Vi har köpt en buss och undra lite om dess historia

Startat av lennarthenricsson, 20 november 2009, 19:42:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lennarthenricsson

Hej! Efter mycket letande efter en bra buss att bygga om till turnébuss köpte vi till slut denna Setra s228 DT 1992 av Fiboka Buss.
Det företaget hette Strömma buss tidigare. Jag har också sett att Brännö buss ägt den tidigare.
Vi är jätteglada över bussen och den är i fint skick. Klart den är ju gammal och har en del skavanker, men det får man ju räkna med.
Men är det någon här som vet lite om historien på bussen. Kanske någon har någon gammal bild. Jag anar att den varit gul tidigare. Nu är den knallgrön! Reg nr är: PGM 570
Försökte lägga in en bild, men fattar inte... Jaja...
http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/pages/Barn-Oas/133414457965?ref=ts
Håll till godo med länken här så kan du klicka dej in bland bilderna...
Ha det fint!
/Lennart


homer

SBH ger följande historia

Folkes Buss, Uppsala
1994-03-10 Brännö Buss AB, Göteborg
2001-01-15 Prima Travel AB, Göteborg
2003-04-04 Brännö Buss i Sverige AB, Partille
2007-09-03 Strömma Buss AB, Älmhult
NAMNBYTE: Fiboka AB, Älmhult

Janne Rickman


Staffan Sävenfjord

Vad jag förstått är "vi" liktydigt med den kristna OAS-rörelsen, vars grundare Carl Gustaf Stenbäck och ännu mer hans fru Ingegärd är gamla bekanta till mig. Men jag undrar hur bussen är avsedd att användas. Du skriver turnébuss men jag efterlyser alltså mer om planerna för denna busspärla ni har hittat. Jag minns den från Brännö-tiden och då var den i förvånansvärt gott skick med tanke på åldern. Jag tror inte att Strömma Buss/Fiboka har tagit sämre hand om den. Och visst var den gul under Brännö-tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 november 2009, 22:26:42 PM
Vad jag förstått är "vi" liktydigt med den kristna OAS-rörelsen, vars grundare Carl Gustaf Stenbäck och ännu mer hans fru Ingegärd är gamla bekanta till mig. Men jag undrar hur bussen är avsedd att användas. Du skriver turnébuss men jag efterlyser alltså mer om planerna för denna busspärla ni har hittat. Jag minns den från Brännö-tiden och då var den i förvånansvärt gott skick med tanke på åldern. Jag tror inte att Strömma Buss/Fiboka har tagit sämre hand om den. Och visst var den gul under Brännö-tiden.

Intressant! Då är det inte bara du som undrar.
OAS-rörelsen gör ett riktigt bra jobb. :)

lennarthenricsson

Tack Janne för den fina bilden! Det är så kul att få lite historia om bussen.
"Vi" är egentligen Barn-Oas, en den av Oasrörelsen. Jag arbetar där som inspiratör. Vi har ett rockband som vi turnerar land och rike runt med och har barn-rock-konserter i kyrkor och på andra ställen. Ett ovanligt men roligt jobb.
Detta är vår tredje buss faktiskt.
Den första var en Volvo B-58 1980 som vi fick till skänks.(BUR 078 tror jag det var) Tyvärr var den i för dåligt skick, men vi skaffade oss en ny. Det var en Volvo B10m med deltaplankaross. Den hade sina rötter i Norrbotten. Reg nr var ABA 152. Den hade vi fram tills i somras då den drabbades av det ökända viruset "rost-i-balken" Visst hade det gått att få ordning på den men vi valde att skaffa en nyare och framför allt bekvämare buss. Vi ville gärna ha en dubbeldäckare för att inreda övervåningen med sängar...
Vi var väldigt nära att köpa en Megaliner i våras, men den gick till Starlight istället. Nu är den till salu igen, men ack vad dyr den blivit...
Vi har tittat på många rosthögar som vi sett på blocket, men antingen är det på tok för dyrt eller på tok för rostigt.
Så fann vi denna pärla. Välskött och fin.
Tyvärr är lastutrymmet för litet för oss i denna buss så vi måste montera en dragkrok och skaffa ett rejält Boogiesläp. (Kanske någon vet om något till salu?)
Så... nu, i vinter ska vi fixa lite småsaker på bussen samt inreda övervåningen är tanken.

Jag måste säga att jag är imponerad av all kunskap ni har här. Ni är helt otroliga!!
Ha det fint!
/L

Trier

Oj! Vad roligt att ni har köpt den! Jag vet inte hur många tusentals mil jag tillbringat bakom ratten på den. Förmodligen över 20.000.  :D Många trevliga mil!

Bussen köptes ny av Folkes Buss i Uppsala. Två år senare tog Brännö Buss AB över den. Den var inte knallgul från början utan vit. Efter något år hos Brännö hamnade den tyvärr på en åker och fick därför tillbringa en stund i Vetlanda. I samma veva skrev Brännö kontrakt med STS och STS ville att bussen skulle vara STS-strajpad. Så blev det. STS-strajpningen var på den tiden gul botten med vita snedställda fält uppifrån och ner. På navkapslarna stod det (S)  (T)(S). Riktigt snyggt och man var något av kung på vägarna när man kom glidande i den. Eftersom folk gillade den gula färgen fick sedan alla Brännös bussar den allteftersom.

För STS gick bussen mycket på vändsvängar till Alperna på vintern. På sommaren kördes konfirmandresor till bl a Brighton och även Drömresan, STS resa för lite äldre men bekväma resenärer.

Efter ett par år sattes det in sovstolar i hela bussen. Mycket populärt bland resenärerna. Dock lite mer jobb för oss som skulle rodda allt. Eftersom vi oftast bäddade om på färjan mellan Puttgarden-Rödby blev pausen lite kort. Stolarna såldes senare.

En bit in på 2000-talet kläddes bussen om och den fick den blå stolsklädseln tillsammans med gula gardiner och lika gula nackskydd. Även väggar, tak, under hatthyllor etc kläddes om. Blev riktigt bra. Vi gjorde då fyra sittgrupper på nedervåningen vilket var väldigt populärt bland resenärerna trots att det innebar att de som satt med ryggarna mot varandra inte kunde fälla ryggstöden.

Några år tidigare, vid ca 100' mil, byttes motor på Setra i Österrike. Några år senare byttes även bakaxel och växellåda.

Under en körning från Paris fick vi problem med växellådan, elektronikfel gjorde att det understundom inte gick att växla överhuvudtaget. Vi fick hyra in en ersättningsbuss och andrachauffören körde tillbaka till Sverige i bitvis väldigt låga hastigheter. Sen var det ingen som riktigt fick ordning på det så förvalsautomatiken fungerade aldrig igen. Är den lagad nu?

Annars var det väl mest givarna till värmesystemet som krånglade, och så fort en givare inte skickade rätt signal så blev värmefördelningen kass. Kall därbak och varmt därfram. Det gick iofs att komma runt med manuell justering av dragluckorna.

Kul att veta för er kan vara att vi körde rätt många svängar till Taizé med denna bussen.

Hursomhaver så tycker att det var en helt fantstiskt skön buss att köra. Låg jättegott på vägen. Förvisso blev man rejält frånkörd i Kasselbackarna när 328'orna gjorde sitt intåg men jag tycker fortfarande att 228'an var skönare att köra.

Den har väl rullat runt en 160-170' mil nu? Vad står det på mätaren?

Lägger in lite bilder här nedan, har ännu äldre bilder, bl a i STS-strajpning, men de är av analogt snitt och scannern mår dåligt.

Kul att den är kvar i Sverige och lycka till!

Här tillsammans med efterträdaren. Fortfarande i väldigt fint skick.


Efter omklädnad, notera fyra grupper om fyra stolar.


Ovanvåningen, den stora skidboxen skymtar genom bakrutan






Tillbaka i numera klassiska BB-färger


Framrutan med vägskattemärken och annat


Annan vy på nedervåningen


Snygg!


Ännu snyggare!


Du får gärna rapportera hur det går för er med reparationer och annat!

MVH

//Mr T

lennarthenricsson

OH! Tack snälla Mr T för alla bilder!!
Tack också för värdefull info om både motor, växellåda och bakaxel. Vi har knappt kört något med den ännu så jag vet inte riktigt hur växellådan funkar. Mätaren står på 70 så den har väl då rullat 170 000 modiga mil.

Jag ska hålla er uppdaterade om våra reparationer och ombyggnader. Det finns en del rost runt baklyktorna som vi måste fixa ganska snart. Men den är kanonfin undertill och det är ju skönt!
Värmen förstår jag mej inte på riktigt, men vi lär oss säkert så småningom...

Tack igen för alla bilder. Kvicknar scannern till så skicka gärna fler.

Körde du för Brännö Buss? Bussen bor ju numer i Varberg så det är inte långt för dej om du vill träffa den igen. Hör bara av dej!

Ha det fint!

/L


yngrot

Denna buss är ju riktigt läcker med den gula färgen.. Håller tummarna för er och hoppas ni får bra ordning på den..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lennarthenricsson

Tack för det, men den är faktiskt grön idag. Knallgrön!! Extremt grön!!
Jag har fortfarande inte lärt mej lägga in bilder, men följ länken här så ser du den i vårt album.
http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/pages/Barn-Oas/133414457965?ref=ts
/Lennart

yngrot

Snyggare i gult... Du får väl köpa några burkar gult och lacka om den ... ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lennarthenricsson

ja, gult är snyggt, men det får nog vara grön ett tag till. Det är annat som står före i prioriteringen...
/L

Simon Bertilsson


lennarthenricsson

Jag gissar att det gjordes när Fiboka ägde den. Han hade en likadan till i samma färg. Fast den var årsmodell 1990.
/L

Trier

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 november 2009, 14:44:56 PM
Vem hade den när den lackades grön?

Den var gul när den lämande Brännö så det måste varit Fiboka som lackade om den.

Staffan skrev någon kommentar om att den var i bra skick på Brännö-tiden och det var den naturligtvis och det berodde bl a på att den lackades om minst tre gånger mellan 94 och 07, bl a beroende på strajpning. Sen kläddes den om inuti och vi bytte golvmattor med jämna mellanrum så den upplevdes som väldigt fräsh.

Lennart - fick du med instruktionsboken? En typ sju centimeter tjock histora med massor med matnyttigt. Där står bl a hur ventilationssystemet fungera med rullarna och reglering av dragluckor etc. Hantering av växellådan finns också beskriven, dock får du tänka på att du inte får någon respons i kopplingspedalen eftersom lådan strulat (det kanske är lagat nu). Det finns också ett nödväxlingsvred som kan vara bra att känna till. Det kan man använda om inget annat fungerar eller om man glömt en växel i och luften pyst ur.

Bilder
Du kan inte lägga in bilder på forumet, det du kan göra är att ladda upp dem på din egen webbserver och sen lägga in dem i ditt meddelande. Lite bökigt men det fungerar.

Har jag vägarna förbi Varberg så hälsar jag väldigt gärna på!


MVH

//Mr T