Huvudmeny

Volvo B 12 M

Startat av Peter Öden, 15 november 2009, 13:16:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Tillverkas fortfarande verkligen B 12M ?
Skulle inte man lägga ner produktionen av mittmotorchassiet ??
Info finns fortfarande kvar på Volvos hemsida.

Mvh Peter Ö

M

Tillverkas fortfarande.

/M

Staffan Sävenfjord

Citat från: M skrivet 15 november 2009, 13:55:09 PM
Tillverkas fortfarande.

/M

Har man ändrat beslutet att lägga ned tillverkningen?

Petteri

Mitt motor chassit är nedlagt. kvar finns b12b liggande motor , finns till våren 10.
Nu leveras bussar som är beställda innan okt 09. besktas med dispans.

homer

de här rycktet kom ju upp på buss snack för flera år sen känns de som, men fortfarande rullar de b12m ut från framför allt säffle så jag har lite svårt att tro på att de skulle vara nedlagt, dessutom är väl sydamerika en stor kund fram för allt med deras BRT-bussar där volvo har 27 meters bussar

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 15 november 2009, 22:29:24 PM
de här rycktet kom ju upp på buss snack för flera år sen känns de som, men fortfarande rullar de b12m ut från framför allt säffle så jag har lite svårt att tro på att de skulle vara nedlagt, dessutom är väl sydamerika en stor kund fram för allt med deras BRT-bussar där volvo har 27 meters bussar

Det har i alla fall stått i fackpressen att Volvo skall lägga ned tillverkningen av mittmotorchassin. Så nog är det mer än ett rykte i Bussnack.

Bergenga

Jeg har hørt at man på Carrus-fabrikken i Finland måtte ha fått chassiet levert til fabrikken innen 1. oktober 2009 for å kunne registrere dem i Finland. Det kan jo være det samme, at Säffle har fått chassiene levert til seg innen 1. oktober, hvor de har blitt registrert og at de så kan bygge karosseri på det senere.

Jeg tror forøvrig det er snart ett og et halvt år siden jeg første gang hørte om at B12M skulle legges ned. Og det er vel nå også rundt et år siden jeg hørte om B13R.
Mvh.
Øyvind Berg