En populär SL-linje i Älvsjö?

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 december 2009, 09:22:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Hittade denna bild i mitt diaarkiv. Det är som synes väldigt många resande med linje 163 denna söndagsförmiddag.

Nu var dock inte som det ser ut. Utan det var banarbeten mellan Älvsjö och Farsta strand och planerat ersättningsbussar för pendeltågen. Två bussar var insatta som ersättning för tåget som skulle till Nynäshamn och var fullt med resenärer till Gotlandsbåten. En av bussförarna tyckte att han för förtjänst av rast och bad kollegan ta alltsammans. Så där gick en turistbuss för cirka 200 resenärer. Genom att ta stående i mittgången lyckades bussföraren få in cirka 75 stycken. Resten fick alltså vänta på nästa buss, som aldrig kom. Hur det löste sig vet jag inte eftersom jag var tvungen att lämna platsen efter en kvart.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2009, 09:22:57 AM
Hittade denna bild i mitt diaarkiv.
H59 är aldrig fel.
Jag minns när jag första (och sista) gången körde en sådan. Det var på SL-utbildningen i Hornsbergshallen. Det slog mig, vad tyst bussen var. Hur lättkörd den var, och den lilla ratten.
Kort tid efter detta, slutade jag på SL, till förmån för SJ, så jag fick aldrig nöjet att köra vagntypen i trafik.

Visst är dom snygga, H59.orna  :)

HJP

Mikael T Nilsson

Hej,

Mycket fin bild! H59:orna var sällsynta på Söderortslinjerna under mitten av 80-talet. Hammarby hade enligt mina anteckningar 3 stycken kring 1987. 1982 hade Hammarby 25 st H59:or.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 december 2009, 13:54:08 PM
Hej,

Mycket fin bild! H59:orna var sällsynta på Söderortslinjerna under mitten av 80-talet. Hammarby hade enligt mina anteckningar 3 stycken kring 1987. 1982 hade Hammarby 25 st H59:or.

Jo, det var nog därför jag tog bilden på just den här bussen. Jag tog också två bilder på kaoset vid ersättningsbussarna men dessa har kommit på avvägar. Jag vet att jag använde dem vid något tillfälle vid något föredrag som handlade om mitt jobb som planerare av just ersättningstrafiken vid banarbeten. Så de finns väl i något annat av de många hundra magasinet. Detta hände innan jag börjar planera sådan ersättningstrafik och det var därför de passade bra som avskräckande exempel. Det var för övrigt SL som själva planerade ersättningstrafiken 1987.

Cero

Citat från: HJP skrivet 01 december 2009, 10:19:43 AM
H59 är aldrig fel.
Jag minns när jag första (och sista) gången körde en sådan. Det var på SL-utbildningen i Hornsbergshallen. Det slog mig, vad tyst bussen var. Hur lättkörd den var, och den lilla ratten.
Kort tid efter detta, slutade jag på SL, till förmån för SJ, så jag fick aldrig nöjet att köra vagntypen i trafik.

Visst är dom snygga, H59.orna  :)

HJP

Ja nog är det svårt att förstå hur produktutveckling kan leda till sämre produkter. CR111 och CR112 var i mitt tycke oerhört trevliga bussar; bra att åka i, snabba, smidiga och hyfsat tysta. Dessutom ganska snygga att se på, trots 112:ans lådformade look. Dock hade väl CR111 en tendens att rosta, så allt har en baksida. Det är konstigt att man 30 år senare inte lyckats ta fram och producera en värdig ersättare (oavsett märke).

Trevlig bild för övrigt. Väcker minnen från barn- och ungdomsåren.

Peter Rost

Pågick banarbetet mellan Älvsjö-Farsta strand hela sommarperioden 1987?

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 01 december 2009, 20:12:18 PM
Pågick banarbetet mellan Älvsjö-Farsta strand hela sommarperioden 1987?

/Peter

Om jag minns rätt så här långt efteråt var det bara under söndagsförmiddagen som det var trafikavbrott. De längre avbrotten brukade vara betydligt bättre planerade och inte heller köras av inhyrda bussar.

Mattias

Citat från: Cero skrivet 01 december 2009, 17:37:45 PM
Ja nog är det svårt att förstå hur produktutveckling kan leda till sämre produkter. CR111 och CR112 vad i mitt tycke oerhört trevliga bussar; bra att åka i, snabba, smidiga och hyfsat tysta. Dessutom ganska snygga att se på, trots 112:ans lådformade look. Dock hade väl CR111 en tendens att rosta, så allt har en baksida. Det är konstigt att man 30 år senare inte lyckats ta fram och producera en värdig ersättare (oavsett märke).

Trevlig bild för övrigt. Väcker minnen från barn- och ungdomsåren.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Och som sagt, mycket trevlig bild.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

yngrot

Citat från: Mattias skrivet 02 december 2009, 04:45:57 AM
Kunde inte sagt det bättre själv!
Och som sagt, mycket trevlig bild.

//M

Det är ju bara att hålla med här ... utvecklingen går inte alltid framåt... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kvarne

Tack Staffan för en mycket trevlig bild från mina hemtrakter! Har du mer godbitar i dina skolådor...?  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kvarne skrivet 04 december 2009, 13:24:29 PM
Tack Staffan för en mycket trevlig bild från mina hemtrakter! Har du mer godbitar i dina skolådor...?  :)

Lugn, Kvarne, det kommer mera. Det är bortemot 7 000 bilder i mina diaarkiv och av det är mycket SL så det är bara att fortsätta att kolla.

christian berg

Trevlig bild. 5287 blev den sista H59 i Hammarby och flyttades senare 1987 till Lidingö och blev hallonbåtsröd. Under 1991 överfördes vagnen till Hornsberg och gick i linjetrafik där några månader. Tror att 5287 tillsammans med Lidingövagnarna 5289-98 var den enda H59 som aldrig formellt tillhörde Söderhallen.

Hälsningar

Christian B