Så rullar det Solaris på Stockholms gator

Startat av Marc, 28 november 2009, 18:02:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2009, 11:04:40 AM

Notera att det blev ett SL-emblem fram, precis som vi diskuterade. Dock ser det ut att ha blivit centrerat enbart på vissa (7424), samt placerat mitt på luckan på andra (7415, 7427).

Ja att göra något ordentligt och noga verkar inte vara något krav vi ska ställa på SL:s entreprenörer...  ::)

Kalla mig gärna pedant, men ska man sätta upp dekaler så ska det göras noggrannt och snyggt. Annars kan man låta bli!

Svoca

Håller med dig fullständigt. SL har nog krav hur fordonen ska vara märkta. Det finns exakta instruktioner hur allt ska göras. Men det följs nog upp alldeles för dåligt. Vem som satt upp dessa SL-emblem m m på Solarisbussarna, vet jag ej. Utförs troligen dagtid i Söderhallen. Har bytt ett antal dekaler, vagnsnummer m m och är då alltid ytterst noggrann att sätta dekaler m m exakt lika som övriga bussar i serien. Rätt höjd och i sidled. Skräckexempel på "dåligt" fordon betr. vagnsnummer är en Hornsbergsbuss -  H 18E 5102 i fronten......... Hur någon överhuvudtaget kan sätta upp siffror på detta sätt är helt oförståeligt.  ???
I detta fall vore det bättre utan vagnsnummer............................!!  Någon som har bild på denna buss ?  Skräckexemplet!

homer

undra varför backspeglarna sitter bak på bussen ::)
nej skämt å sido, de flesta nya bussar har väl en design som är ok, men varför göra baken nästan identisk med fronten?

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2009, 11:04:40 AM
En riktigt bra vinterbuss i sitt rätta klimat! Underbar värme och fenomenal framkomlighet.

tror säkert den ger gott med värme, men hur mycket låter fläktarna? MAN lion City har också bra värme men värmefläktarna låter värre än motorn på b9s så hörselskydd nästan är nödvändigt

K R

Citat från: Svoca skrivet 19 december 2009, 17:20:53 PM
Håller med dig fullständigt. SL har nog krav hur fordonen ska vara märkta. Det finns exakta instruktioner hur allt ska göras. Men det följs nog upp alldeles för dåligt. Vem som satt upp dessa SL-emblem m m på Solarisbussarna, vet jag ej. Utförs troligen dagtid i Söderhallen. Har bytt ett antal dekaler, vagnsnummer m m och är då alltid ytterst noggrann att sätta dekaler m m exakt lika som övriga bussar i serien. Rätt höjd och i sidled. Skräckexempel på "dåligt" fordon betr. vagnsnummer är en Hornsbergsbuss -  H 18E 5102 i fronten......... Hur någon överhuvudtaget kan sätta upp siffror på detta sätt är helt oförståeligt.  ???
I detta fall vore det bättre utan vagnsnummer............................!!  Någon som har bild på denna buss ?  Skräckexemplet!

Bussmickes Bildgalleri presenterar:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5102_Hantverkargatan_Stockholm_060714.html

samt ett knappt år senare:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5102_HUY068_Stockholm_070506.html

mvh K R

Svoca

Tack för bilder. Vad var det jag sa! Och i trafik så under flera år, också! Tror att 5102 fortfarande ser ut så..............sorgligt !!!!! :( 

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Svoca skrivet 19 december 2009, 18:52:28 PM
Tack för bilder. Vad var det jag sa! Och i trafik så under flera år, också! Tror att 5102 fortfarande ser ut så..............sorgligt !!!!! :( 

Sist jag såg bussen var det ingen skillnad och det var i år.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svoca

7404 och 7406 levererade till Söderhallen under vecka 52 - 2009.

Svoca

7408, 7413. 7417 och 7420 levererade till Söderhallen 2009-12-29 - 2009-12-30.

Kvarne

Citat från: Svoca skrivet 19 december 2009, 17:20:53 PM

...Det gick väl helt enkelt i ett HUY när man skulle sätta upp siffror.... ;D

Jag tycker trots allt att det inte ser så farligt ut i.o.m att 5an lutar ifrån 1an som följs av en liten 0:a och därefter en lutande 2a. Det ser lite spexigt ut tycker jag..... ::) :-X
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Svoca

7401 och 7414 levererade till Söderhallen 2010-01-07. Härmed är 24 levererade - 4 "på gång".

Svoca

7407 och 7418 levererade till Söderhallen 13/1.

Svoca

7410 levererad till Söderhallen 4/2. Bussen har varit tillbaka på fabriken i Polen för diverse ombyggnad. Härmed är alla 28 Solarisbussarna levererade.

Bussmicke

//Bussmicke.

Svoca

Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2010, 17:15:05 PM
Men alla tursätts väl inte ännu..?
Tre Solaris har inte varit ute i trafik ännu. Den nylevererade 7410. Även 7402 och 7426
är två bussar till som p g a diverse fel ännu ej kommit ut i trafik. Således 25 i trafik av totalt 28 levererade.