21:04:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

...är ett bolag som vi sällan ser bilder ifrån. Någon undrade för en tid sedan hur bolagets bussar såg ut och så här såg den sista vagnuppsättning ut. Bolaget hade ju en fin tradition som nytänkare med såväl trådbuss- som trådlastbilstrafik! Bilden är tagen på Kvarnholmen några veckor före att SL linje 53K tog över vilket om jag inte missminner mig skedde under första delen av 1968.

Mr H

Corny

Det lär vid den tiden ha funnits en bussförare som kallades Kvarnholmsbusen och inte gick av för hackor. Är det en skröna eller är det sant. Någon som vet?

Corny

Peter Rost

Trevligt! 1:a oktober 1968 tog SL över. 53:an förlängdes då med vissa turer (53K) till Kvarnholmen. Trådbusstrafiken och, även trådlastbillarna upphörde väl hösten 1959.

/Peter

Drängen

Var det detta som KF var inblandat/initiativtagare till?.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 10 december 2009, 13:21:26 PM
Var det detta som KF var inblandat/initiativtagare till?.

Ja, trafikbolaget ägdes av KF, som tog över kvarnen Tre kronor på Kvarnholmen 1922.

Max W

Här är en länk till artikel om Kvarnholmsbussarna
http://www.trafikminnen.se/kvarnholstrafiken.html

OBS! Det är inte felstavat av mig här. Blev bara så att "M" i holmstrafiken full bort vid tillfället när artikeln skapades.
Max W

bilomnibussen

Hej! Det är nog så betydelsefullt att linjen från början startades och drevs av den kände K G Sundstedt som också hade utlandstrafik på 1930-talet och själv var en känd racerförare. Det har stått flera artiklar om honom i Färdskrivaren som många har sett.
Mvh Jan G

Max W

Citat från: bilomnibussen skrivet 11 december 2009, 09:40:54 AM
Hej! Det är nog så betydelsefullt att linjen från början startades och drevs av den kände K G Sundstedt som också hade utlandstrafik på 1930-talet och själv var en känd racerförare. Det har stått flera artiklar om honom i Färdskrivaren som många har sett.
Mvh Jan G
Hej!
Tack Jan för uppgiften om vem som startade Kvarnholmslinjen. Jag har nu kompletterat artikeln ifråga med hans namn.
/Max