politiker har dålig kontakt med verkligheten (SL)

Startat av homer, 25 november 2009, 23:32:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

jag brukar ofta läsa Sl's styrelsehandlingar, och de finns en politiker som är i opposition för miljöpartiet som alltid utmärker sig med egna förslag och synpunkter, allt bra så långt...

men denna gång verkar hon inte ha läst vad som har kommit fram. i utvärderingsrapporten ang. cykelförsöket i somras har styrelsen kommit fram till följande
CitatVissa av de tidigare förslagna linjerna ingår inte i försöket. De föreslagna
Nacka/Värmdölinjerna är undantagna eftersom entreprenören (Swebus)
bedömde risken för skyddsstopp som överhängande pga förmodade problem
vid cykelhantering på Slussen, Londonviadukten och Henriksdal. Linjerna har
också omlopp som gör att väldigt många bussar måste utrustas med
cykelhållare. För linjerna 428-430 krävs ofta byten till stombuss för att nå
Slussen vilket skapar otydlighet för resenärerna då stombuss ej tillåter cykel.

i Veckans Nacka Värmdö post har följande artikel publicerats
CitatNästa år kommer Värmdöborna att kunna ta med cykeln på SL:s bussar i Värmdö

SL:s försök med cykel på buss som utfördes sommaren 2009 föll så pass väl ut att SL nu planerar att utvidga möjligheterna för fler resenärer i Stockholms län.
Vid SL:s styrelsemöte i onsdags sa alliansen ja till MP:s Yvonne Blombäcks, förslag att även Värmdö ska ingå som en av försökskommunerna.

Det innebär att Värmdöborna nu får möjlighet att ta med cykel på någon av busslinjerna till Gustavsberg och Stavsnäs sommaren 2010.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Cykel-tillats-pa-Varmdobussar-/

jag vill egentligen svära lite här, hur i #@&¤$XXX tänker kvinnan egentligen??? tror hon 474 är samma typ av linje som 849 där försöket enligt uppgift har fungerat bra
Miljöpartisten bor själv i Gustavsberg och åker dagligen med 474 så jag hoppas hon kommer hjälpa till med lastsäkring...

Karsten

Citat från: homer skrivet 25 november 2009, 23:32:40 PM
jag brukar ofta läsa Sl's styrelsehandlingar, och de finns en politiker som är i opposition för miljöpartiet som alltid utmärker sig med egna förslag och synpunkter, allt bra så långt...

men denna gång verkar hon inte ha läst vad som har kommit fram. i utvärderingsrapporten ang. cykelförsöket i somras har styrelsen kommit fram till följande
i Veckans Nacka Värmdö post har följande artikel publicerats http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Cykel-tillats-pa-Varmdobussar-/

jag vill egentligen svära lite här, hur i #@&¤$XXX tänker kvinnan egentligen??? tror hon 474 är samma typ av linje som 849 där försöket enligt uppgift har fungerat bra
Miljöpartisten bor själv i Gustavsberg och åker dagligen med 474 så jag hoppas hon kommer hjälpa till med lastsäkring...

Då vill jag passa på att fråga dig hur du läser. Var står det att det är 474 som ärtänkt som cykelbuss? Troligtvis är det Ingarölinjerna och 433+434 som planeras för att kunna ta emot cyklar. De förhållandevis få turer som inte trafikerar Slussen kan då uteslutas ur försöket.

Ersa

Citat från: NVP.seDet innebär att Värmdöborna nu får möjlighet att ta med cykel på någon av busslinjerna till Gustavsberg och Stavsnäs sommaren 2010.

"Någon av busslinjerna" tolkar jag som en enda, ännu ej nämnd, linje.
Frågan är om andra läsare tolkar det som "alla linjer inkl 474"

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 25 november 2009, 23:42:07 PM
Då vill jag passa på att fråga dig hur du läser. Var står det att det är 474 som ärtänkt som cykelbuss? Troligtvis är det Ingarölinjerna och 433+434 som planeras för att kunna ta emot cyklar. De förhållandevis få turer som inte trafikerar Slussen kan då uteslutas ur försöket.

Som jag har förstått är det bara på ett visst antal avgångar som man kommer kunna boka plats för cykel.

Minns inte nu hur det var vid försöket, men föraren borde ju få info innan att vid "den" och "den" hållplatsen kommer X antal cyklar att vilja åka med.

Gäller bara att det tilldelas en "cykelbuss" på de rätta avgångarna, för att rusta 200 bussar med cykelhållare är väl inte så troligt?

homer

Citat från: Karsten skrivet 25 november 2009, 23:42:07 PM

Eftersom de står Gustavberg och inte Ingarö.. dessutom kommer 428-430 enligt Sl's utbudsplan för 2010 att sluta gå genom Gustavsberg och kvar blir då bara 474 samt 425 och 425 går bara i rusningstid och då är Cykel inte tillåten.

för den som inte läst Sl's hela rapport finns den här https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%2013%20%C3%85terrapportering%20f%C3%B6rs%C3%B6k%20med%20cykel.pdf

homer

Citat från: Verspieder skrivet 25 november 2009, 23:47:17 PM
"Någon av busslinjerna" tolkar jag som en enda, ännu ej nämnd, linje.
Frågan är om andra läsare tolkar det som "alla linjer inkl 474"

känner jag mina passagerar så tolkar dem de att det är fritt fram på samma sätt som med barnvagn...

Karsten

Citat från: homer skrivet 25 november 2009, 23:55:20 PM
Eftersom de står Gustavberg och inte Ingarö.. dessutom kommer 428-430 enligt Sl's utbudsplan för 2010 att sluta gå genom Gustavsberg och kvar blir då bara 474 samt 425 och 425 går bara i rusningstid och då är Cykel inte tillåten.

för den som inte läst Sl's hela rapport finns den här https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/%C3%84rende%2013%20%C3%85terrapportering%20f%C3%B6rs%C3%B6k%20med%20cykel.pdf

Vad ersätter 428-430 mellan Slussen och Gustavsberg? Den linjen verkar ju i så fal ligga bra till hands. Var det förresten inte från hösttidtabellen Ingaröbussarna skulle bli mer direkta?

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 26 november 2009, 08:23:17 AM
Vad ersätter 428-430 mellan Slussen och Gustavsberg? Den linjen verkar ju i så fal ligga bra till hands. Var det förresten inte från hösttidtabellen Ingaröbussarna skulle bli mer direkta?

Återstår att se hur det blir, men i 42X-serien är ju 423 och 427 är vakanta nummer.... /Fredde

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 26 november 2009, 11:19:03 AM
Återstår att se hur det blir, men i 42X-serien är ju 423 och 427 är vakanta nummer.... /Fredde

om vi ska avvika lite från ämnet skulle 427 vara en bra linje mellan Gustavsberg och Brunn/fågelvik. men tydligen har Sl klurat på att förlänga 467 till brunn, vilket jag kan tycka vara en aning dumt.

mellan Gustavsberg/Lagnövägen om de nu blir någon ersättare under lågtrafik borde väl de rimliga vara att låta 425 gå även i lågtrafik, om de blir till hösten eller sommartidtabellen ha rjag ingen aning om, de kanske inte ens blir av.

Karsten

Citat från: homer skrivet 26 november 2009, 18:01:45 PM
om vi ska avvika lite från ämnet skulle 427 vara en bra linje mellan Gustavsberg och Brunn/fågelvik. men tydligen har Sl klurat på att förlänga 467 till brunn, vilket jag kan tycka vara en aning dumt.

mellan Gustavsberg/Lagnövägen om de nu blir någon ersättare under lågtrafik borde väl de rimliga vara att låta 425 gå även i lågtrafik, om de blir till hösten eller sommartidtabellen ha rjag ingen aning om, de kanske inte ens blir av.

Men det riktigt galna i "Ingaröframtidsprojektet" är att 467 kommer gå lite vart som helst på Ingarö i lågtrafik. Då är man tillbaka till ett system då det i lågtrafik bara finns en linje som går lite överallt, för 20 år sedan fanns det ofta 4-5 olika 422:or i Gustavsberg samtidigt. Då valde man att införa linje 492 för att lösa en del av problemet.

Det vore mycket bra att använda 425 i stället för 422 i Lugnet/Munkmora, en direktförbindelse med Slussen skulle nog locka fler resande. Hur uppdelningen 425/425X bör se ut i så fall tål att tänkas på.

Vad 467 ska göra i Hemmesta kan man också fråga sig, 474 täcker sträckan Hemmesta-Gustavsberg bra. Det som i så fall skulle vara en intressant tanke vore att låta 436-440 gå till Slussen i större omfattning och låta den lokala trafiken Hemmesta-Gustavsberg skötas av 467. 474 skulle då bli en ren pendlarlinje Mölnvik-Gustavsberg-Stockholm. Trafiken Stockholm-Hemmesta är inte tillräckligt attraktiv i dagens utförande, det tar helt enkelt för lång tid att åka via Gustavsberg.

homer

Citat från: Karsten skrivet 26 november 2009, 22:33:02 PM
Men det riktigt galna i "Ingaröframtidsprojektet" är att 467 kommer gå lite vart som helst på Ingarö i lågtrafik. Då är man tillbaka till ett system då det i lågtrafik bara finns en linje som går lite överallt, för 20 år sedan fanns det ofta 4-5 olika 422:or i Gustavsberg samtidigt. Då valde man att införa linje 492 för att lösa en del av problemet.

Det vore mycket bra att använda 425 i stället för 422 i Lugnet/Munkmora, en direktförbindelse med Slussen skulle nog locka fler resande. Hur uppdelningen 425/425X bör se ut i så fall tål att tänkas på.

Vad 467 ska göra i Hemmesta kan man också fråga sig, 474 täcker sträckan Hemmesta-Gustavsberg bra. Det som i så fall skulle vara en intressant tanke vore att låta 436-440 gå till Slussen i större omfattning och låta den lokala trafiken Hemmesta-Gustavsberg skötas av 467. 474 skulle då bli en ren pendlarlinje Mölnvik-Gustavsberg-Stockholm. Trafiken Stockholm-Hemmesta är inte tillräckligt attraktiv i dagens utförande, det tar helt enkelt för lång tid att åka via Gustavsberg.

håller med nästan helt.

att ha 3 olika 467:or på ingarö kvällstid verkar vara ren idioti, bättre då att låta X:en finnas kvar så kan man på sena kvällar (främst inväg) låta vanliga 428-430 gå till till Gustavsberg, Direkt förbindelser Brunn-Slussen med bussar skulle man säkert kunna fylla en buss var 20:e minut, dvs en av linjerna en gång i timmen, sen låta 467(eller nått bättre nummer) gå var 20 minut till Gustavsberg, när 428 (som har minst trafikanter av de tre) går låter man dessutom lokalbussen mot Gustavsberg starta från Tranarövägen /vallbovägen som sen har anslutning till 428 i brunn, och man vinner då dessutom att 430x inte behöver gå via fågelvik.

Givetvis går de säkert inte att fylla en ledbuss till / från  slussen var 20:e minut, men kanske en 13:meters lågentre buss som dessutom är billigare i drift, dessutom ska man komma ihåg att med så bra direkttrafik är de förhoppningsvis väldigt många som väljer att hoppa på bussen på ön istället för att åka till infartsparkeringen vid Värmdö marknad, då avlastar man 474 ganska ordenligt. i rusningstrafik skulle man exempelvis kunna ha 10 minuters trafik i rusningsriktingen, (30 minuterstrafik på varje enskild linje) då blir de jämna tider som är lätta att hålla reda på, precis som stomlinjerna.

Om vi fortsätter in till Gustavsberg då... 425/425X skulle säkert klara av att ha 15 minuterstrafik från Lugnet (även till lugnet), dvs, 30 minuters trafik som idag från farsta slott / lagnö vägen. Detta tillsammans med direkttrafik från Brunn avlastar förhoppningsvis 474 ordentligt som snart inte klarar av att hantera mer folk

vad gäller Direktbussar från Hemmesta går de givetvis att göra samma sak där, de flesta turer som ankommer utifrån och har byte till 474 brukar ha mellan 10-15 peroner ombord dagtid(varav ungefär 50% ska till Gustavberg). Varför inte fortsätta med dem bussarna hela vägen förstår jag inte, de skulle avlasta 474 ordentligt och dessutom göra busstrafiken från Värmdö betydligt attraktivare och locka ännu fler kunder...

lite tankar bara...