UL höjer kontrollavgiften från 500 till 1200 from 13/12

Startat av MartinMartin, 12 november 2009, 15:22:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Äntligen höjer UL kontrollavgiften från 500 till 1200.
Hoppas man tar tag ordentligt med kontroller nu för som det varit hittills så har det ju varit ett skämt.
Vuxna människor reser på ungdomskort och ungdommar på förfalskade SMS-biljetter  ;D
Är det någon som ens har sett G4S ute och kontrollera?
Om dom satsar ordentligt i nåt halvår så skulle dom, tror jag,
få ordning på problemet med detta.
Hittils har det ju varit ett skämt att ta ut 500 när en enkelbiljett kan kosta 120.
Chansen har ju varit i princip noll att bli ertappad och även om man blivit det var 4:e
gång så slutar det ju med vinst.
Tycker det är bra att UL tuffar till sig, hoppas bara dom följer upp höjningen nu med
ordedntligt med kontroller.

Björn Ax

Jodå jag har sett G4S i en buss 1 gång. :)

Men då det kostar pengar så lär det nog inte bli jätte ofta.

Nu väntar vi bara på att få dessa till stadstrafiken också.

MartinMartin

Citat från: Björn Ax skrivet 12 november 2009, 16:15:03 PM
Jodå jag har sett G4S i en buss 1 gång. :)

Men då det kostar pengar så lär det nog inte bli jätte ofta.

Nu väntar vi bara på att få dessa till stadstrafiken också.

Jo men dom går väl 2 och 2 antar Jag. Kan det kosta 1000 i timmen kanske?
Borde inte vara några som helst problem att skriva ihop dom pengarna.
Kanske vore idé att göra som i P-svängen, ta in ett privat företag som får
jobba mot intäkterna, skulle vara lönsamt för alla och inte behöver man väl vara väktare
för att kontrollera biljetter? Det bestämmer väl den som utför trafiken, vem som ska kontrollera?

Yujin Zhang

CitatÄr det någon som ens har sett G4S ute och kontrollera?

Är det G4S som har hand om biljettkontroll nu? Förut (typ för halv år sedan som senast) när man åkte Upptåget kunde man träffa personal från UL med gul uniform som gick runt och kollade alla biljetter. De träffade man ungefär 2 av 3 gånger.

RoTe

Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 november 2009, 18:01:26 PM
Är det G4S som har hand om biljettkontroll nu? Förut (typ för halv år sedan som senast) när man åkte Upptåget kunde man träffa personal från UL med gul uniform som gick runt och kollade alla biljetter. De träffade man ungefär 2 av 3 gånger.

Ja nu är det G4S som har hand om det.

Jag som ju är förare och ser ett visst antal bussar och tåg per arbetsdag har bara sett kontrollanterna EN gång sedan det blev G4S. När UL hade egna åkte dom med mig en gång under lågtrafik. Säger väl kanske lite hur mycket dom syns...

Mattias Andersson

Västtrafik satsar hårt häruppe nu,,20 st nyanställningar,så vi har väl allt som allt
60-70 pers nu..

yngrot

Ja de borde ju visa sig lite mer än vad de gör nu...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

UglyJazz

Jag var med om en kontroll i Helsingfors för några år sedan.
tio-tolv väktare rusar in i spårvagnen och går in fyra stycken genom mittdörrarna och två i fram resp längst bak.
Därifrån arbetade dom sig mot nästa dörr, spårvagnen körde lite långsammare och hela kontrollen var klar till nästa stopp.

Inte helt olikt en välregisserad militärmanöver faktiskt...

Folk som hade löst biljett såg nöjda ut dom också, då dom förmodligen inte ville subventionera plankare och annat patrask...

Ett föredöme för branschen.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...