Udda Capitol i Örebro

Startat av bilomnibussen, 22 november 2009, 10:14:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Följande Capitol hittades tidigare vid genomgång av bilregistret för Örebro län:
T 816. Scania-Vabis Capitol C70/3 årsmodell 1957. Chassinr 93711. Besiktigad i Örebro 10 okt 1957. 36 sitt+36 stå-. Registrerad på Normans Bilfirma, Örebro (Scania-återförsäljare) 9 november 1957. Nedskrotad 27 december 1957. Det anmärks på instrumentet att särskilt tillstånd erfordras på grund av fordonets bredd 244 cm. Vad ska man tro om detta fordon eller vet någon något?
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 22 november 2009, 10:14:47 AM
Hej! Följande Capitol hittades tidigare vid genomgång av bilregistret för Örebro län:
T 816. Scania-Vabis Capitol C70/3 årsmodell 1957. Chassinr 93711. Besiktigad i Örebro 10 okt 1957. 36 sitt+36 stå-. Registrerad på Normans Bilfirma, Örebro (Scania-återförsäljare) 9 november 1957. Nedskrotad 27 december 1957. Det anmärks på instrumentet att särskilt tillstånd erfordras på grund av fordonets bredd 244 cm. Vad ska man tro om detta fordon eller vet någon något?
Mvh Jan G

Chassinr 93711 är enligt Scania-boken levererad till Södertälje Omnibus AB år 1957. Något måste alltså ha hänt som gjorde att bussen inte kom dit. Verkar helmystiskt det här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Intressant! Ville bara påpeka att det inte finns någon uppgift om ev tidigare regnummer, utan det verkar vara första registreringen på denna buss.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Skumt. Enligt mina anteckningar, som jag inte vet var de härrör från, så fanns en C70/3 med chassinr 93711 hos Södertälje Omnibus AB med inv.nr 13 och reg.nr B209. Den hade 33 sittplatser och 43 ståplatser. Var i trafik fram till 1967.

Björn Forslund

Kan det vara så att Örebro ville prova en Capitol, men lämnade tillbaks den, varefter den hamnade hos Wallenbergs eget bolag i Södertälje?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 november 2009, 19:13:12 PM
Kan det vara så att Örebro ville prova en Capitol, men lämnade tillbaks den, varefter den hamnade hos Wallenbergs eget bolag i Södertälje?

Men Jan G skrev ju också att bussen skrotades 1957. Så något stämmer inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Om den verkligen blivit skrotad måste ju något ha hänt, typ brand eller så?

Greger Larsson

Kanske får man ta uppgiften om skrotningen med en nypa salt. Det var(ofta) en stämpel men denna innebörd som användes på registerkortet när fordonet avfördes från länet ifråga. Kan ha blivit något missförstånd mellan Normans och länsstyrelsen, eller att man helt enkelt skrivit eller stämplat "fel" på kortet. Har bevisligen inträffat.

/GL

bilomnibussen

Normalt anges ju alltid det nya regnumret fordonet fått efter omregistrering i annat län, det kunde ju tänkas att någon alltför snabb medarbetare stämplat fel. Det borde gå att läsa ut av registerkortet för B-län var detta nu finns nu för tiden om bussen först varit reggad i T-länet.
Mvh Jan G