Bilder ifrån Köpenhamn del9.

Startat av Möllers, 03 december 2009, 16:56:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Var i köpenhamn idag gick lite runt fick tag på fler bussar nu, så trevligt var det  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 december 2009, 16:56:26 PM

De här fanns ju även i Stockholm förut men är nu ersatta med nya och betydligt modernare bussar. I Köpenhamn finns de fortfarande kvar. Men hur gamla är dessa bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 december 2009, 18:23:52 PM
De här fanns ju även i Stockholm förut men är nu ersatta med nya och betydligt modernare bussar. I Köpenhamn finns de fortfarande kvar. Men hur gamla är dessa bussar?

De som kjører i dag er fra mellom 1980 og 1985. Alle er gamle BVG-busser, den på bildet er tidligere #3316 fra 1983.
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Citat från: Øyvind Berg skrivet 03 december 2009, 18:38:42 PM
De som kjører i dag er fra mellom 1980 og 1985. Alle er gamle BVG-busser, den på bildet er tidligere #3316 fra 1983.

Då antar jag att även de som fanns i Stockholm var från 1980-1985 och även dessa var gamla BVG-bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 december 2009, 20:44:55 PM
Då antar jag att även de som fanns i Stockholm var från 1980-1985 och även dessa var gamla BVG-bussar?

Ja, de var en del av samme bussflåte som de i København. De 10 som jeg kjenner til at har gått i Stockholm er alle 1982-1985. Av dem er i hvert fall 3 kommet i trafikk her i København etter at de kom tilbake. Jeg tror noen kjører i Helsinki nå, og så mener jeg at 2 ble solgt til Tallinn.

Men en ting jeg lurer på er hvordan man kan kjøre med disse i København som har miljøsone på en del av byen. Det kan umulig være sånn at det ikke finnes noen miljøsoner der hvor sightseeingbussene kjører.
Mvh.
Øyvind Berg

René Thaulov

Citat från: Øyvind Berg skrivet 03 december 2009, 21:15:22 PMMen en ting jeg lurer på er hvordan man kan kjøre med disse i København som har miljøsone på en del av byen. Det kan umulig være sånn at det ikke finnes noen miljøsoner der hvor sightseeingbussene kjører.
Busserne har det grønne godkendelsesmærke i forruden ved chaufførpladsen, så de er godkendt til kørsel i miljøzonen.
Miljøzonen blev i øvrigt udvidet 1. november 2009, så den nu dækker hele Københavns- og Frederiksberg Kommune.

Kim

Citat från: René Thaulov Nielsen skrivet 03 december 2009, 21:46:17 PM
Busserne har det grønne godkendelsesmærke i forruden ved chaufførpladsen, så de er godkendt til kørsel i miljøzonen.
Miljøzonen blev i øvrigt udvidet 1. november 2009, så den nu dækker hele Københavns- og Frederiksberg Kommune.

Ergo: de har eftermonteret partikelfilter!

Bergenga

Citat från: Kim skrivet 04 december 2009, 11:27:14 AM
Ergo: de har eftermonteret partikelfilter!

Jeg trodde det var en øvre aldersgrense i tillegg til krav om partikkelfilter, men så har jeg heller ikke peiling på denslags.
Mvh.
Øyvind Berg