Brist på biogas

Startat av Jens, 17 november 2009, 21:30:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens

Jag läste i tidningen i Jönköping att kommunen ser svårigheter att leverera biogas så att man kan hålla de relativt få biogasdrivna bussarna igång. Och ingen ljusning i sikte eftersom man fått nej att bygga ut produktionen på nuvarande plats. Är det liknande problem på andra ställen i landet eller har man bara missräknat produktionskapaciteten här?

Bingoberra

Ja, jag gråter då inte om gasbussarna försvinner, att på linje 2 ersätta ledvagnarna med dessa bussar är rent idiotiskt.

Läste i gratistidningen WetterStänk att man inom en snar framtid skulle sätta in gasbussar även på linje 1, hur nu det skulle gå till, med tanke på gastillgången samt Råslätt-garaget.

S Svensson

VTI,Linköping, varnade för flera år sedan om att biogas är ändlig, pga att mängden avfall som gasen görs på är ganska liten. Som jag tidigare skrivit har jag sett tankbilar med naturgas rulla österut från Göteborg på RV40.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 november 2009, 21:26:14 PM
VTI,Linköping, varnade för flera år sedan om att biogas är ändlig, pga att mängden avfall som gasen görs på är ganska liten. Som jag tidigare skrivit har jag sett tankbilar med naturgas rulla österut från Göteborg på RV40.

Biogas är inte ändlig eftersom ny hela tiden kan tillverkas. Däremot räcker den inte till för alla fordon som i dag går på fossilt bränsle. Det är en viss skillnad i det och med en lagom mängd biogasdrivna fordon blir det inget problem.
I Borås har man använt naturgas i stället för biogas när man haft problem med tillverkningen vid Sobacken. Det är inget som görs regelbundet och vad jag vet var det länge sedan det gjordes senast.
Däremot är olja (liksom naturgas och kol) en ändlig resurs och förr eller senare - många anser förr - måste vi hitta ersättningar för den. Förutom biogas kan det vara RME, etanol eller vätgas. Vi får heller inte glömma eldrift - för bussarnas del då i form av trådbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2009, 22:04:05 PM
Biogas är inte ändlig eftersom ny hela tiden kan tillverkas. Däremot räcker den inte till för alla fordon som i dag går på fossilt bränsle. Det är en viss skillnad i det och med en lagom mängd biogasdrivna fordon blir det inget problem.
I Borås har man använt naturgas i stället för biogas när man haft problem med tillverkningen vid Sobacken. Det är inget som görs regelbundet och vad jag vet var det länge sedan det gjordes senast.
Däremot är olja (liksom naturgas och kol) en ändlig resurs och förr eller senare - många anser förr - måste vi hitta ersättningar för den. Förutom biogas kan det vara RME, etanol eller vätgas. Vi får heller inte glömma eldrift - för bussarnas del då i form av trådbussar.

Man får inte heller glömma att el inte är en energikälla i sig. Det är bara en bärare, och elektriciteten kan jämföras med tankbilen som kör biogasen till bussen. El kräver ett kraftverk som tar kraften från vatten, vind, kärnkraft eller som ofta utomlands en fossil källa som kol eller olja.