Falun mars 1987, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 november 2009, 11:36:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter visningen med fler bilder från Falun och bussar tillhöriga Wasatrafik-koncernen. Wastrafik ägde nämligen vid det här laget också Lundsvalls Trafik AB i Bjursås och Svärdsjö-Falu Trafik AB. van Hoolen 708 verkar vara numrerad i Lundvalls serie trots att den är Wasa-lackad.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Vanhoolen ser väldigt lik GDGs 15-16xx vagnar,hade det något gemensamt i samband med inköpen??

1896

Enligt SBH var Wasatrafik 1508 och 1656 inköpta som GDG 1767-68, det lär ha varit något gemensamt köp....

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2009, 11:36:36 AM
Fortsätter visningen med fler bilder från Falun och bussar tillhöriga Wasatrafik-koncernen. Wastrafik ägde nämligen vid det här laget också Lundsvalls Trafik AB i Bjursås och Svärdsjö-Falu Trafik AB. van Hoolen 708 verkar vara numrerad i Lundvalls serie trots att den är Wasa-lackad.

Wasatrafik tog över Lundvalls Trafik och Svärdsjö Falu Trafikförening omkring 1984/85 och lade bussarna i nummerserien 701-. Denna serie behölls till 1989 då Wasatrafik införde nya fyrsiffriga inv.nr.




UglyJazz

Härlig nostalgi. Dom där har man också kört...
Liten tår i ögat...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Klar majoritet av finländare och belgare. Underbara tider! :D

1896

Vad hade den andra Vanhool:en, (1656) för inv nr först ? Nr 1656 borde ju rimligtvis ha tillfallit Ajokki:n 156, men den fick ju heta 1756, till skillnad från övriga 150 vagnar, som fick nr på 1650 serien.

(Kollade själv, Svärdsjö-Falu 756.)