Fråga om inredningar i Capitoler

Startat av Niklas Bygdestam, 22 november 2009, 19:57:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Hade alla Capitoler samma typ av stolar? Eller kunde de skilja sig beroende på vem som köpte dessa? Skiljde sig klädsel på stolar beroende på ägare? Kunde det förekomma skillnader även på själva stolstypen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Jag tror inte att skillnaden var så stor. H23-24, och H30 hade galonsäten i grönt. 5428 har mörkgröna säten, tror det är samma i Spåvägssällskapets 5453.

/Peter

Mr H

Av SL högertrafikcapitoler hade H23 och H30 stolsindelningen 2+1 och H24 2+2 MEN H30 byggdes om till 2+2
när de skickades ut till "landet" för att öka sittplatsantalet på de mer långväga linjerna. En ombyggnad som gjordes på vissa garage var att många av dessa bussar fick en speciell barnvagnsplats mittemot bakdörrarna, genom att en sätesgrupp togs bort, men egentligen var bussarna konstruerade för att man skulle ta in barnvagnar genom framdörren.

Av "gammelcapitolerna" för vänstertrafik skilde sig inredningen då H21 var enmansvagnar och H22 tvåmans.
H22 hade då en konduktörsplats en bit in i vagnen på höger sida, och de annars tvärställda sätena fram var på H22 en stol fram och en stol bakåt på båda sidorna, och därmed hade man bildat en ståplatsplattform fram, för köande till konduktören. Detta var givetvis en långt ifrån idealisk lösning. Samtliga H22 byggdes om till H21.

Alla SS/SL Capitoler hade de gröna galonsätena, men galonen på H23/H24/H30 föreföll vara något ljusare än på de äldre vagnarna, dessutom var sittdynorna något tunnare.

Mr H