Huvudmeny

GUB 147. [Bild]

Startat av Nupski, 28 november 2009, 16:20:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



En bild från ett mörkt och kallt Uppsala. Tack Niclas med son för rundturen och sällskapet  :).

RoTe

På bilden ser man mycket väl hur ogenomtänkt stora torget är som busstorg. Det är omöjligt att komma nära kantstenen med bakdörren, om man inte backar in vill säga. Vart lastar man in barnvagnar och rörelsehindrade? Jo bakdörren!  ::)

Bussmicke

Citat från: Tomas skrivet 28 november 2009, 16:20:42 PM
En bild från ett mörkt och kallt Uppsala. Tack Niclas med son för rundturen och sällskapet  :).

Trevligt, klassisk Uppsalabusstyp
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

lil-sis

Med ledbuss fungerar Stora Torget. Men som sagt, kortbussarna...

Optimal

Citat från: RoTe skrivet 28 november 2009, 18:33:44 PM
På bilden ser man mycket väl hur ogenomtänkt stora torget är som busstorg. Det är omöjligt att komma nära kantstenen med bakdörren, om man inte backar in vill säga. Vart lastar man in barnvagnar och rörelsehindrade? Jo bakdörren!  ::)

Vad jag kan se så ser det inte ut som bussföraren försök att komma så nära som möjligt. Jag har sett liknande ställen som bussar stannat på, och då har bussen kommit närmare kanten än vad denna buss chaufför kom. Han gick upp med framhjulen på trottaren och sen när bakhjulen nästan var påväg upp så svängde han ner och på så sätt kom båda hjulen mot trottaren. "ibland får man hitta sina egna lösningar  ;) ;D

Niclas Rosenius



     Det var ingen orsak, Thomas.

    Ville bjuda igen för den fina rundturen Götet förra året   ;)

    //Niclas

Björn Ax

Citat från: Optimal skrivet 28 november 2009, 20:02:27 PMHan gick upp med framhjulen på trottaren och sen när bakhjulen nästan var påväg upp så svängde han ner och på så sätt kom båda hjulen mot trottaren. "ibland får man hitta sina egna lösningar  ;) ;D

Det är svårt att göra på stora torget eftersom alla resenärer insisterar på att stå så nära kanten som möjligt. Vill man inte köra på nån så måste man liga en liten bit ifrån kanten och då blir det tyvärr så här. :(

Även fast man säger åt många resenärer "Stå inte så nära kanten". Det hjälper aldrig. Undrar om det ska behövas att nån blir påkörd innan folk flyttar sig från kanten??

RoTe

Citat från: Björn Ax skrivet 29 november 2009, 00:05:23 AM

Även fast man säger åt många resenärer "Stå inte så nära kanten". Det hjälper aldrig. Undrar om det ska behövas att nån blir påkörd innan folk flyttar sig från kanten??

Det har ju redan hänt och det hjälpte inte. (Backspegel i skallen någon?)

Optimal

Citat från: Björn Ax skrivet 29 november 2009, 00:05:23 AM
Det är svårt att göra på stora torget eftersom alla resenärer insisterar på att stå så nära kanten som möjligt. Vill man inte köra på nån så måste man liga en liten bit ifrån kanten och då blir det tyvärr så här. :(

Även fast man säger åt många resenärer "Stå inte så nära kanten". Det hjälper aldrig. Undrar om det ska behövas att nån blir påkörd innan folk flyttar sig från kanten??

Här i stockholm flyttar iallfall folk på sig när en buss klättrar upp på trottaren  ;D ;D,( kanske för dom är vana med att få en spegel i huvudet) haha  ;)

lil-sis

Stockholm må vara trångt och stressat men där hjälper man varandra. Vet vad blixtlåsmetoden är, respekterar iaf några trafikregler och gör plats om någon använder blinkers.

I Uppsala... Nä.

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 30 november 2009, 01:17:05 AM
Stockholm må vara trångt och stressat men där hjälper man varandra. Vet vad blixtlåsmetoden är, respekterar iaf några trafikregler och gör plats om någon använder blinkers.

I Uppsala... Nä.

   Att många Uppsalabor inte har nått trafikvett skall gudarna veta.

   Här gäller ofta "jag skall fram  först".

   Folk går hur som helst ut mitt framför bilar och tyngre fordon med livet som insats bara för att hinna med en buss tex. Var vid man måste tvärnita som falk nästan flyger omkring i bussen.

   Sen det där med blinkers för många fordonsförare, vad är det  ;)

   Filbyten gör utan att kolla om det är fritt i filen bredvid verkar det som så den som ligger bredvid får panikbromsa eller kasta sin bil åt sidan.

   Många av våra trafikanter här i Uppsala skulle behöva gå en kurs i trafikvett.

   //Niclas

yngrot

Inta bara Uppsalabor som behöver lära sig lite trafikvett....  det är väl lika illa överallt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MartinMartin

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 november 2009, 10:05:23 AM
 
   Filbyten gör utan att kolla om det är fritt i filen bredvid verkar det som så den som ligger bredvid får panikbromsa eller kasta sin bil åt sidan.

   Många av våra trafikanter här i Uppsala skulle behöva gå en kurs i trafikvett.

   //Niclas

Men till den kursen skulle många bussförare också behöva anmälas. Ser dagligen bussar som i korsning gör filbyte när bussfilen försvinner vid Stadshusgatan. Okej att man byter fil mitt i korsningen eftersom Kungsgatan är konstruerad av ett arsel, men man borde ju se sig för och inte tränga undan dom bilister som ligger och kör i sitt körfält.

Niclas Rosenius

Citat från: MartinMartin skrivet 30 november 2009, 12:48:06 PM
Men till den kursen skulle många bussförare också behöva anmälas. Ser dagligen bussar som i korsning gör filbyte när bussfilen försvinner vid Stadshusgatan. Okej att man byter fil mitt i korsningen eftersom Kungsgatan är konstruerad av ett arsel, men man borde ju se sig för och inte tränga undan dom bilister som ligger och kör i sitt körfält.


  Jo, det kan nog vara bra för en del.

  Att Kungsgatn är dåligt planerad kan jag hålla med om. Hållplats precis före korsningen Kungs- och Vaksalagatan och sedan skall byta fil för kunna svänga in på Stadshusgatan är ingen hitt.

   Samma sak när man är på väg norrut på Kungsgatan och skall rakt fram byte fil i korsningen med Stadshusgatan kan man hålla sig för skratt ibland.

   //Niclas

MartinMartin

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 november 2009, 12:57:40 PM

  Jo, det kan nog vara bra för en del.

  Att Kungsgatn är dåligt planerad kan jag hålla med om. Hållplats precis före korsningen Kungs- och Vaksalagatan och sedan skall byta fil för kunna svänga in på Stadshusgatan är ingen hitt.

   Samma sak när man är på väg norrut på Kungsgatan och skall rakt fram byte fil i korsningen med Stadshusgatan kan man hålla sig för skratt ibland.

   //Niclas

Jo det var norrut jag syftade på vid trafikljuset vid Stadshusgatan, men visst... det är lika illa från andra hållet.