Busworld 2009, MB Tourismo RH

Startat av Niclas Rosenius, 09 december 2009, 08:39:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



    Denna Tourismo RH var ny modell på mässan.


   

   

   

   

    //Niclas

   

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Typisk tysk förerplass. Kjedelig så det holder,men funksjonell. Sikkert en bra buss til sitt bruk. Men er vel ikke noe mere enn en Integro. Turbuss vil jeg ikke kalle den

Peter Öden

Hej !

Kommer denna nya version att ersätta modellen Integro ?
eller kommer den att tillverkas även i fortsättningen ?

Mvh Peter Ö

Bergenga

Samtidig med at MB lanserte Tourismo RH så lanserte Setra modellene S415H og S416H. Disse er karosserimessig helt lik S415UL og S416UL bortsett fra at gulvet er hevet ca. 12cm, så passasjerene kommer litt høyere og man får mer bagasjeplass. Jeg vil anta at forskjellen mellom Integro og Tourismo RH er omtrent akkurat det samme, siden modellene i prinsippet er bygget på samme karosseri. Men dessverre så har jeg ikke klart å finne noe teknisk informasjon om Tourismo RH ennå. Så Tourismo RH kommer nok bare til å være den flotteste utgaven av Integro. Den eneste forskjellen man kan se utenpå er egentlig det at fremste sidevindu svinger litt ned, nesten som på gamle Integro. Det at man kaller den for Tourismo er jo fordi det er navnet på en turbuss, mens Integro er navnet på en rutebuss.

Noe turbuss for langturer er det jo definitivt ikke. Men for kortere turer i nærområdet, eller f.eks. shuttlebuss til/fra cruisebåter og ferger er det nok en grei buss med tanke på at den har litt ekstra bagasjeplass. I Danmark virker det som det fortsatt er mange små turbusselskaper som har busser av denne typen, da spesielt i form av Scania OmniLine sine forgjengere fra DAB. Det kan nok være at de har det fordi de også kjører lokal skoletrafikk i området, men da er jo uansett Tourismo RH godt egnet for dem.
Mvh.
Øyvind Berg

larsbudtz.dk

I Danmark er man meget nostalgisk/venlig mod Volvo og Scania, eftersom at det er det man har bygget i hhv. Aabenraa og hos DAB. Selvom man stadig, den dag idag, foretrækker Volvo og Scania, har man faktisk i de senere år set andre ting, INKLUSIV Integro'er, det er dog meget få. Det har nok, som sagt, noget at gøre med at vi aldrig "selv" har bygget Mercere, men kig her:


Østtrafik 197, Årgang 2004. Næstved station, 2. maj 2009.

Jo, RH'en ville sikkert passe fint til rollen, men i hele Movia dropper man højtgulvsbusser, og nye busser skal, fra og med i år, være Lav Entré alle steder, selv på landet! I Jylland foretrækker man stadig Volvo'er, men der er da også et par nye MAN Lions Regio'er.