Liljeholmen-historia del 1 [3 SL-bilder]

Startat av Kvarne, 14 november 2009, 14:56:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Någon som minns Mc Club?  :D

6956 är numera tillbaka i hemmatrakter. Flyttades från Handen till Söderort från ungefär någon månad sen....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Danne B.

virtual1

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 15 november 2009, 11:42:51 AM
Runt '98 skulle jag ana?!

Kan vara rätt! Rix Morronzoo som 6956 gör reklam för startades 1998 samma år som kanalen döptes om till RixFM. Inte osannolikt att man körde en reklamkampanj i samband med dessa två händelser eller möjligen året efter eller möjligen när Morronzoo bytte besättning, vilket var 2000. Busslink bildades 1999 och det är rimligt att tro att beteckningen "SL-Buss" försvann senast under 2000 från bussarna. År 2000 bytte dessutom Nordbanken (skylten på stationstaket) namn till Nordea. Jag skulle därför sätta en slant på att bilderna är från 1998-99, möjligen från 2000.

Trevliga bilder som visar ett Liljeholmen innan omdaningen. Där bussarna står är numera bilfritt torg och delar av den nya gallerian. Silverhuset har blivit av med sina två understa våningar samt utbyggnaden där Metrohallen höll till och berget bakom 5477 är bortsprängt. Allt detta är ersatt med gallerian och parkeringsgaraget. Skulle man ta bilderna idag skulle man stå halvvägs in i en av gallerians entréer och 5477 skulle stå inne i gallerian.

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2009, 12:21:03 PM
Jaha, med motivering...?
busslink bildades 2000, här är det fortfarande sl-buss, led-scanian var av årsmodell 96 tror jag att jag såg o den ser inte helt ny ut på bilden...

M224

Jag skulle tippa på att de är tagna 1999 då MGA och jag arbetade i NA på den tiden.

Ev är de tagna hösten 1998.

HJP

Citat från: Kvarne skrivet 14 november 2009, 14:56:27 PM

Någon som minns Mc Club?  :D
Nä, Mc Club har jag aldrig hört talas om, men busstypen minns jag  :)
SCANIA 112, är favorit bland moderna bussar. Bra att köra!

HJP

M224

H10 ja, där kan vi snacka om bra acc. Visst vissa kanske var slöa men då får man tänka på att de hade bra många fler år på nacken än vad dagens plast-Scanior har.

Jag minns hur framdörrarna kunde slå igen med en riktigt fart. Härligt!

Fredrik Klint

Speciellt vikdörrarna, de s.k. råttfälledörrarna kunde gå igen snabbt! Hög nostalgi...  :)

NerdBoy

Jag tycker mig se att det står maj i SvD-reklamen på den andra bilden. När jag googlar på McClub hittar jag (förutom otaliga mc-klubbar) någon sorts matdagbok där någon har ätit McClub & co två gånger i maj 1999, så det kan ju stämma.  :)