HSS vagn 21 - ett unikum

Startat av Mr H, 18 november 2009, 19:25:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Sommaren 1967 hade HSS släpvagnar till spårvagnarna fått körförbud och linje 1 till Råå fick därför gå med singel mustang. För att "lätta på trycket" så inrättade HSS en extrabusslinje mellan Råå Vallar och Knutpunkten. På bilden från juli 1967 ser vi ett unikum i svensk busshistoria, HSS vagn 21 fabrikat Leyland/Hägglund, framför Hälsingborg C! 21:an härstammade från en liten serie av denna udda tillverkarblandning som jag har för mig levererades 1949. Dessa vagnar kom nog inte iväg till Pakistan i och med deras höga ålder, sannolikt så skrotades de väl, kanske någon annan kan fylla på om deras öde? Medan jag skriver det här får jag en minnesbild av en lustig liten växelspak på dessa vagnar som stack upp genom motorhuven bredvid föraren. Rätt eller fel?

Mr H

bilomnibussen

Hej! Var inte bussarna också frambyggda, med dörr framför framaxeln? Chevrolet med liknande kaross från denna tid hade också växelspaken upp genom huven vill jag minnas.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Jag tror att HSS köpte dem pga sitt system med enmansbemanning och polettbössa som de avstigande skulle lägga betalningen i. Föraren behövde  ha koll på bössan så att alla verkligen betalade. Alltså behövdes en buss med dörr vid förarplatsen, vilket inte i kom  i inhemsk tillverkning förrän något år senare, när Scania-Vabis började med BF-chassina, och Volvo kom med sitt mittmotorchassi.

Peter Öden

Hej !

Bussen är som sagt fd. HSS 21/M 630 Scania-Vabis B 27 från 1949, ch.nr 94006,
liggande mittmotor från Leyland.

Den nämndes i ett inlägg av Jan G. om Chevroletbussar med Hägglundskaross som liknade
Helsingborgsbussarna. AGY 300 Chevrolet GT 15275 från 1948, "skvader" finns bevarad
och ägs av en privatperson i Gävle.

Mvh Peter Ö