Huvudmeny

Mobil telefoner

Startat av Stefan P, 14 november 2009, 11:50:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När var det som den telefon som vi brukar kalla för Hundbenet kom? Jag vill få det till omkring 1990. Minns i alla fall att det var en pryl som hade riktigt hög status då den var aktuell :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 november 2009, 21:50:14 PM
Hundbenet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_International_3200

Den bilden visar i varje fall inte den första telefon som fick namnet Hundbenet. Möjligen är det den som visas på denna sida
http://home.swipnet.se/elsamling/telefoner1.htm
Scrolla en bit neråt. Enligt bildtexten kom hundbenet 1987. På vagnjouren torde vi ha fått den släpbara telefonen utbytt mot en bärbar i tegelstensformat sent 1990 eller tidigt 1991. Det var fortfarande NMT-telefoner. Sedan jag påbörjade helgjouren och fann att den telefonen inte fungerade och därför fick låna högste chefens telefon över helgen (vi råkade bo grannar) så var det väldigt lätt att utverka en inköpsorder för en GSM-telefon som fick plats i bröstfickan. Det borde ha varit våren 1994. Priset har jag förträngt, men det var i alla fall det dyraste jag någonsin köpt för SJ:s räkning. Då inräknat när jag beviljade 5 akterseglade tågresenärer flygresa Stockholm-Malmö (det var innan lågprisflyget).

bm1113

kul många minnen väcks till liv :)  de äldsta jag mins var dom farfar och Morfar hade var NMT 450 eller 900 likt Nokia mobiran som ingvar visade manual på  ;) farfar hade nokia och morfar ericsson versonen  ;) båda hade de i personbilarna oftast  vet inte men tycker alltid de varit mäktigare med att ta upp en sådan telefon igemfört med dagens :)

en sak som jag saknar från den tiden med var  föregångaren till handsfree  när de hade så de kunde koppla telefon  till bilens högtalare och hade mickrofon vid solskyddet  då kunde alla höra vad som sas och samtidigt slapp föraren hålla i telefonen

är kul med jag hade ju flera leksaks mobiler när man var liten och mins på en semester i början mitten på 90talet  då hade jag som vanligt på mig en Keps med något lastbils eller Maskin relaterat tex Kalix LBC eller vad man nu fick att ga på sig vid det tillfället
sen hade jag en av leksakstelefonerna med mig  och så pratade jag i den när vi gick in på fik mm   ;D ni skulle ha sett folks min  när man satt och pratade och  pratade ju desutom om allt möjligt tex kan du ta detdär lasset till Piteå  och hur är vädret där hemma mm  ;D

men faktist  några år senare kanske 96 eller 97 fick jag min första riktiga mobiltelefon  en Nokia ringo  fick den av en av mina morbröder som gick över från NMT till GSM sen var den väll inte så bra  men den hade tom abonemang kvar så kunde ringa om man ville men blev ju inte att man ringde så mycket  så abonemanget sas upp

men montro hur många i min åldersgrupp som hunnit ha NMT telefon  ;) är född 1987

var först år 2000 som jag började med mobil på alvar  då man började högstadiet
då fick jag en ericsson T18 sen dess har jag haft bara ericsson
T18,T20,Z600,Z800I och nu sen i sommras en sony ericsson W905i

så är ju kul att ha fått vara med och se någon utvecling ;)

Simon Bertilsson

Jag minns när familjen köpte sin första mobiltelefon. Det var en Sony CMD-X2000 (tågfreaken Simon jublade ;))! En riktig tegelsten, men väl en mobiltelefon. Samma mobiltelefon hade jag som reserv några år senare när min egen lade av ett tag. Jag gjorde succé i skolan med min totalt finesslösa (man kunde ju inte spela Snake. Hemska tanke! Också saknade den vibrator vilket var mycket viktigt i skolan, då det ju inte gick att ha ringsignal på lektionerna) och väldigt tunga stenålderstelefon. ;D
En sak hade den dock som var modern, och det var hjulet på sidan som man navigerade i menyerna med. Det började användas i Sony Ericssons smartphones senare och har hängt med till idag. Rätt smidigt faktiskt!

Min egen första telefon var en Nokia 3310. Telefonen som tålde allt (hajfenan släng dig i väggen)! Den fick åka i golvet ett otal gånger och den var under vattnet på en kanotfärd med skolan. Det värsta som kunde hända var att skalet trillade av. Bara att sätta dit det igen. ;)
Efter ett år blev batteriet kass, så då blev det en Sony Ericsson T610. Sedan dess har jag haft fyra SE-telefoner fram tills nu.

För dryga månaden sen blev det en iPhone 3G S och jag är frälst! Det finns verkligen ingen bättre telefon, och jag använder den till allt utom att diska och byta till vinterdäck ;).
De enda två nackdelarna är den småtaskiga batteritiden och att det inte är någon jobbtelefon pga dess ömtålighet med bland annat glasskärm.

Niklas Bygdestam

Jag har för mig att Hundbenet hade en antenn som såg ut som antennen på en radio och fälldes ut precis likadant. Någon som minns detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.