När man kan börja köra express buss ?

Startat av Frässe, 18 november 2009, 04:57:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Hur länge måste man köra SL-buss inan man kan få bättre jobb? Det är Swebus och Busslink som kör trafik åt SL och är det förare här som jobbat där men nu kör långlinje? Hur länge det tog innan ni fick byta?

Man sagt till mig att man efter ett år kan byta till Swebusexpressen eller turistbuss men dom lurat mig.

Kan man ha jobb och köra SL buss och express buss samtidigt? Om man kör konkurrerande bussar man kan få sparken men SL och dom andra län dom inte är konkurrent till SL i stockholm län men dom är arbetsgivare som bestämer men vet inte om man kolla noga. Man kan annars fråga dom om dom godkänner att man kör för annan och många jag vet kör taxi i samma län utan att man sagt något. Dom sagt att det är skillnad mellan olika garage och en del chefer inte bry sig om.

Var kommer alla förare på Sewebusexpress från? Kör till Stockholm och sedan hem efter rast eller dom över natta till nästa dag? En del är bussar till Köpemhamn och Göteborg. när jag var på utbildning man ha depå på Älvsjö industri området vid Hagsätra.

Har bussarna Y-bussen, Westin, Nilsbuss, Lindberg, Gobybus, Paradis vita Birka båten bussar sina förare i Stockholm eller man finns bara ute på landet? Man se massa bussar från hela landet som åker till Stockholm och sedan hem. Swebus har skylt men man vet ibte alltid om det är linje eller turist buss, iblant utländsk linje buss som Eurolines

Har utlands bussar svenska förare anställd i Sverige?

Christer K

Du kan ju alltid söka till Swebus Express men köra buss på två bolag blir svårt då arbetstidsregler bryts. Som du vet så får man bara köra ett antal timmar för att sedan ha helg vila denna kan även ligga mitt i veckan speciellt på SL-trafiken oavsett bolag.

När det gäller bussföretagen så vill de helst ha tim anställda som ställer upp och kör när som helst. Fast anställning brukar bara ett fåtal vara. I turist branschen har säsongen varit från mars – oktober och i express trafiken är det mest på helger.

Swebus exp har haft en depå i Älvsjö ihop med Interbus för några år sedan om denna är kvar vet jag inte. Linje 801 startar i Uppsala. Uppsalaförare kör till Örebro för byte till Örebro förare som kör t/r Göteborg. Tror nog mest att Stockholm har bussar som vänder där och är placerade på andra orter. 888 utgår från Karlstad.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Wetjo

Swebus (Blivande Nobina) och Swebus Express är två olika företag, även om vi har samma ägare. Rent arbetsrättsligt är det alltså två olika arbetsgivare. Är du fast heltidsanställd kan du, till 99%,  inte jobba åt två olika arbetsgivare pga att det räknas som konkurrerande verksamhet. Om du kör taxi parallellt med bussjobb måsste du hålla reda på arbetstidsreglerna. Du måste dessutom fråga din huvudarbetsgivare "om lov".
Kör du på timme kan du i princip ha hur många arbetsgivare som helst, men du måste själv hålla koll på arbetstider och vilotider.
Eftersom "timmisarna" oftast fyllnadsmarkerar på A-kassan kan dom inte säga nej till arbete. Då kan inte Arbetsgivarna ställa samma krav på att man ska hålla sig till ett företag.

Birkabussarna har sin driftledning i Borlänge, men chaufförerna kommer från olika Veoliadepåer, beroende på vilken linje det rör sig om. Y-Buss sitter väl i Sundsvall?

Vill du ha "långkörning" är väl bästa sättet att själv kontakta de företag du är intresserad av. Det är kontakter som gäller i den delen av bussbranschen...
Rent generellt är det en hög medelålder inom yrkeschaufförsskrået, så inom några år kommer det att vara större brist än idag på dugliga chaufförer.

Lycka till!

Ersa

#3
Att kraven på bussförare hos t.ex Swebus Express är lite högre än till t.ex Swebus upphandlade linjetrafik kan man inte förneka. På expressbussföretagen vill man att nya förare har några års körvana, behörighet för manuell växellåda, yrkeskompetensbevis, kunna uttrycka sig bra på både svenska och engelska, samt har den serviceanda som krävs för trafik i egen regi. Det gäller ju att kunna hantera kunderna bra, då de är de enda som betalar ens lön, eftersom ingenting är skattefinansierat.

På några av Swebus Express ytterdepåer är det rätt vanligt att timtidsanställda förare kör både Expresstrafik samt den upphandlade länstrafik som Swebus kör från samma depå. Detta gäller t.ex Karlstad och Uppsala där samma personalplanerare sköter all planering åt de bägge företagen. Så att varva Swebus med Swebus Express går oftast alldeles utmärkt som timtidare bara man sköter sina kör- och vilotider.

Knut

#4
Man skal vel etter reglene kunne dokumentere kjøreerfaring av minst 1 års varighet for all kjøring som er registreringspliktig med analog/digalskriver. Man kan ikke gå rett fra kjøreskole og inn i express/bästelningstrafik. Kan være at siste punktet blir endret eller er endret med at man får kompetansebeviset etter opplæring idag.

SweX har idag et fåtall norske førere som er ansatt i Concordia Norge og uthyrde til SweX. I dag er vi 3 faste, 1 på 50% og noen time ansatte som gjør dette.
Vi som kjører fast har også noe kjøring "hjemme" i vår turnus for at timer skal gå ihop.
Vi kjører da Oslo - Gøteborg - Oslo samme dag
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

MrRep

Citat från: Knut skrivet 18 november 2009, 19:43:03 PM
Man skal vel etter reglene kunne dokumentere kjøreerfaring av minst 1 års varighet for all kjøring som er registreringspliktig med analog/digalskriver. Man kan ikke gå rett fra kjøreskole og inn i express/bästelningstrafik. Kan være at siste punktet blir endret eller er endret med at man får kompetansebeviset etter opplæring idag.

SweX har idag et fåtall norske førere som er ansatt i Concordia Norge og uthyrde til SweX. I dag er vi 3 faste, 1 på 50% og noen time ansatte som gjør dette.
Vi som kjører fast har også noe kjøring "hjemme" i vår turnus for at timer skal gå ihop.
Vi kjører da Oslo - Gøteborg - Oslo samme dag

Är inte något problem att gå direkt från körskola till Swebus Express så länge du läst Yrkeskompetens i körskolan.