Huvudmeny

Godsbuss - på riktigt

Startat av Ersa, 21 november 2009, 23:09:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa




Länets äldsta linjevagn i huvudmannens regi rullar vidare på dispens då det blev för dyrt att upphandla ett kort avtal på nytt.
Nytt för 2007 är att rullbanden är ersatta med matrisskylt, och dessutom ser vi rejäla extraljus på taket. (xenon?) :)






Greger Larsson

Länets äldsta, nej..
Men en riktig godsbuss - där har du givetvis helt rätt!

/GL

Yujin Zhang

Är det någon som har bild på denna buss under Skelleftebussägo?

Greger Larsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 november 2009, 11:25:04 AM
Är det någon som har bild på denna buss under Skelleftebussägo?

Alldeles säkert ;)

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 november 2009, 10:55:06 AM
Länets äldsta, nej..

Se där. Det var dock det vi fick lära oss under Länstrafikens certifiering. Bra att de själva har koll på sina avtal och fordon.
För övrigt har våra certifikat nu kommit... nästan 2,5 år efter avslutad utbildning. :)

Christer K

Denna kan man väl kalla för en Skvader, buss och lastbil i ett.
Får han/hon kör farligt gods i denna?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jan

Citat från: Christer K skrivet 22 november 2009, 12:39:22 PM
Denna kan man väl kalla för en Skvader, buss och lastbil i ett.
Får han/hon kör farligt gods i denna?
/ Christer K

ja om man är certad (ADR) samt har godkännande av länsbolaget.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Citat från: Christer K skrivet 22 november 2009, 12:39:22 PM
Denna kan man väl kalla för en Skvader, buss och lastbil i ett.
Får han/hon kör farligt gods i denna?
/ Christer K

Nej, endast s k värdeberäknad mängd. Fordonet i sig är inget hinder för ADR-transport men sådan får ej ske i samband med persontransport. För att framföra transport av värdeberäknad mängd, vilket f ö kan ske i vilken buss som helst, behövs endast "funktionsanpassad utbildning". Ingen fullvärdig ADR-certifiering.

/GL

Patrik

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 november 2009, 10:55:06 AM
Länets äldsta, nej..
Men en riktig godsbuss - där har du givetvis helt rätt!

/GL

Ska vi inte få veta vilken som är den äldsta?  :)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Yujin Zhang

Citat från: Patrik skrivet 22 november 2009, 19:23:16 PM
Ska vi inte få veta vilken som är den äldsta?  :)

Jag har svårt att tro att det finns nån godsbuss i trafik som är äldre än denna. Snackar vi om vanliga bussar däremot så lär Skelleftebuss ligga bra till med deras ledvagnar.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 november 2009, 21:17:19 PM
Jag har svårt att tro att det finns nån godsbuss i trafik som är äldre än denna. Snackar vi om vanliga bussar däremot så lär Skelleftebuss ligga bra till med deras ledvagnar.

Skelleftebuss trafik i egen regi är ju inget som Länstrafiken har att göra med, så frågan om vilka bussar som är äldst i den upphandlade linjetrafiken återstår. Jag har för mig att maxåldern är 14 år för upphandlad trafik, och denna rejäla godsare är ju av 1993 års modell.

Äldst i Umeå stadstrafik är en MaxCi av 1997 års modell som idag heter Swebus 6931.

Greger Larsson

Vi har väl ingen generell åldersgräns i Västerbotten, utan det varierar mellan avtalen(som i många andra län). Eftersom man(här) upphandlar så småskaligt vore det svårt med fasta ålders- och medelålderskrav. Det är ju en annan sak när det handlar om paket med 50 bussar eller så.
Skelleftebuss äldre ledbussar används i alla i linjetrafiken, dock i mycket korta insatser som förstärkningsbussar.
Äldsta godsbussen i länet torde var "tradaren" på Borgafjällslinjen, den var ny 1989.

/GL