Karlskoga på 60-talet

Startat av corax, 08 november 2009, 16:54:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

corax

I det här inlägget  i Postvagnen visas en bild på en NBJ-buss i Karlskoga på 60-talet. Den är av en typ som var vanlig på landsbygdslinjer på den tiden, men i bakgrunden ses bakre delen av en annan buss. Den har bakplattform med två dörrar varav den ena är öppen. Sådana gick i stadstrafik i större och medelstora städer och hade vanligen fast konduktör, men fanns det i Karlskoga? Körde NBJ stadstrafik i Karlskoga?

Mats Karlsson

Jo, NBJ körde stadstrafiken i Karlskoga, från 1936 och fram till sista december 1972. Sedan tog kommunen över.

1955 skaffade NBJ två Scania-Vabis BF71/Hägglund med dörrar 1-1-2. Jag tror inte att man hade någon fast konduktör på dessa, utan anledningen var nog att få bussar som rymde många stående. NBJ körde ju en omfattande industritrafik morgon och kväll där bussarna normalt var knåkfulla. Det är nog en av dessa bussar som syns på bilden. Åren omkring 1980 reducerades industritrafiken pga stora neddragningar inom Bofors och när sedan flextid infördes försvann industritrafiken över en natt.

bilomnibussen

Hej! Trevliga bilder!
T 198 Volvo B512 1947, 510-773, FE 2010, första kaross SKV för 19 sitt+33 stå, ny kaross SKV 1955 för 33 sitt+15 stå. 31 juli 1962 ny äg Per-Henry Rosén, omnibusägare. Lidköping och 20 maj 1963 nytt nr R 398

T 493 Volvo B63508 1960, 635-1946, SKV lättmetall, 46 sitt+ 21 stå. Gick ofta på linjen Örebro-Nora med godskärra efter.

En av stadsbussarna med Hägglundskaross var T 912, ScV BF7155-130 årsmod 1954, ch 170073, 31 sitt inkl konduktörsplats + 33 stå. Ombyggdes 1966 till godsbuss.

Mvh Jan G