Problem med servon Volvo B715 (sj 0001)

Startat av erik t, 07 november 2009, 14:53:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erik t

Jag har problem med servon den beter sig som att det är förlite olja..
Någon som har jobbat eller vet något om vad som är felet?

Mvh Erik

Lulebjörnen

Citat från: erik t skrivet 07 november 2009, 14:53:39 PM
Jag har problem med servon den beter sig som att det är förlite olja..
Någon som har jobbat eller vet något om vad som är felet?

Mvh Erik
Du har väl kollat att det är olja i tillräcklig mängd? Nästa steg som kan vara lämpligt att kolla är filtret i oljebehållaren. Skruva loss locket så finns det ett litet filter där som kan vara igensatt.
Den där kärran är väl så gammal at den har en separat hydraulcylinder på pararellstaget som hjälper till med styrandet? Läcker cylindern?

Vad jag minns från såna där urgamla grejer är att det faktiskt var tvunget att ge lite "grundgas" för att få upp rätt hydraultryck vid kursändringar i lägre fart.
Jämför ett modernt fordon där det går att snurra ratten hur man vill redan vid tomgångsvarv.

Björn Forslund

Kolla även att oljan inte rinner ut genom servoslangen. En gammal rutten slang börjar "svettas" när man vrider på ratten, annars syns inget. Låg oljenivå brukar annars höras.

Åja, servona på 60 talet var inte så dåliga. Inga problem att veva ratten på en BF73-BF76 stillastående.

erik t

olja filter är kollat, ska gå igenom slangar.. Felet uppstod från ena dagen till den andra undrar om det är någon ventil eller liknande som är felet. Förut var det inga problem att ratta stilla stående