Ut med personalen in med nya Swebus Örebro

Startat av Christer K, 30 november 2009, 16:45:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Tänk vad konstigt det blir när Swebus tog över i Örebro, den ny gamla personalen fick provanställning. Nu efter knappt en månad så har 16 st fått gått från sina arbeten. Visst är det märkligt. Om en eller två kanske får sluta men 16 st får mig att reagera.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

stora mellösa

finns en hel del rötägg som fårr jobb där  tyvärr. Har trafik radion på min polisscanner o hör hur snacket går  och vissa skall inte köra att 16 av ett hundratal får gå kan bero på en hel del. Och att säga upp en provanställning kräver inte mycket det räcker med att de varit oaktsamma eller inte följer företagets policy

Christer K

Jodå håller med som vanligt finns det skäl, vet en dam som skulle gå av Lars Wivalius väg mot centrum linje 14, fick gå vid Lövstagatan och de som stod där fick inte kliva på. Fullt var det inte men han som körde tyckte det tydligen. Vet inte hur det har gått sedan.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

ch

Det är ingen mänsklig rättighet att ha en anställning.

michael k

de sexton kanske har klagat över nåt?
fö hur har de hittat ersättare?

Christer K

Folk står väl i kö för att köra buss, just nu i alla fall. Värre brukar det bli med mer jobb inom andra yrken med bättre betalt. När jag jobbade som trafikledare på Linjebuss i Partille i början på 90 talet så gjorde vi ett utskick till alla som hade D kort via vägverket att de kunde höra sig för om anställning hos Linjebuss.
Man gjorde ett speciellt sök i körkort registret på alla som hade A B C D i körkortet och inte med släp.

/ Christer K 

Mölle-Mats

Citat från: stora mellösa skrivet 30 november 2009, 17:00:47 PM
finns en hel del rötägg som fårr jobb där  tyvärr. Har trafik radion på min polisscanner o hör hur snacket går  och vissa skall inte köra att 16 av ett hundratal får gå kan bero på en hel del. Och att säga upp en provanställning kräver inte mycket det räcker med att de varit oaktsamma eller inte följer företagets policy
Fann följande i Helsingborgs Dagblad idag.

http://hd.se/helsingborg/2009/12/02/busschauffor-utsatte-pojke-for/

Det finns ju i alla yrkesgrupper i samhället personer som är olämpliga för sitt jobb, detta är tyvärr ännu ett exempel. Låt oss hoppas att personen i fråga aldrig mer placeras bakom ratten i en buss i linjetrafik - med så låg stresstålighet och brist på empati är personen uppenbarligen olämplig för en sådan tjänst!

Det sägs ju inget om hur det gick för den stackars treårige pojken som plötsligen befann sig ensam och övergiven vid en av Helsingborgs starkast trafikerade gator - jag hoppas att frånvaron av info beror på att allt slutade lyckligt! Men tänk om han i sin förtvivlan hade sprungit ut i gatan för att försöka hinna ikapp bussen som körde iväg med hans mamma och syskon ...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mölle-Mats skrivet 02 december 2009, 13:40:58 PM
Det finns ju i alla yrkesgrupper i samhället personer som är olämpliga för sitt jobb, detta är tyvärr ännu ett exempel. Låt oss hoppas att personen i fråga aldrig mer placeras bakom ratten i en buss i linjetrafik - med så låg stresstålighet och brist på empati är personen uppenbarligen olämplig för en sådan tjänst!

Nu vet jag inte mer om detta än vad som står i tidningen men är det helt klarlagt att bussföraren fick klart för sig att 3-åringen hade hunnit av eller trodde han bara att mamman sölat vid avstigningen och därför inte hunnit av. Har bussen kommit ut i trafiken är det ju inte bara att stanna igen och förorsaka tvärstopp. Han kanske rentav lagt sig i vänsterfilen.  Så vi kanske inte skall vara lika snabba som Skånetrafiken att fördöma förarens beteende.

michael k

och hur svårt kan det vara att komma av en låggolvad stadsbuss?
men hur som haver arriva är ju ingen munter arbetsgivare så de får väl vara glada över varje gubbe som vill arbeta där

Mölle-Mats

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2009, 15:42:13 PM
Nu vet jag inte mer om detta än vad som står i tidningen men är det helt klarlagt att bussföraren fick klart för sig att 3-åringen hade hunnit av eller trodde han bara att mamman sölat vid avstigningen och därför inte hunnit av. Har bussen kommit ut i trafiken är det ju inte bara att stanna igen och förorsaka tvärstopp. Han kanske rentav lagt sig i vänsterfilen.  Så vi kanske inte skall vara lika snabba som Skånetrafiken att fördöma förarens beteende.
Mja följande citat ur artikeln antyder att chauffören var ganska väl medveten om situationen enligt min tolkning:

"Mamman och flera andra resenärer ropade förtvivlat till chauffören att stanna bussen, men han struntade i uppmaningarna.

— Vi var flera som skrek åt honom att stanna, men han ville inte lyssna. Han sa att det inte gick på grund av den tunga trafiken och att han redan var försenad med 8 minuter, säger Nadzija Delic, som var med på bussen vid tillfället.

— Mamman var helt förtvivlad och skakade, och hon hade också en bebis i barnvagnen. Det var fruktansvärt. "

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mölle-Mats skrivet 02 december 2009, 23:45:59 PM
Mja följande citat ur artikeln antyder att chauffören var ganska väl medveten om situationen enligt min tolkning:

"Mamman och flera andra resenärer ropade förtvivlat till chauffören att stanna bussen, men han struntade i uppmaningarna.

— Vi var flera som skrek åt honom att stanna, men han ville inte lyssna. Han sa att det inte gick på grund av den tunga trafiken och att han redan var försenad med 8 minuter, säger Nadzija Delic, som var med på bussen vid tillfället.

— Mamman var helt förtvivlad och skakade, och hon hade också en bebis i barnvagnen. Det var fruktansvärt. "

Inte går det ur den artikeln att utläsa att chauffören fick klart sig för att en treåring redan hoppat av. Men det jag ifrågasätte var om chauffören uppfattade hela situationen. Han kan ju också haft problem med att förstå svenska. Om han bara trodde att problemet bestod i att en mamma med barnvagn inte hunnit av vid hållplatsen så gjorde han i mitt tycke helt rätt som inte stannade igen. Försenad eller inte.
Jag tycker inte vi skall döma någon förrän vi vet alla omständigheterna. Därmed har jag inte sagt att jag vet om föraren gjorde fel eller rätt.

markuz85

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2009, 08:29:19 AM
Inte går det ur den artikeln att utläsa att chauffören fick klart sig för att en treåring redan hoppat av. Men det jag ifrågasätte var om chauffören uppfattade hela situationen. Han kan ju också haft problem med att förstå svenska. Om han bara trodde att problemet bestod i att en mamma med barnvagn inte hunnit av vid hållplatsen så gjorde han i mitt tycke helt rätt som inte stannade igen. Försenad eller inte.
Jag tycker inte vi skall döma någon förrän vi vet alla omständigheterna. Därmed har jag inte sagt att jag vet om föraren gjorde fel eller rätt.

Förstår inte föraren svenska har han inte bakom ratten på en buss att göra. En bussförare ska ju kunna uttrycka sig på svenska i både tal och text anser jag. Passagerarna ska kunna fråga föraren om det är något som är oklart med resvägen.

Jo

Citat från: Christer K skrivet 30 november 2009, 16:45:41 PM
Tänk vad konstigt det blir när Swebus tog över i Örebro, den ny gamla personalen fick provanställning. Nu efter knappt en månad så har 16 st fått gått från sina arbeten. Visst är det märkligt. Om en eller två kanske får sluta men 16 st får mig att reagera.

/ Christer K

Det är inte så att man istället tar in långtidsarbetslösa och invandrare på olika former av nystartsjobb, arbetsintroduktion och praktisk kompetensutveckling där man ofta slipper arbetsgivaravgiften eller arbetsgivareavgiften*2 och i vissa fall får pengar för att ta emot personalen. Många menar ju att detta förekommer på bred skala i södra Sverige då arbetsförmedlingen köper utbildningsplatser hos utbildningsföretagen.

michael k

så där arbetade man hos sbc i oslo
man tog in en massa arbetslösa som
de fick en massa bidrag för
att sedan skadekontot gick i skyn var ju en annan femma

yngrot

Citat från: markuz85 skrivet 05 december 2009, 15:07:19 PM
Förstår inte föraren svenska har han inte bakom ratten på en buss att göra. En bussförare ska ju kunna uttrycka sig på svenska i både tal och text anser jag. Passagerarna ska kunna fråga föraren om det är något som är oklart med resvägen.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att många invandrarförare är dålig i svenska språket. Det borde ställas högre krav på det... Sen håller jag med Staffan att vi inte vet hur situationen var så det är bäst lilla lågt med kommentarer... Det enda vi vet är mammans inlägg..  Föraren kanske inte ens sett 3 åring som hoppat av bussen, det är inte lätt se allt som händer inne i bussen eller för den delen utanför bakdörren...Föräldrar har ju ansvar för sina barn..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina