Huvudmeny

Westins

Startat av Jesper Persson, 28 november 2009, 09:23:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Persson

Kan någon berätta lite om företaget.

Vad kör man, förutom Ybuss och rena beställningsgrupper?
Hur många bussar?
Hemsidan var lite fattig på den informationen.

Mvh Jesper

Niclas Rosenius

Det dom kör är mest beställningstrafik och Y-Buss. Sen har dom kontrakt att köra en buss för IKEA från innerstan till Kungens Kurva.

Dom runt ett 30 tal bussar, hur många exakt vet jag inte men runt det talet.

//Niclas

Yujin Zhang

De kör skoltrafik lite här och där, bl.a. mellan Stora Lappkärrsberget och Johannes skola och någonting på Värmdö också (bussen bor i Kopparmora). Förutom det har kör de också pendelbuss mellan Karolinska inst och Huddinge sjh som går åt 2 bussar under rusning.

Jacob med C

Kör dom inte ersättningstrafik för MTR också?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Marc

Inte bara någonting på Värmdö, utan i princip all ren skoltrafik på Värmdö! Betyder runt 6-8 bussar om jag räknat rätt!

Ersa

Westin Buss Stockholm AB ägs väl till 100% av Svenska Neoplan AB i Kungens Kurva, om jag inte minns fel.
Det enda bussföretaget i Sverige som ägs av en bussförsäljare?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2009, 11:16:18 AM
Westin Buss Stockholm AB ägs väl till 100% av Svenska Neoplan AB i Kungens Kurva, om jag inte minns fel.

Nej, du minns rätt om ägandet även om det ryktats på senare tid på bland annat Bussbranschens hemsida att Svenska Neoplan vill sälja Westins.
Förr var det ganska vanligt att en bussäljare också körde busstrafik men i dag känner jag inte till någon sådan konstellation. Däremot finns det ju några bussbolag som har som ett ben i verksamheten att också sälja begagnade bussar. Alltså inte bara sina egna utan även andra som man tar in just med tanke på försäljning.

Jesper Persson

Tack för all informaton!  :)

/Jesper

Taunusch

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2009, 11:16:18 AM

Tuna Trafik har ju gemensam ägare med Tuna Bus som säljer Marbus....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan skrivet 28 november 2009, 12:38:48 PM
Tuna Trafik har ju gemensam ägare med Tuna Bus som säljer Marbus....

Jo, och tänker man vidare så finns det ju en rätt intim koppling mellan VDL Sverige och Björks Buss i Västerås (Hallstahammar) också.
Sedan Karlssongruppen i Vetlanda köpte Svenska EA-Bussar från Gunnar Jansson tidigare i år så har de samma ägare som BK Buss (och Wetlandia).

Ante

Westin Buss är ju en "avkomma" av Werner Westin Omnibus AB från Docksta. Verksamheten i Stockholm bildades genom att slå ihop ett par bussbolag nere i Stockholm under 90-talet, vilket kom att ingå i Westingruppen.

När Werner Westins i Docksta sedemera såldes till Byberg & Nordin 2000 "bröt" man ut Stockholmsdelen och drev vidare den som Westin Buss. Mer info om Werner Westin kan du hitta här: http://www.wernerwestin.se/. Tyvärr inte särskilt mycket info om den senare delen i bolagets historia.

Observera dock att dagens Westin Buss inte kan sägas ha existerat sedan 1924, utan snarare sedan sammanslagningen nere i Stockholm, vilket jag inte har något riktigt årtal på.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2009, 15:07:23 PM
Jo, och tänker man vidare så finns det ju en rätt intim koppling mellan VDL Sverige och Björks Buss i Västerås (Hallstahammar) också.
Hur ser denna koppling ut?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Muk

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 november 2009, 17:48:14 PM
Hur ser denna koppling ut?

Googla fram en bild på Alan Björk så kan du se hur kopplingen ser ut.  ;)