Falun mars 1987, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 november 2009, 16:23:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så har jag då fått fart på min nya scanner, som också visade sig hyfsad på diabilder även om den i första hand är avsedd för prints. Här är några smakprov från ett reportagebesök hos Wasatrafik i Falun i mars 1987.











j-a

trevligt Staffan :)
DT 8     senare Erlandssons trafik 93  (Säkerhetsbussen)
DT 12   senare Erlandssons trafik 94

Ove Bojarp

Hur många bussar hade Lundvalls Trafik av den modell som finns på
1:a bilden?
  Hade även den inv.nr?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ove Bojarp skrivet 29 november 2009, 11:20:03 AM
Hur många bussar hade Lundvalls Trafik av den modell som finns på
1:a bilden?
  Hade även den inv.nr?

Bussen bör vara JXJ136, Volvo B58 Delta 400 från 1974. Något inventarienummer känner jag inte till. Så vitt jag vet var det den enda av denna typ som Lundvalls hade.

NHK


NHK


Hittade för övrigt dessa Wasabussar med Lundvalls som tidigare ägare

701 Volvo B58-60 3238   Autokori 1972 DKP 021 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Såld 1989. Skaraterminalen AB, Skara från 1994-09-08. Avreg. 1998-08-27

702 Scania   BR145 542935 Delta Plan DP 400 1974 JXJ 136 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Såld 1988. I CBR 2004 som privat buss. Avställd 1991-08-13

703 Volvo B58-60   14922 Delta Plan DP 300 1979 FMG 165 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Till Wasa 2953

704 Volvo B58-60   14876 Delta Plan DP 300 1979 BLU 526 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Till Wasa 2904

705 Volvo B10M-65 474   Wiima M30 15220   1981   KPN 843 Från Lundvalls Trafik AB, Bjursås. Till Wasa 1115

706 Volvo B58-60   16266 Wiima 1980 CJH 331 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 1116

707 Volvo B10M-60 4084 Wiima M302 5747 1983 BHR 952 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 1307

708 Volvo B10M-70B 11373 Van Hool Alizée 210   11161 1986   MPE 196 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 1508

709 Volvo B10M-60 14835 Van Hool   Alizée 360 13146 1987   DXR 222 Från Lundvalls, Bjursås. Till Wasa 2709

1896

#6
Härligt Staffan.

Hur många bussar hade Wasatrafik garagerade på Ölandsgatan ?

JJE 358 hade vi som reservbuss ett tag i Borlänge, en riktig "häck"....

Wasatrafik  74 = 1674
Wasatrafik 156 =1756
Wasatrafik 157 = 1657

1896

Hade Wasatrafik kontorslokaler på Ölandsgatan ? Baracker ? Eller i vilken byggnad låg dessa ? Eller var det kanske bara en uppställningsplats för bussar ? Idag ligger ju Skatteförvaltningen på denna tomt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 15 januari 2010, 18:20:11 PM
Hade Wasatrafik kontorslokaler på Ölandsgatan ? Baracker ? Eller i vilken byggnad låg dessa ? Eller var det kanske bara en uppställningsplats för bussar ? Idag ligger ju Skatteförvaltningen på denna tomt.

Kontoret vill jag minnas låg en bit från Ölandsgatan och var inrymt i en större villa.

1896

Ja, man hade väl HK på Svärdsjögatan, om det kanske är det du far efter, men jag tänkte om man hade en trafik expedition på Ölandsgatan....?

Eftersom jag hade full fokus på GDG på -80 talet, är Wasatrafik före -89 ett stort vakum för mig, är därför intresserad av all info som går att få.


Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2009, 16:23:11 PM


Citat

Ovanligt att färgerna knappt ändrats på alla dessa år. :)
Helvita bussar med enbart mindre omfattande dekaler är verkligen ett föredöme bland THM-färger.

1896

Jag tycker att Dalatrafiks färgsättning påminner om andra världskrigets röda kors bussar....

yngrot

Däremot tycker jag det ser ut som att Dalahästen tappar farten .. Framdelen ser ut att stå still men baken är det fart på.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Hej! På linjen Ludvika över Gubbo har jag upplevt en av de värsta körningarna under hela min tid som bussförare. Det var ren isgata och det började regna så all sand flöt bort. Det är backar och kurvor och lutningar. Det gick varken att gasa eller bromsa men turligt nog var det ingen mötande trafik och jag tog mig genom.
Mvh Jan G

1896

Hade man trafik expedition på Svärdsjögatan Kanske ? Det måste ju ha suttit någon någonstans och skött själva trafiken, man hade ju depåer både i Bjursås, Svärdsjö, Enviken, och då på Ölandsgatan.