Farsta och Handen maj 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 december 2009, 16:24:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

På väg hem från Norra Bantorget valde jag uppenbarligen att ta T-banan till Farsta för att där byta till linje 835

som tog mig till Handen

där jag fick byte till linje 837. Dock inte den som fastnade på bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Underbart. Linje 835 var tillsammans med 848 min barndomslinje på den halvan som var ute i Tungelsta.

// Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 08 december 2009, 18:41:28 PM
Underbart. Linje 835 var tillsammans med 848 min barndomslinje på den halvan som var ute i Tungelsta.

// Niclas

Ja, 835 var ju en mycket lång linje på den tiden. Från Farsta centrum via Trångsund, Handenterminalen, Västerhaninge station till Tungelsta. När jag flyttade till Jordbro 1974 var det linje 840 som gick från Jordbro till Farsta, och den hade då kort innan börjat göra det. Från början gick 840 Brandbergen-Farsta C, men den linjen flyttades till Jordbro när Brandbergen fick direktbussar till stan. Var det i samband med att 810-an infördes Jordbro-Skanstull 1981 som linje 835 Tungelsta-Farsta C kom till?
Före 1981 var i alla fall 840 ett bra alternativ om pendeltågen krånglade. Eftersom jag åkte från ändstationen var det inga problem att få plats i bussen men det gällde ju att kolla på radion om pendeltågen gick som de skulle. Vid ett tillfälle åkte jag med en extrabuss som bara skulle gå till Handen, men jag berättade att det var stopp i pendeltågstrafiken och frågade föraren om han möjligen kunde fortsätta till Farsta.
- Visst, svarade han, det fixar jag.
Varefter han kontaktade trafikledningen som tyckte det var en bra idé att vi fortsatte. Så där satt vi cirka 15 personer mellan Handen och Farsta i en förstärkningsbuss - en gammal Södertörns-CF för övrigt - medan alla andra fick trängas i överfulla bussar. Trots skyltning och personlig raggning vid hållplatserna fick han inte ihop fler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

som tog mig till Handen

Tack för den bilden, Staffan! Ytterliggare en pusselbit på plats... Det förekom olika målning baktill på ommålade H1:or (samt tidiga H3:or och eventuellt på de tre H58:or som blev ommålade) och jag försöker lite fåfängt att kartlägga dessa...
Felaktigheten i lackering var att en del vagnar, åtminstone 24st, endast var vitmålade runt skyltskåp men ej bakrutan.
Föreningen för värdelöst vetande...  ;)

Tilläggas kan också att akterbilder på ommålade H20 (van Hool) är av intresse då denna fellackering även förekom på den vagntypen.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 december 2009, 10:51:43 AM
som tog mig till Handen

Tack för den bilden, Staffan! Ytterliggare en pusselbit på plats... Det förekom olika målning baktill på ommålade H1:or (samt tidiga H3:or och eventuellt på de tre H58:or som blev ommålade) och jag försöker lite fåfängt att kartlägga dessa...
Felaktigheten i lackering var att en del vagnar, åtminstone 24st, endast var vitmålade runt skyltskåp men ej bakrutan.
Föreningen för värdelöst vetande...  ;)

Tilläggas kan också att akterbilder på ommålade H20 (van Hool) är av intresse då denna fellackering även förekom på den vagntypen.

Tack för fina bilder, Staffan. Jag hittade en bild i arkivet på en omlackerad H20. Vid fototillfället var den stationerad i Åkersberga och tillhörde den dåvarande SL-gruppen SL Åkersberga/Vaxholm. Bredvid står en av Åkersbergas Volvo B58/Wiima led, littera H57.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Trevligt, Micke!  :)
Just denna kände jag till men tackar ändå för hjälpen. Just H20 har jag bara fem frågetecken på:
5361, 5363, 5378, 5379 och 5380...

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 december 2009, 16:06:31 PM
Trevligt, Micke!  :)
Just denna kände jag till men tackar ändå för hjälpen. Just H20 har jag bara fem frågetecken på:
5361, 5363, 5378, 5379 och 5380...

Jag hittade fler akterbilder på H20-vagnar i samlingen, men dessvärre ingen av de du efterfrågar. Jag vet att jag någonstans har en akterbild på 5361 i den nyare designen, men lägger ut den när/om jag hittar den. Denna bild togs vid Handenterminalen 1992 eller 1993.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.