Vad menar de egentligen?

Startat av Nupski, 20 november 2009, 13:24:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Köpte en biljett hos Swebussexpress för att åka från Västervik till Kalmar. Biljetten fick jag via mail och allt var frid och fröjd till jag läste i tidtabellen.

Ringer och pratar med Swebusexpress och har man väl köpt en biljett så är det den biljetten som gäller. Så min fråga till folket här är vågar man kliva ombord på Swebussexpressen, det är ju till syvende och sist föraren som bestämmer om jag får åka med, eller skall jag ta mig med länstrafiken till Kalmar?

Jo

Anledningen är väl att Swebus express inte får sälja biljett som konkurrerar med KLT:s trafikeringsrätt om det inte finns något avtal mellan KLT och expressen. Jag har svårt att tro att föraren skulle neka dig när du nu har en giltig biljett. Kan ju också vara så att KLT gått med på trafik inom länet efter det att tidtabellen skapades.

Buss-Hasse

Det har blivit förändringar efter tidtabellens tryck.
Följande gäller numera inom Kalmar Län på Swebus Express. (taget från infosidan på swebok)

Fler turer inom Kalmar län med Swebus Express
Publicerad 2009-10-09 13:44:10

Från och med måndag den 12 oktober får invånarna i Kalmar län fler bussturer att välja på. Tack vare ett beslut från Kalmar Läns Trafik tillåts nu Swebus Express att sälja resor mellan Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik. Målet är att lättnaderna i regelverket ska få fler att välja att åka kollektivt.

Tidigare har Swebus Express endast kunnat ta upp resenärer på väg till eller från hållplatser utanför Kalmar län. Genom det nya avtalet mellan Swebus Express och KLT utökas resemöjligheterna för invånarna i Kalmar län med nya bussturer, som i flera fall också är snabbare än KLT:s turer.

- Vi tror att det är positivt för invånarna i länet att få fler möjligheter att resa kollektivt, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express. Det kan underlätta både för pendlare och fritidsresenärer, men också leda till att fler väljer bussen i stället för bilen.

Av- och påstigning till Swebus Express bussar sker på följande hållplatser:

- Kalmar

- Borgholm

- Färjestaden

- Mönsterås

- Oskarshamn

- Fårbo

- Misterhult

- Blankaholm

- Verkebäcksbron

- Björnsholm

- Västervik

KLT:s biljetter och periodkort gäller inte på Swebus Express bussar. Biljetter kan köpas på KLT Resecentra och via www.swebusexpress.se eller telefon 0771-218 218. I mån av plats säljer även Swebus Express busschaufförer biljetter direkt ombord på bussarna.

Staffan Sävenfjord

Nu är ju detta utrett men annars gäller naturligtvis en förköpt biljett enligt texten på densamma. Om bussbolaget skulle ha gjort något fel i ett sådant här fall blir det en sak mellan bussbolaget och länsbolaget, inte mellan bussbolaget och resenären.
Lyckligtvis är det allt fler län som släpper på embargot mot inomläns resor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 november 2009, 15:49:44 PM
Nu är ju detta utrett men annars gäller naturligtvis en förköpt biljett enligt texten på densamma. Om bussbolaget skulle ha gjort något fel i ett sådant här fall blir det en sak mellan bussbolaget och länsbolaget, inte mellan bussbolaget och resenären.
Lyckligtvis är det allt fler län som släpper på embargot mot inomläns resor.

Värmlands län är motsträviga, har iallafall varit detta, Linje 888 mot Oslo / Stockholm.
Pax får inte åka Kristinehamn - Karlstad och vise versa.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nupski

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 20 november 2009, 14:54:20 PM
Det har blivit förändringar efter tidtabellens tryck.
Följande gäller numera inom Kalmar Län på Swebus Express. (taget från infosidan på swebok)

Fler turer inom Kalmar län med Swebus Express
Publicerad 2009-10-09 13:44:10

Från och med måndag den 12 oktober får invånarna i Kalmar län fler bussturer att välja på. Tack vare ett beslut från Kalmar Läns Trafik tillåts nu Swebus Express att sälja resor mellan Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik. Målet är att lättnaderna i regelverket ska få fler att välja att åka kollektivt.

Tidigare har Swebus Express endast kunnat ta upp resenärer på väg till eller från hållplatser utanför Kalmar län. Genom det nya avtalet mellan Swebus Express och KLT utökas resemöjligheterna för invånarna i Kalmar län med nya bussturer, som i flera fall också är snabbare än KLT:s turer.

- Vi tror att det är positivt för invånarna i länet att få fler möjligheter att resa kollektivt, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express. Det kan underlätta både för pendlare och fritidsresenärer, men också leda till att fler väljer bussen i stället för bilen.

Av- och påstigning till Swebus Express bussar sker på följande hållplatser:

- Kalmar

- Borgholm

- Färjestaden

- Mönsterås

- Oskarshamn

- Fårbo

- Misterhult

- Blankaholm

- Verkebäcksbron

- Björnsholm

- Västervik

KLT:s biljetter och periodkort gäller inte på Swebus Express bussar. Biljetter kan köpas på KLT Resecentra och via www.swebusexpress.se eller telefon 0771-218 218. I mån av plats säljer även Swebus Express busschaufförer biljetter direkt ombord på bussarna.

Tackar och bockar för informationen. 

Knut

Er idag også tillatt med lokaltrafikk på 820 Uddevalla Torp - Gøteborg t-r. Men Västtrafik kort gjelder IKKE
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 21 november 2009, 14:30:54 PM
Er idag også tillatt med lokaltrafikk på 820 Uddevalla Torp - Gøteborg t-r. Men Västtrafik kort gjelder IKKE

Det är fritt att köra resenärer inom Västra Götalands län. I de flesta fall finns också avtal med Västtrafik om kortgiltighet men även om det inte finns får alltså expressbussbolagen sälja biljett till sin ordinarie taxa.
Det senare bör bara gälla Swebus Express linje 820 Torp-Göteborg, GoByBus linje 100 Göteborg-Åmål och 300 Göteborg-Knäm, Bus4you Göteborg-Borås och Svenska Buss linje 60 Göteborg-Ulricehamn. Jag tror dock inte att Svenska Buss utnyttjar möjligheten. Det är bara på Swebus Express man kan köpa biljetten ombord.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Bokningsfunktionen på Swebus Express hemsida säger stopp om du försöker boka en icke tillåten resa. Försök själva att boka en resa från Cityterminalen till Södertälje syd eller Karolinska Institutet så ser ni själva hur omöjligt det är.

Även inne i bussen säger Swebook ifrån om föraren försöker knappa ut en biljett inom ett län där detta (ännu) inte är tillåtet.