Busslink till Sandarna Transporter

Startat av Magnus GS, 26 november 2009, 21:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus GS

Busslink tog BLÅ express och Ö-snabben från spårvägen och nu har dom bestämt att Busslink inte ska köra BLÅ utan ska ge bort den till Sandarna Transporter.
Som jag känner till Sandarna bara kör färdtjänst och flexlinjen här i Göteborg.
Hoppas att dom gör det bra och sen är det bara att säga grattis till Sandarna Transport till en bra linje.

IntresseTrafik

Följande frågor poppar upp i mitt huvud.
Vem har bestämt att Sandarna Transporter ska köra Blå Express och Ö-snabben. Busslink? Västtrafik? Ska Sandarna Transporter köra som underentreprenör? Alla omlopp? eller bara enstaka? Med egna eller Busslinks bussar? Finns det någon skriftlig källa till dessa uppgifter?

Björn Lövdahl

Lägger verkligen Busslink ut sånt på underentreprenörer?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ted Selander

Citat från: IntresseTrafik skrivet 26 november 2009, 21:50:29 PM
Följande frågor poppar upp i mitt huvud.
Vem har bestämt att Sandarna Transporter ska köra Blå Express och Ö-snabben. Busslink? Västtrafik? Ska Sandarna Transporter köra som underentreprenör? Alla omlopp? eller bara enstaka? Med egna eller Busslinks bussar? Finns det någon skriftlig källa till dessa uppgifter?

Ja, det finns ett internt PM om saken (som jag inte har tillgång till just nu). Det gäller även servicelinjerna i Mölndal. Underentreprenad med alla omlopp, såvitt känt. Fordonsfrågan har jag inte svar på ännu.

/Ted

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jonas Gustafsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 november 2009, 22:02:58 PM
Vadan detta?

Verkligen befogad fråga. Blå Express och Ösnabben lär väl vara två av de mest lönsamma linjerna i denna upphandling.
Vad gäller servicelinjerna i Mölndal frångår man alltså GS´underentreprenör Göteborgs Buss.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 26 november 2009, 22:02:27 PM
Ja, det finns ett internt PM om saken (som jag inte har tillgång till just nu). Det gäller även servicelinjerna i Mölndal. Underentreprenad med alla omlopp, såvitt känt. Fordonsfrågan har jag inte svar på ännu.

/Ted

Svemicke skrev häromdagen att Borås Lokaltrafik skall sälja sina nya 8500-or 228 och 229 till Sandarna. Så där kanske vi i alla fall har två av bussarna och dessutom en förklaring till uppgiften, som jag först fann smått otrolig. Visserligen kör Sandarna färdtjänsten i Borås numera men deras Ford Transit är säkert lämpligare för detta än en 8500 boggi.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

julle

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 november 2009, 22:32:46 PM
Verkligen befogad fråga. Blå Express och Ösnabben lär väl vara två av de mest lönsamma linjerna i denna upphandling.
Vad gäller servicelinjerna i Mölndal frångår man alltså GS´underentreprenör Göteborgs Buss.
//Jonas G
Vad är det som skulle vara så "lönsamt" med Blå Express och Ösnabben, och för vem i så fall?

Busslink har onekligen lagt ett mycket lågt pris på kombinationsanbudet av dessa båda kontrakt, så utan att sväva ut kan man nog lungt förmoda att det för Busslink INTE blir någon vinstmaskin med detta uppdrag!

Att Busslink väljer att leja ut detta uppdrag är nog egentligen inte särskilt märkligt. Ett par, tre, max fem bussar placerade i Kungsbacka samt några inne i Göteborg, dessutom med udda fordonstyp (expressmärkta boggibussar) som inte passar in för övrig trafik Busslink vunnit i Partille respektive Mölndal.

Tja, varför inte leja ut det till någon smååkare, alternativt till något företag som råkar finnas etablerade dels i Kungsbacka, dels i centrala Göteborg. Om verksamhet redan finns på dessa båda ställen, är det ingen match att få in 7-8 bussar till för att köra Blå Express. Men att tomköra från Mölndal eller Partille, det verkar inte särskilt vettigt.

virtual1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 november 2009, 22:32:46 PM
//Jonas G

Men vänta nu här: Ö-snabben står det inget om att Busslink kommer "ge" bort! - läs ursprungsinlägget igen!

yngrot

Har Busslink angett att de ska använda underentreprenör i anbudet???

B-L skall sälja 228 229  måste blivit snabbt bestämt enligt plan skulle de ju använts på 40 linjer...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

TH14b

Citat från: yngrot skrivet 27 november 2009, 14:57:51 PM
B-L skall sälja 228 229  måste blivit snabbt bestämt enligt plan skulle de ju använts på 40 linjer...

Njae, det har väl bara varit ett envist rykte att dessa, liksom vissa andra boggibussar, skulle köras på "40-linjerna".

Att de skulle övertas av Sandarna är jag också lite tveksam till, men det skulle ju kunna ha ändrats.

yngrot

Ska kolla detta nästa vecka med den som vet...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ch

Uttrycket "bara kör flexlinjen" är väl ett understatement då de kör nog merparten av flexlinjerna i Göteborg.