Vallentuna lokallinje

Startat av Hasse L, 27 november 2009, 17:18:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

609:an tillkom 1970 och gick från stationen till Rosengården och Ormsta. Till sommaren 1972 förlängdes några turer till Össeby-Garns kyrka, då blev körningen betydligt mer tilltalande i synnerhet med en pärla som 6505. (Samtidigt förlängdes vissa turer på linje 606 från Rosenkälla över Angarn till Vallentuna.)
23.8.1973 var det roliga slut, då ett nytt linjenät i ¨Vallentuna glesbygd¨ tog över med underentreprenörer. Och 601:an fortsatte till Rosengården.

Mr H

Mysig bild!
Hur vände man vid Össeby-Garns kyrka?
Mr H

Bussmicke

Trevligt.

Bild från Össeby-garn?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Jag tog nog en bild även vid Össeby-Garn, men har antagligen bedömt den inte värd att skanna in. Minns inte hur man vände. Ska kolla om det syns på ev. dia.

/H

JAB

Nere vid boden i kurvan efter "Betaniakapellet" brukade vi vända med "Gula linjen" när det inte fanns skolbarn till Forseby. Det hette väl Lilla Garn.

Mr H

Tack!
Åhå nere vid nuvarande badplats då ungefär.
Jag frågade därför att jag ser ingen direkt naturlig vändplats där vid kyrkan idag.
Mr H

Hasse L

JAB

Aha, så det var så det såg ut innan parkeringen kom till...
Mycket trevliga bilder :-)

Mr H

Oj, vilken tur att jag frågade efter det så att vi fick se dessa fantastiska bilder!
Jag tolkar det som att du vänder där nuvarande bil-p ligger och kyrkan är snett upp
till vänster i bild. I princip står du väl ungefär där anslagstavlan för föreningsmeddelanden är idag!
Helgad mark på båda sidor om vägen alltså!
En en gång tack!
Mr H

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för de fina CF-bilderna! Bifogar en "reprisbild" på en Vallentunabuss tagen 1987.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Viking

Otroligt trevliga bilder från min födelseort.

Men hur gick 609an egentligen?

Össeby-Garn -- Angarn -- Vallentuna Station -- Industrivägen -- Rosengården -- Industrivägen -- Ormsta? eller var det helt enkelt tre olika destionationer dvs

Vallentuna -- Össeby-Garn
Vallentuna -- Ormsta
Vallentuna -- Rosengården

Hälsningar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

virtual1

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 november 2009, 23:13:09 PM

Vändplan strax innan kyrkan.

Å apropå inte alls bussar nu insåg jag ju att IKEA av någon anledning körde Vit/Röd logotyp här i Sverige då man växte upp på 70 o 80-talet
medans de i utlandet haft blått/gult (som vi har nu med) så länge jag kan minnas! Nån som vet varför det var röd-vitt som gällde här i Svedala?

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 07 december 2009, 16:40:55 PM
Å apropå inte alls bussar nu insåg jag ju att IKEA av någon anledning körde Vit/Röd logotyp här i Sverige då man växte upp på 70 o 80-talet
medans de i utlandet haft blått/gult (som vi har nu med) så länge jag kan minnas! Nån som vet varför det var röd-vitt som gällde här i Svedala?

Jag tror den var röd/vit från början och att man i samband med utlandsexpansionen gjorde den blå/gul för att markera det svenska. På den tiden stod ju svenskt för modernitet och kvalitet så det klingade nog bra i många utländska öron. Med tiden kom man väl på att det var praktiskt att ha samma färger även i Sverige.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 07 december 2009, 17:26:50 PM
Jag tror den var röd/vit från början och att man i samband med utlandsexpansionen gjorde den blå/gul för att markera det svenska. På den tiden stod ju svenskt för modernitet och kvalitet så det klingade nog bra i många utländska öron. Med tiden kom man väl på att det var praktiskt att ha samma färger även i Sverige.

Var det inte rätt nyligen de bytte logotyp till blågult? Känns som det bara var sådär 5 år sedan...