Huvudmeny

En fråga

Startat av MartinMartin, 17 november 2009, 01:47:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Jag undrar om nån kan hjälpa mig och redogöra för vad den här knappen har för funktion?
Den går inte att trycka på av misstag utan man måste släppa på "sprinten" för att kunna
trycka den åt båda hållen.
Jag har flera gånger provat att tryckt men jag upplever inte att nåt händer.
Har även frågat några kollegor, men ingen vet.
Nån som har nån idé?

Tack på förhand.

stora mellösa

den knappen kan ha många funktioner. Symblen kan ha blivit avskavd ex vis. Vet vissa bussar som har sådan störmbrytare till huvudströmmen, Andra som har det för diff du ser knappen för nigning är likadan modell med en spärr på kan också vara för dörrbromsar

MartinMartin

Citat från: stora mellösa skrivet 17 november 2009, 02:13:28 AM
den knappen kan ha många funktioner. Symblen kan ha blivit avskavd ex vis. Vet vissa bussar som har sådan störmbrytare till huvudströmmen, Andra som har det för diff du ser knappen för nigning är likadan modell med en spärr på kan också vara för dörrbromsar

Nej, det är inte en "nigningsknapp" dvs den vickar inte tillbaka utan går att ställa i 2 olika lägen. Och huvudströmen sitter i fram på den aktuella bussen och dörrbromsen i taket, så det vette tusan vad det kan vara. Jag har tryck flera gånger både vid stillastående och under färd och försökt testa mig fram men jag märker ingenting. Kanske är så enkelt att den inte är till någonting  ;D

RoTe

Diffspärr brukar ha gul knapp.

Vad är det för buss? Funderar på om det kan vara öppning av bagageluckor?

MartinMartin

Citat från: RoTe skrivet 17 november 2009, 03:09:28 AM
Diffspärr brukar ha gul knapp.

Vad är det för buss? Funderar på om det kan vara öppning av bagageluckor?

KR 150, VOLVO B12MA LEDBUSS

MartinMartin

Och känns ju som den skulle vara till nåt viktigt just därför att knappen är "spärrad" mot misstag.
Bagageluckorna känns ju inte som nåt sånt kanske  .... men, man vet ju aldrig.
Ska testa det vid tillfälle.

groenis

Det kan vara spärren till vikbromsen
Klurade mest över placeringen så pass långt bak på sidopanelen

/Lennart

stora mellösa

Citat från: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 02:49:03 AM
Nej, det är inte en "nigningsknapp" dvs den vickar inte tillbaka utan går att ställa i 2 olika lägen. Och huvudströmen sitter i fram på den aktuella bussen och dörrbromsen i taket, så det vette tusan vad det kan vara. Jag har tryck flera gånger både vid stillastående och under färd och försökt testa mig fram men jag märker ingenting. Kanske är så enkelt att den inte är till någonting  ;D

Läste du att jag skrev det var en liknande modell som nigningsknappen INTE att det var den

RoTe

Citat från: groenis skrivet 17 november 2009, 03:26:02 AM
Det kan vara spärren till vikbromsen
Klurade mest över placeringen så pass långt bak på sidopanelen

/Lennart

Swebus motsvarande vagnar (585X) har ingen knapp för det. Går vikbromsen i är det bara lägga i D och gasa. Äldre vagnar har dock sådan knapp. Den brukar inte heller ha spärr på knappen.

Fredde

Kan det inte vara "nattauto-knappen" som har bytts ut och bytt plats? /Fredde

Matte

Citat från: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 01:47:32 AM
Jag undrar om nån kan hjälpa mig och redogöra för vad den här knappen har för funktion?
Den går inte att trycka på av misstag utan man måste släppa på "sprinten" för att kunna
trycka den åt båda hållen.
Jag har flera gånger provat att tryckt men jag upplever inte att nåt händer.
Har även frågat några kollegor, men ingen vet.
Nån som har nån idé?

Tack på förhand.

För mig så känns det lite spontant att det kan vara "Nattauto" Allså så att kunderna inte kan öppna dörrarna via dörr automatiken(kliva ner i dörr brunnen eller trycka dörr öppning knappen) Och att föraren måsta öppna mauellt...

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 15:13:16 PM
Har inte dessa bussar helt manuella bakdörrar utan automatik

Ser inte ut som det på knapparna?

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 15:13:16 PM
Har inte dessa bussar helt manuella bakdörrar utan automatik

Det kanske dom har. Jag har inte så stor koll på dom. Men menas det som att dom endast kan öppnas från förarplatsen?

RoTe

På våra bussar måste man frilägga dörrarna för att dom ska öppna automatiskt. Det innebär att man ska öppna bak/framdörr, sedan fungerar automatiken och passagerarna kan öppna bak för att släppa in folk... Vi har ingen nattknapp utan måste stänga av dörrkretsarna vilket gör att bakdörrarna inte ens går att öppna från förarplats.

Matte

Citat från: RoTe skrivet 17 november 2009, 15:25:54 PM
På våra bussar måste man frilägga dörrarna för att dom ska öppna automatiskt. Det innebär att man ska öppna bak/framdörr, sedan fungerar automatiken och passagerarna kan öppna bak för att släppa in folk... Vi har ingen nattknapp utan måste stänga av dörrkretsarna vilket gör att bakdörrarna inte ens går att öppna från förarplats.

Aha... Jag e så van att använda Nattauto och huur det funkar på våra bussar hos Busslink Södertörn. Då fungerar framdörren helt normalt. Men bakdörrarna kan endast jag öppna då. Som tex vid hpl som man vet att det är mycket spring, mycket folk eller om man inte litar på automatiken. Sedan finns det snor ungar som tjuv plingar jämt. Då e det skönt att ha nattauto. För då öppnas inte dörrarna och då försvinner det 50% av det roliga med att tjuv plinga.