Volvo 8500 i Söderhamn..

Startat av hisen12, 09 november 2009, 16:47:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Mion första bussbild, Lite suddig kanske, Tagen vid "gamla-IP" imorse med simpel CASIO kamera..


virtual1

Lägg inte upp oskalade stora bilder - blir väldigt svårnavigerat! - sen kanske det hade vart kul om du väntat på
att bussen kommit närmare kameran också =)

hisen12

Citat från: virtual1 skrivet 09 november 2009, 17:16:37 PM
Lägg inte upp oskalade stora bilder - blir väldigt svårnavigerat! - sen kanske det hade vart kul om du väntat på
att bussen kommit närmare kameran också =)

Jo, kom på det när den hade åkt, att den kanske skulle vart närmare.. får ta ny bild sen..

hisen12

förresten, äre ngn som vet vrf 8500 är så ryckiga.. Jag gillar inte dom, Scania VEST V25orna som var här tidigare var bättre, både i komfort och att den inte ryckte så mystiskt..

Nicklas K

Citat från: hissen12 skrivet 09 november 2009, 19:48:56 PM
förresten, äre ngn som vet vrf 8500 är så ryckiga.. Jag gillar inte dom, Scania VEST V25orna som var här tidigare var bättre, både i komfort och att den inte ryckte så mystiskt..

8500-orna har en I-shift växellåda som växlar som en manuell fast den växlar själv. Föraren kan påverka växlingarna via gaspedalen eller att han ställer växelväljaren i manuellt läge. Ryckigheten du upplever kan upplevas när bussen växlar tätt på de låga växlarna, antagligen i lätt motlut då. Scania Vest samt Volvo 8700 hade/har vanlig automatlåda, ZF eller Voiht.

/NK

Ulf Rådeström

Att köra I-Shift är lite som att köra manuell - alltså man måste möta växlingarna med gasen (slå av lite på den när den växlar).

Om man bara har full spruta på gasen hela tiden utan och ha någon som helst känsla för växlingarna blir det lätt ryckigt eftersom en manuell växling har ett dragläge du möter. Har du full gas direkt blir det ju ett skutt - och fenomenet blir lite samma på I-shift med full gas i växlingen.

I-shift är ju en manuell låda med växlingsautomatik och ingen riktig automatlåda.

Calle

Citat från: Nicklas K skrivet 09 november 2009, 20:46:58 PM
8500-orna har en I-shift växellåda som växlar som en manuell fast den växlar själv. Föraren kan påverka växlingarna via gaspedalen eller att han ställer växelväljaren i manuellt läge. Ryckigheten du upplever kan upplevas när bussen växlar tätt på de låga växlarna, antagligen i lätt motlut då. Scania Vest samt Volvo 8700 hade/har vanlig automatlåda, ZF eller Voiht.

/NK

De flesta 8500/8700 har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, det är omöjligt att få en sådan buss att växla mjukt med fina övergångar. Trots att man kan "lura" växlingarna, så hjälper det inte. Bussen rycker och växlar hårt ändå.

Nicklas K

Citat från: Calle skrivet 11 november 2009, 20:10:33 PM
De flesta 8500/8700 har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, det är omöjligt att få en sådan buss att växla mjukt med fina övergångar. Trots att man kan "lura" växlingarna, så hjälper det inte. Bussen rycker och växlar hårt ändå.

Du har alldeles rätt i att ZF växlar hårt. Voiht växlar mjukare men på tok för tidigt.

Mitt svar var dock riktat till trådskaparen och hans uppfattning om de 8500-or som nu rullar i Söderhamn efter KR´s övertagande i Juni-09. Veolia som körde innan hade Scnia Vest och de 8700-or som nämns är de som KR har i Bollnäs/Edsbyn som även trafikerar Söderhamn. Dessa har Voiht-lådor om jag inte är alldeles ute och cyklar. Åtminstone har KR i Ljusdal det. Swebus hade ZF i sina 8700 och 8500 som rullade i Hudiksvall till Juni-09 förutom på en, 6767, som hade I-shift. KR i Hudiksvall (fr.o.m Juni-09) har I-shift i sina 8500-or liksom i Söderhamn.

Mvh Nicklas K