Huvudmeny

Sachenhausen

Startat av Cityliner, 12 november 2009, 19:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cityliner

Appropå koncentrationsläger så kommer här några bilder från Sachenhausen som jag besökte i slutet av september.
det väcker en hel del tankar när man besöker ett sådant ställe...

Här är ingången till lägret, oxå med texten "arbeit macht frei".

Här är samlingsplatsen innanför porten och det var här som alla samlades på morgonen varje dag för att få sitt nummer uppropat.
var det någon som fattades eller inte svarade av någon anledning när hans nummer ropades upp började man om igen. en vinterdag fick de stå där i över 18 timmar i drygt 20 minusgrader och minst 15 pers frös ihjäl.

runt hela lägret gick stängsel med taggtråd och högspänningsledningar.

här är bilder från en av barackerna och här vistades 250 fångar .

ett sätt att tortera fångar på var att hänga upp dem i armarna  på dessa stolpar, men deras händer var bundna på ryggen .
men efter att ha hängt så hela dagen så var armarna raka över huvudet.....

nästa 2 bilder är från avrättningsplatsen, med platsen där de blev skjutna på ena sidan och likkällaren på andra sidan där de placerades efteråt för vidare transport sedan till berlin för kremering. dock blev inte så många avrättade på det viset för det var för "grymt" mot de som var tvungna att se fångarna när de skulle avrättas.

Fler bilder kommer senare om ni vill...

Krille

Som kuriosa kan jag nämna att för varje dödsoffer satte man in en dödsannons i Berlintidningarna med en påhittad dödsorsak.
Det blev dock lite väl många annonser så man upphörde med detta efter ett tag...

/K

MrX

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 12 november 2009, 19:02:30 PM

ett sätt att tortera fångar på var att hänga upp dem i armarna  på dessa stolpar, men deras händer var bundna på ryggen .
men efter att ha hängt så hela dagen så var armarna raka över huvudet.....

Fyrkanterna med olika sorters markbeläggningar användes för att prova nya armékängor. Fångarna fick vandra i kängorna på något av underlagen tills de antingen föll ihop eller skorna var helt slut. Ett besök på Sachsenhausen var skrämmande, huh.

Barracken som är återuppbyggd sedan några år försökte nynazister bränna ner natten innan invigning. Man brandkåren hann undsätta byggnaden där elden aldrig fick fäste. Ledningen beslöt att aldrig reparera utan man lät byggnaden vara lite bränd i hörnet som ett minne av nazisternas försöka att bränna ner barracken. Det tycker jag är bra, det är något för guiderna att peka på

frigge

Sånt här är intressant, både i allmänhet och som resmål.
Det är när man är på så här intressanta ställen som busschaufför verkligen är världens bästa jobb - tänk att få bli bildad, ha en spännande dag och få fullt betalt för det!
Fler bilder ser jag gärna.

Cityliner

Citat från: MrX skrivet 12 november 2009, 22:16:58 PM
Fyrkanterna med olika sorters markbeläggningar användes för att prova nya armékängor. Fångarna fick vandra i kängorna på något av underlagen tills de antingen föll ihop eller skorna var helt slut. Ett besök på Sachsenhausen var skrämmande, huh.

Barracken som är återuppbyggd sedan några år försökte nynazister bränna ner natten innan invigning. Man brandkåren hann undsätta byggnaden där elden aldrig fick fäste. Ledningen beslöt att aldrig reparera utan man lät byggnaden vara lite bränd i hörnet som ett minne av nazisternas försöka att bränna ner barracken. Det tycker jag är bra, det är något för guiderna att peka på

fyrkanterna bakom stolparna är resterna från block Z, en T formad byggnad som delvis är uppbyggd där specialfångar förvarades.
provanläggningen för skor med olika markbeläggningar finns runt samlingsplatsen, som ses på bilden här nedan..