SLOAB-bussar vid Ringvägen, Stockholm 1940-tal

Startat av LYR, 08 november 2009, 23:02:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Här är en bild jag fått från min svärmor, som på 40-talet arbetade på Osram. Vi ser en av deras bilar på väg in genom fabriksporten. Som jag minns det, så var bilarna i orange färgsättning, ser ut att vara ett stort "D" på akterpartiet - vad stod det för? Fastigheten till vänster med sitt torn och logga (ÅH) är relativt oförändrat.
Finns kanske mycket mer inf. att hämta från bilden, så dela med er i så fall.
Tyvärr kan jag inte urskilja nummer på bussen till vänster, originalfotot är bara en liten papperskopia.

/ LYR

Peter Rost

Det här är väl historia om något! :)

/Peter

Ersa

Men "SLOAB" är nog inte en riktigt korrekt förkortning? :)
Verkligen trevlig bild iaf! Synd att det inte finns en enda SLO-buss kvar SvOF idag.

Björn Forslund

Citat från: Verspieder skrivet 09 november 2009, 20:41:39 PM
Men "SLOAB" är nog inte en riktigt korrekt förkortning? :)
Verkligen trevlig bild iaf! Synd att det inte finns en enda SLO-buss kvar SvOF idag.

SLO togs ju över av SJ i slutet av 50-talet, och vad jag vet helombyggdes bara de tre sist levererade SLO-bussarna om till högertrafik, men såldes ganska snabbt vidare. Gamla Upsala Buss hade ett par. Men jag har för mig att en av forumiterna här hade just en fd SLO-buss för inte så länge sedan. Troligen överlevde ytterligare några SLO-bussar Dagen H med högerdörr bakom föraren, men såldes av SJ till andra åkare runt om i landet.
Så åtminstone en fd SLO-buss borde finnas kvar i livet.

Björn Forslund

Känner någon till flera SLO-bussar som överlevde Dagen H i trafik?
SLO:s övriga yngre vagnpark hamnade sannolikt i Pakistan efter att ha tjänstgjort på bl a BSS och SOAB innan högeromläggningen. SJ verkar ha sålt av en hel del uddabussar innan Dagen H.

Viking

Hej,

Trevlig bild.
Ser inte den vänsta oidentifierade bussen ut att ha förolyckats lite över fronten, eller det kanske är lite "bucklor i bilden". I övrigt borde det väl någon form av charter eller liknande. SLO bussarna är ju liksom på fel sida av slussen, det hade väl varit naturligare med BSS bussar i området annars.

Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Björn Forslund

Kanske ett studiebesök, skolklasser som ska kolla glödlampstillverkning, från SLO:s trafikområde?

bilomnibussen

Hej! En gissning är att bussen till vänster har en ASJ-kaross från senare delen av 1930-talet.
Mvh Jan G

Lars-Henrik Larsson