Swebus 4064+4065, vad hände?

Startat av virtual1, 14 november 2009, 13:58:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Sitter o browsar alla MaxCi:er på Uffes databas o snubblade över dessa individer, hur kommer det sig att båda blev skrot efter bara 8 år i drift???? 

(insåg f.ö. att detta inte ska vara här i Busstrafik, men moderatorerna får gärna flytta!)

IntresseTrafik

Dessa gick i Skövde och hade etanol motor. I och med det nya kontraktet så räckte det med dieselmotorer i Skövde.
Samtidigt fanns det flera andra orter där Swebus körde som också gick över till diesel/biogas i från etanol ungefär samtidigt. Så Swebus fick ett stort antal ungefär jämngamla etanol Scanior över. Några av Gävle´s etanoler konverterades till diesel och hamnade i SL trafik hos Swebus depå i Bromma. Några bussar konverterades hos Busmarket och såldes utomlands och dessa två skrotades.

j-a

Gick inte dom i Falun hos Swebus/Wasa som nya också?

virtual1

Citat från: IntresseTrafik skrivet 14 november 2009, 14:07:03 PM
Dessa gick i Skövde och hade etanol motor. I och med det nya kontraktet så räckte det med dieselmotorer i Skövde.
Samtidigt fanns det flera andra orter där Swebus körde som också gick över till diesel/biogas i från etanol ungefär samtidigt. Så Swebus fick ett stort antal ungefär jämngamla etanol Scanior över. Några av Gävle´s etanoler konverterades till diesel och hamnade i SL trafik hos Swebus depå i Bromma. Några bussar konverterades hos Busmarket och såldes utomlands och dessa två skrotades.

Men det känns ju som ett rackarns resursslöseri, hade man brytt sig att flyttat dessa till Bromma hade de ju teoretiskt kunnat rulla än i dag! Etanoldrift i Sthlm är ju inte direkt ovanligt...