Huvudmeny

GS 274

Startat av Brollan, 18 november 2009, 16:27:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

Några mörka dagsfärska bilder på en av GS nya boggibussar.


JesperO

Åkte med linje 19 och mötte denna vid Terrakottagatan(?) vid 13.30 idag.
Senare på dagen fick jag åka med 273 på linje 771.

Jesper

Calle

Citat från: JesperO skrivet 18 november 2009, 18:52:37 PM
Åkte med linje 19 och mötte denna vid Terrakottagatan(?) vid 13.30 idag.
Senare på dagen fick jag åka med 273 på linje 771.

Jesper

Trevligt, snygga bussar! Nån som vet vad det är för växellåda i dessa?  ???

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

georg


Calle

Citat från: georg skrivet 26 november 2009, 15:16:12 PM
ZF-6HP604

Tack, alltså har GS åter satsat på ZF som växlar hårt och tvärt oavsett hur nya bussarna är.  >:(

georg

Kanske beror på hur digitala förarna är? detta brukar väl mest drabba dom som har två lägen på gasen!

Erling.L

beror nog mer på vilken låda som e billigast o i detta fallet e det ju faktiskt inte GS som specat bussarna så vitt ja vet
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

rauno


buskörare

Citat från: georg skrivet 01 december 2009, 09:30:59 AM
Kanske beror på hur digitala förarna är? detta brukar väl mest drabba dom som har två lägen på gasen!

Nu vet inte jag hur denna låda är, men jag kan lova dig efter 10 år i yrket att en dålig växellåda växlar illa hur bra du än tror dig köra.

georg

En dålig låda skall väl förhoppningsvis bytas ut.

Calle

Växlingen beror inte alltid på hur föraren kör. En del försöker "lura" lådan att lägga i växeln, men lyckas inte och det smäller till ändå. Hade GS varit smarta så hade man specat dessa med en Voithlåda, som växlar mjukt och behagligt utan ryck och buller. GS har idag ett stort antal Volvoboggie med ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och där det slår i växlingen.

RoTe

Den erfarenheten jag har är att Voith inte håller måttet. Vi har en del såna som förvisso växlar sjukt mjukt, men backen fungerar knappt och dom är svåra att få i D och R ibland. Sedan har dom noll motorbroms så man får använda retardern HELA tiden vilket förstör vår miljökörning aka "Gröna resan". Dom klarar inte heller av att köra prick 30km/h.

Johan B

Citat från: Calle skrivet 05 december 2009, 00:55:41 AM
Växlingen beror inte alltid på hur föraren kör. En del försöker "lura" lådan att lägga i växeln, men lyckas inte och det smäller till ändå. Hade GS varit smarta så hade man specat dessa med en Voithlåda, som växlar mjukt och behagligt utan ryck och buller. GS har idag ett stort antal Volvoboggie med ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och där det slår i växlingen.

Har vi inte klargjort tidigare att Voith-lådan inte håller för vridmomentet i B12-motorn? Mao finns inte mycket annat att välja på. Skulle vara I-Shift då men tror inte det hade passat så mycket bättre på stadsbussar.

georg

Vad jag vill tillägga är att det inte alltid är växellådan som gör dessa fenomen även motor och bakaxel har sin roll i det hela, vad det än är för fabrikat på lådan. men vissa verkar vara sjukt Voith förälskade.