info om swebus/sl

Startat av the0fiskis, 11 november 2009, 16:12:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

jag ska skrvia lite text om sl-bussarna(nacka/värmdö) och lite om den dåliga standaren
tackar på förhand
exempel på info är när köptes dom flesta bussarna som är i trafik nu köptes och vad dom går på(ex om dom går på biogas osv) och hur många bussar som är sena och så vidare

så har jag ett förslag, ibland ser man bussar som ej i trafik och bara åker till en annan linje, varför kan man inte ex ha en special linje som inte har nån titabell och bara åker till den hållplasten/stället den ska åka till som, ex om nån buss ska åka till slussen så står det SX slussen då tar den snabbaste vägen ditt. fördelar: miljön blir bättre det går inga bussar toma, turtäthenten ökar, nackdelar tid det kanske tar mer tid att åka dit man ska.
vad sägs om förslaget?  ;D

the0fiskis

det stämmer blir det så mycket tid ex om den stannar på 3stationer?

the0fiskis

ok
när man kör toma bussar med folk så kanske man inte behöver lika många bussar ute och åker "i trafik" bussen kan ju vara en så bara åker fårn a-b och inte stannar på nån station
har du info om swebus i sl land? kan nästan vara vad som helst....  ;D

buskörare

#3
Citat från: the0fiskis skrivet 11 november 2009, 17:40:59 PM
ok
när man kör toma bussar med folk så kanske man inte behöver lika många bussar ute och åker "i trafik" bussen kan ju vara en så bara åker fårn a-b och inte stannar på nån station
har du info om swebus i sl land? kan nästan vara vad som helst....  ;D

Nja, riktigt så enkelt är det inte. SL lägger tidtabellen, entreprenören anpassar antalet bussar och förare efter det. Allt är optimerat in i minsta detalj. Hade aktören tjänat på att köra den sträckan i linjetrafik hade dom gjort det. Blir det billigare att tomma så gör dom det. Dessutom är tomkörningen anpassad efter arbetstiden. Tar det 5 min längre att köra kan det göra att man bryter mot kör- och vilotidsreglerna med dryga böter som följd.

Yujin Zhang

Sen är det väl en frågan om försäkring också; har hört förut att i SL land att passagerare inte försäkrad på tomkörningsturer så blir det någon olycka längs vägen lär det bli svårt att förklara det hela...

buskörare

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 november 2009, 18:21:28 PM
Sen är det väl en frågan om försäkring också; har hört förut att i SL land att passagerare inte försäkrad på tomkörningsturer så blir det någon olycka längs vägen lär det bli svårt att förklara det hela...

Också en aspekt.

the0fiskis

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 november 2009, 18:21:28 PM
Sen är det väl en frågan om försäkring också; har hört förut att i SL land att passagerare inte försäkrad på tomkörningsturer så blir det någon olycka längs vägen lär det bli svårt att förklara det hela...
det viste inte jag :0 visste inte ens att man var försäkrad när man åkte buss
man lär sig nått nytt varje dag  ::)

homer

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 november 2009, 18:21:28 PM
Sen är det väl en frågan om försäkring också; har hört förut att i SL land att passagerare inte försäkrad på tomkörningsturer så blir det någon olycka längs vägen lär det bli svårt att förklara det hela...

De där är en gammal skröna som inte har något med verkligheten att göra

buskörare

Citat från: homer skrivet 11 november 2009, 19:05:42 PM
De där är en gammal skröna som inte har något med verkligheten att göra

Då kan man ju fråga sig varför vi inte får lasta mellan hållplatser och vika från linjerna? Borde ju också kvitta i så fall. Fritt fram att släppa av var resenärerna vill gå av då med andra ord?

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 november 2009, 20:55:29 PM
Trafikförsäkringen gäller alltid, allt annat är bara dumheter.

Däremot om du släpper av kunder där det inte finns hållplatser eller refuger och dessa skadar sig kan du nog i värsta fall räkna med att arbetsgivaren kräver dig på självrisken eftersom du agerat vårdslöst

Och det gäller inte om man åker med folk i utan att köra i linjetrafik då?

stora mellösa

Citat från: buskörare skrivet 11 november 2009, 21:07:36 PM
Och det gäller inte om man åker med folk i utan att köra i linjetrafik då?

Verkar som du blandar i hop olika saker här, Trafikförsäkringen ersätter skador på annans egendom och personskador.

Såg i ett inlägg att d börjar tala om att man skall vika av från linjer etc det ha rignet med försäkringar att göra det är trafik mannen som bestämt hur linjer skall gå samt att det är framkomligt där. Viker du av från linjen o sätter fast bussen i en tunnel ex vis så kommer du garanterat bli ersättningsskyldig pga oaktsamhet/vårdslöshet i trafik

buskörare

Citat från: stora mellösa skrivet 11 november 2009, 21:10:32 PM
Verkar som du blandar i hop olika saker här, Trafikförsäkringen ersätter skador på annans egendom och personskador.

Såg i ett inlägg att d börjar tala om att man skall vika av från linjer etc det ha rignet med försäkringar att göra det är trafik mannen som bestämt hur linjer skall gå samt att det är framkomligt där. Viker du av från linjen o sätter fast bussen i en tunnel ex vis så kommer du garanterat bli ersättningsskyldig pga oaktsamhet/vårdslöshet i trafik

Fast att ta med folk när man tommar är ju inte att köra i linjetrafik?
Jag vet bara att min ag sade åt oss att inte åka från ändhållplatser utan att meddela eftersom försäkringen bara gällde längs linjen. Man tycker ju att dom som äger bussarna och håller i försäkringen borde veta mer än dom som inte äger bussar och inte har nån buss försäkrad.