Huvudmeny

Punka (Veolia 1062)

Startat av Jessika, 20 augusti 2007, 20:52:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Lite punka på en av Umeås Neoplanare (Veolia 1062) tidigare ikväll och "Däck-Janne" har fått rycka ut.
Hur är det nu - finns det någon reserv av dessa i Umeå eller är det bara fyra stycken Neoplanare kvar?
/Jessika

Jacob med C

Är det inte 5 som finns i Umeå??
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

bussgrabben

Trevligt bildreportage Jessika! Det är väl ändå ingen som åker de där bussarna? ;)

Svemicke

Fördelen med att vara linjebusschaufför är just att man slipper ta hand om sånt här själv.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

psy

Oavsett om man kör linje eller turistbuss, tycker jag att det kan vara en fördel att ta hand om sånt här själv. Det går många gånger snabbare att komma vidare än om man ska vänta på hjälp och inte minst blir det billigare. Sedan går det inte att komma ifrån att det ger en viss tillfredställelse att lösa en sådan grej själv.

Ersa

1061-1065 = fem bussar i Umeå. 1066 är flyttad till Västtrafikområdet. Dock står en av dessa bussar på verkstad titt som tätt, så det händer då och då att en OmniCity får rycka in på 83:an, vilket borde vara spännande att runda "Obs" med. 84:an går det inte att köra OmniCity på Vasaplan-Ön, då de är för höga för att passera under Kyrkbron.

Jodå, det är många som åker med linjerna 83 och 84, speciellt Vasaplan-Sofiehem-Strömpilen, samt Vasaplan-Umedalen. Linjerna ut mot Ön å ena sidan samt Hälsogränd på Västra Ersboda å andra sidan är det nog glesare statistik på.

Vad tycker då jag personligen om dessa vagnar? Jo, jag längtar till den dagen då det leveraras nya kortvagnar. Neoplanarna är roliga att göra u-svängar med, men efter en timme i dem har man snart ont i ben och armar pga att för trångt förarutrymme. De känns även väldigt gamla och slitna numera. Inte pga eftersatt underhåll, utan pga tillverkarens "kvalitet".