Holms Busstrafik och Swebus

Startat av Bussmicke, 13 november 2009, 12:07:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

och resten av bilderna från Trollhättan och Vänersborg finns nu på hemsidan.

Som ni ser så har uppdateringar av hemsidan kommit igång igen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Även jag passerade Herrljunga denna dag.
Holms Setra är fd Gustafsson i Limmared AB.

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Lundén

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2009, 14:31:10 PM
Har Holm flera bussar?

EBL173   Volvo B10M-70/Carrus Fifty   1995   Västblå
KAH109   K-Setra S312HD   1996   
BFW933   K-Setra S315H   1997   Västblå
HBN948   K-Setra S315GT-HD   1998   Vit m blå nederkant
RDR584   Mercedes-Benz 312D   2000   
SFF456   Mercedes-Benz 416CDI   2001   
SLF250   K-Setra S319UL   2001   Västblå
TRB145   K-Setra S417HDH   2003   Blå m silverdekor
TUZ910   K-Setra S411HD   2003   Blå m silverdekor
WFN277   Mercedes-Benz 416CDI   2005   Vit 

Har bussarna inv.nr?

// Anders

Bussmicke

Det var många, var rullar alla andra??
//Bussmicke.

S Svensson

SLF250 och bussen på bild kör för Buss i Väst. Carrus vet jag inte om den är kvar. Men den kör i så fall skolturer. Dessutom kör företaget en del turistkörningar. Setran i Gustavsson (Örebro)målning gick där förra året.

Anders Lundén

Jag har noteringar att man kör bl a på linjerna 202, 241, 246 och 543.
I övrigt får någon med "hemmaplan" svara.
// Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Lundén skrivet 15 november 2009, 14:44:28 PM
// Anders

Jo, det lär väl vara alla linjerna. Dock kör man inte alla turer på 202 eller 543.
Carrus Fiftyn EBL173 från 1995 som Sören var tveksam om finns kvar enligt såväl fordonsregistret som egna observationer. Förutom skolkörningar blir det också en del tågersättningar. Herrljunga ligger strategiskt till och avståndet från garaget till stationen är cirka 200 meter. Förut var det ännu närmare åtminstone till kontoret, då detta låg i stationshuset. Det sägs att tågklarareren bara behövde knacka i väggen för att beställa buss. En knackning för Borås en buss, två knackningar för Uddevalla en buss, tre knackningar för Borås två bussar etc.

Bussmicke

Låg det så nära, hade jag gått 75 meter till så...
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2009, 18:11:13 PM
Låg det så nära, hade jag gått 75 meter till så...

Ja, du stannade väl ICA.  ;)
Jag kommer inte ihåg nu om det är första eller andra gatan till vänster efter det man passerat ICA och kommer på Storgatan från stationen. Men det ligger nere vid järnvägen vid en av dessa gator. Bussarna brukar stå fotovänligt till, annars hjälper de säkert till om det är någon hemma.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2009, 18:30:21 PM
Ja, du stannade väl ICA.  ;)
Jag kommer inte ihåg nu om det är första eller andra gatan till vänster efter det man passerat ICA och kommer på Storgatan från stationen. Men det ligger nere vid järnvägen vid en av dessa gator. Bussarna brukar stå fotovänligt till, annars hjälper de säkert till om det är någon hemma.

Enklast är att komma ihåg att det är första gatan till vänster när man gått över järnvägen mot Borås om man följer Storgatan. En bild på hur en del bussar åtminstone ganska ofta kan ses uppställda finns på företagets hemsida.

Bussmicke

Ja, du stannade väl ICA.  ;)

Det var ungefär där jag vände, visste bara att garaget låg något åt det hållet men inte mer än så, sedan var jag bara där en timme på hemvägen.
Vid Torget visste jag då inte om jag skulle ta höger eller gå rakt fram mot bomkorsningen..
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Anders Lundén skrivet 15 november 2009, 14:44:28 PM
// Anders
´

Just eftermiddagsturen på 246 gick redan 13:40 så den fick jag aldrig se.
Kör Holms som underentreprenör åt BL?
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2009, 20:06:23 PM
´

Just eftermiddagsturen på 246 gick redan 13:40 så den fick jag aldrig se.
Kör Holms som underentreprenör åt BL?

Buss i Väst kör de omlopp som utgår från Herrljunga och Annelund som underentreprenör till Borås Lokaltrafik. Holms kör i sin egenskap av delägare i Buss i Väst. Linje 240 och 543 delas med Vårgårdabuss. På linje 240 (202 hette den förut) kör BL också en del i egen regi.

Bussmicke

. Bussarna brukar stå fotovänligt till, annars hjälper de säkert till om det är någon hemma.

Jag ringde till Holms och de var inte det minsta intresserade av Bussfotografering, de ville de inte ställa upp på. Typ, vad ska du ha de bilderna till.
Snacka om svalt välkomnande
Han tyckte jag skulle ringa Vårgårdabuss istället :(
//Bussmicke.