Matkassar, väskor, ryggsäckar som fripassagerare

Startat av Lars-Gunnar, 08 november 2009, 01:05:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Gunnar

Hej till er som kör stadsbussar!

Jag åker mycket buss I Sundsvall och jag vet inte om ni någonsin tagit upp den flathet som många både ung och gammal visar då de har väskor och ryggsäckar med sig. Jag har ryggsäck men jag har den alltid i knät. Andra föredra att lämpa över det på stolen bredvid. Så sitter de där och bussen fylls på och en del tar bort väskan/ryggsäcken medan andra stirrar ut genom rutan som om allt vore ok. Detta har fått till följd att folk fått stå då de inte haft kurage nog att säga ifrån.

Jag drabbades själv av detta och då sa jag i vänlig ton: "har du betalt extra för bagage på stolen!? Reaktionen har blivit att de ryckt åt sig väskan och jag har fått sitta. Ibland har jag funderat om detta betende är en "tyst överenskommelse" mellan busschauffören och de åkande. Jag har alldrig sett någon chaufför gå bak i bussen och säga åt folk att de skall ha sitt pick och pack i knät eller på golvet.

Det är ju så att man betalar för sin plats och har man då bagage som man ockuperar den andra sitsen med så skulle ju bagaget betalas med dubbel taxa alltså för den åkandes plats och en extra plats.

Jag vet ju att man inte kan göra så men ibland känns det verkligen irriterande. En annan olägenhet är ungdomar som lägger skorna på sitsen. Det är åt h*****e på bussarna nu förtiden. Allt för släpphänt betende tolereras.

Vad säger niom detta gissel eller är det inget gissel? ;)

Björn Ax

Nja lägga väskor och sånt ser jag inte som nåt större problem. Bara att fråga om personen kan vara vänlig och flytta på väskan. Jag som busschaufför har ju inte direkt tid att gå bak i bussen och säga till alla som gör så.

Dock dessa som lägger upp skorna på sitsen framför blir jag också väldigt irriterad på. Ser jag detta när jag kör så säger jag alltid till att ta ner skorna från sätet. Gör dom så hemma också med skorna på??

det är speciellt irriterande nu när det börjar bli väldigt blött ute och man tycker att folk borde fatta att sätet framför blir blött och personen som sätter sig där blir också blöt.

Men det verkar övergå deras förstånd att om det är blött ute och man går med skorna ute så blir skorna också blöta.

buskörare

Citat från: Lars-Gunnar skrivet 08 november 2009, 01:05:38 AM
Hej till er som kör stadsbussar!

Jag åker mycket buss I Sundsvall och jag vet inte om ni någonsin tagit upp den flathet som många både ung och gammal visar då de har väskor och ryggsäckar med sig. Jag har ryggsäck men jag har den alltid i knät. Andra föredra att lämpa över det på stolen bredvid. Så sitter de där och bussen fylls på och en del tar bort väskan/ryggsäcken medan andra stirrar ut genom rutan som om allt vore ok. Detta har fått till följd att folk fått stå då de inte haft kurage nog att säga ifrån.

Jag drabbades själv av detta och då sa jag i vänlig ton: "har du betalt extra för bagage på stolen!? Reaktionen har blivit att de ryckt åt sig väskan och jag har fått sitta. Ibland har jag funderat om detta betende är en "tyst överenskommelse" mellan busschauffören och de åkande. Jag har alldrig sett någon chaufför gå bak i bussen och säga åt folk att de skall ha sitt pick och pack i knät eller på golvet.

Det är ju så att man betalar för sin plats och har man då bagage som man ockuperar den andra sitsen med så skulle ju bagaget betalas med dubbel taxa alltså för den åkandes plats och en extra plats.

Jag vet ju att man inte kan göra så men ibland känns det verkligen irriterande. En annan olägenhet är ungdomar som lägger skorna på sitsen. Det är åt h*****e på bussarna nu förtiden. Allt för släpphänt betende tolereras.

Vad säger niom detta gissel eller är det inget gissel? ;)

Menar du att bussföraren vid varje lastning ska gå runt i bussen och kolla om alla har lyft undan sina väskor ???
Att folk har sina skor på sätet är ett gissel i all kollektivtrafik, buss som tåg. Tyvärr ser man inte så bra som förare hur det är. Om du vill ha hjälp av föraren är mitt tips att gå fram och säga till.

buskörare

Citat från: Björn Ax skrivet 08 november 2009, 01:39:46 AM
Nja lägga väskor och sånt ser jag inte som nåt större problem. Bara att fråga om personen kan vara vänlig och flytta på väskan. Jag som busschaufför har ju inte direkt tid att gå bak i bussen och säga till alla som gör så.

Dock dessa som lägger upp skorna på sitsen framför blir jag också väldigt irriterad på. Ser jag detta när jag kör så säger jag alltid till att ta ner skorna från sätet. Gör dom så hemma också med skorna på??

det är speciellt irriterande nu när det börjar bli väldigt blött ute och man tycker att folk borde fatta att sätet framför blir blött och personen som sätter sig där blir också blöt.

Men det verkar övergå deras förstånd att om det är blött ute och man går med skorna ute så blir skorna också blöta.

Studenten i år medförde ett hundratal firande passagerare indränkta i öl. Dessa satte sig såklart på sätena, vilket gjorde att i flera bussar körde vi i princip utan säten. Alltså vi tog bort dom för att ingen annan skulle sätta sig och bli blöt. Sen blev det stopp på bussåkande om man inte var torr. Ibland funderar man på hur folk tänker.

lil-sis

Nu tycker jag nog att lite får man våga säga ifrån själv. Vågar man inte, be om hjälp. Det går inte att överblicka exakt hur alla har nyttjat sätena när bussen börjar bli full.

Tycker visserligen inte att väskorna är något större problem.

Däremot har jag fler än en gång fått säga till när det kommit någon med ett uppenbart större behov av att få placera rumpan på en stol. Det kan göra mig knasig, att inte EN orkar resa på sig. Det räcker ju... Nå så fort man påpekar det hela så brukar minst en rumpa flyga upp och så är problemet löst.

De flesta som behöver sitta klara av att öppna truten alldeles själva men så finns det ett gäng, ffa damer, som inte säger ett knyst men sen håller sig fast krampaktigt. *muttrar*

Ersa

Att vänligt fråga "Får jag sitta här?" är ju inte direkt något man behöver vara rädd för. Många passagerare anser tydligen att det verkar vara bussförarens ansvar att be yngre flytta på sig så att de äldre kan sitta. Är vi så handfallna i detta land att alla tror att "någon annan" ska ta hand om en och fråga saker för ens räkning?

Sen finns det ju alltid yngre som lär sig felaktigheter redan i tidig ålder pga att de har föräldrar som har svårt att dra gränser. Här en av dessa föräldrar som inte direkt prioriterar din dotters säkerhet samtidigt på något underligt sätt inte märkte att en busschaufför i full uniform suttit mittemot henne i över fem minuter. :o

Jo, föräldern fick höra några få åsikter efter att bilden togs med mobilen.

Simon Bertilsson

"Ursäkta, är det ledigt här?"
Det brukar fungera, och låter inte heller så otrevligt. Känns typiskt svenskt att inte fråga efter.

lil-sis

Citat från: Verspieder skrivet 08 november 2009, 12:51:25 PM

Jo, föräldern fick höra några få åsikter efter att bilden togs med mobilen.

Föräldrar... Hade två pappor som lät sina ungar leka i leden. Hänga från stängerna, speciellt under sväng etc. De kanske inte fattade när de klev av men jag hoppas att någonting av de jag sade gick fram.

Vid ett tillfälle hade jag en unge som gick runt i bussen, varje gång jag såg att hon började gå iväg igen så snigelkörde jag. Verkligen snigel. Till slut tog hon sig fram till mig, då stannade bussen, barnet fick ett "gå och sätt dig!" och så förklarade jag för pappan (ngt av ett tema i mina bussar) det olämpliga.

Jag fattar inte att folk inte förstår...

Ulf Rådeström

Jag är övertygad om att det beror på hur man frågar.
Man möts med den respekt man själv ger ofta - och att på ett surt sätt fråga "har du betalt för att ha väskan på sätet" får man skylla sig själv om man inte blir väl bemött utan vederbörande rycker väskan åt sig.

Det finns långt större världsproblem att ägna sig åt - som då att barn etc har fötterna på sätet.

MartinMartin

Citat från: Lars-Gunnar skrivet 08 november 2009, 01:05:38 AM

Nja .... Man betalar för resan, inte för en sittplats.

stora mellösa

Citat från: MartinMartin skrivet 08 november 2009, 18:54:00 PM

helt rätt man betalar för en resa Sittplatsgaranti finns väl ej  på stadsbussar så att kräva amn skall sitta kan man ju INTE göra

Jonas1968

Citat från: MartinMartin skrivet 08 november 2009, 18:54:00 PM

Nej men självklart skall resenärer som vill sitta ha företräde framför bagage. Folk skall inte behöva stå samtidigt som några utnyttjar sätena som bagageförvaring. Då får man ställa ner bagaget på golvet vid sin sittplats eller ha det i knät.

Johan Hansson

Citat från: Björn Ax skrivet 08 november 2009, 01:39:46 AM

Kan bara instämma.
Jag har provat lite olika taktiker när det gäller skor/fötterna på sättena.
Brukar använda microfonen och det de resultat.
En annan gång så hade jag två resenärer som gick på bussen och stämplade korten men när de ska sätta sig så börjar de med att banka på rutorna, först låtsades jag om som ingenting hade hänt men sen när jag kört någon hållplats så ser jag att ena kille lagt upp skorna på sättet. Jag dra handbromsen öppnar bakdörren och går längst bak i bussen och säger till honom att nu var det färdig åkt för din del. Kan nämna att han inte hade skorna på sättet mer den resan och han fick åka vidare.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Johan Hansson

forts på skor/fötter på sätterna på mitt tidigare inlägg.

En dag för någon vecka sen så var jag ledig och var i stan för att göra ärenden. Då det var dax att åka hem så valde jag att sätta mig längst bak i bussen.
Då jag skall sätta på samma rad som den killen som har lagt upp skorna på sättet så ber jag honom snällt att ta ner skorna.
Han börjar titta på mig som om jag vore en idiot för att jag säger till honom, han frågar varför han över huvudtaget skall ta ner skorna. Jag säger då att han förorenar och skräpar ner på bussen och att den som kommer efteråt inte lär bli så glad över att han eller hon blir smutsiga om sina kläder. Skorna åker ner och jag sätter mig vid fönstret längst bak på samma rad.

Killen i frågan måste har blivit tagen på sängen då han inte hade räknat med att någon skulle tillrätta visa honom.
Han satt helt stum och bara tittade på mig efteråt. ;D

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Björn Ax

Citat från: lil-sis skrivet 08 november 2009, 15:58:36 PM
Föräldrar... Hade två pappor som lät sina ungar leka i leden. Hänga från stängerna, speciellt under sväng etc. De kanske inte fattade när de klev av men jag hoppas att någonting av de jag sade gick fram.

Vid ett tillfälle hade jag en unge som gick runt i bussen, varje gång jag såg att hon började gå iväg igen så snigelkörde jag. Verkligen snigel. Till slut tog hon sig fram till mig, då stannade bussen, barnet fick ett "gå och sätt dig!" och så förklarade jag för pappan (ngt av ett tema i mina bussar) det olämpliga.

Jag fattar inte att folk inte förstår...

Jo hade nåt liknande på 115 ut mot storvreta. 2 ungar som sprang omkring och lekte i leden. Vid gamla uppsala så stannade jag bussen och gick bak och sa att jag vägrade köra ut på 90km/h väg innan dessa barn hade satt sig ner. Detta hade jag tänkt säga med micen men tyvärr så fungerade det inte på den bussen. :(