Swebus express biljettmaskin

Startat av Magnus, 06 november 2009, 23:37:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Vilket fabrikat är det på Swebus express biljettmaskiner som de har nu?

Knut

Ikke sikker, men det er en idiotisk pc av en eller annen dustete fabrikat.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

MrRep

Citat från: Magnus skrivet 06 november 2009, 23:37:51 PM

Är någon form av egen utvecklad programvara med någon form av samarbete med pocketmobile. Datorn är en vanlig standard PC som kör en nerbantad version av Windows XP. Concordia Bus är ju väldigt glada för egen utvecklad programvara.

Ulf Rådeström

Citat från: Knut skrivet 07 november 2009, 00:45:31 AM
Ikke sikker, men det er en idiotisk pc av en eller annen dustete fabrikat.

Hej!
Kör en hel del express, och jag tycker att den fungerar bra. Ibland tar uppstarten lite lång tid och även kopplingen till bokninssystemet - men i det stora hela tycker jag gränssnittet är lättanvänt.

Utveckla gärna "idiotisk pc" så är du snäll.

Gunnar

Citat från: Magnus skrivet 06 november 2009, 23:37:51 PM

Det är väl maskiner från CPT. Liknande maskiner finns ju hos ett antal länstrafikbolag och hos flygbussarna t.ex.

Jens

Nej - Swebus Express har kört helt själva.

Knut

Tar stor plass ved førerplassen. Tar lang tid å starte "faenskapet". Ofte henger systemet og oppdaterer seg ikke. Dårlig dekning til tider. Også i Gøteborg. Kortleser som ikke henger med. Billetter man må søke etter, ligger ikke i systemet selv om man finner de på papirlistene. Om en pax reiser med annen avg så ligger fortsatt billetten og tar "plass" på bussen. Pax er faktisk reg som på plass i bussen.
Dette er årsaker til min karakteristikk av maskin
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810

Ulf Rådeström

Ojdå
Jag som tycker maskinen har fungerat väldigt bra när jag använder den (varje helg).
Att den tar tid att starta upp är väl ett mindre problem - tryck igång den i samband med uppstart av bussen så är den ju färdigstartad till du ska börja fingra på den.

Den har aldrig hängt sig eller låtit bli att uppdatera sig när jag haft den faktiskt - inte en enda gång.
Täckningen är lite si och så ibland kan jag dock hålla med om (jag kör oftast sträckan Stockholm-Jönköping)

Kortläsare? Antar att du menar scannern som skall scanna av streckkoderna? Jo, den är lite slö ibland, men håller man pappret på rätt sätt så brukar det gå utan större problem.

Värre är väl då att resplussystemet och Swebook-systemet inte "pratar med varandra"  (Swebus-bokningarna läggs in automatiskt och Resplus manuellt och det sista uppdateras inte i tillräckligt snabb takt ibland) och skapar en del röra bland biljetterna - men det är ju ett problem som man håller på med en lösning på.

Tråkigt att du verkar ha problem med maskinen, medan jag då tydligen haft (tur?) och inte haft det. Kan ju vara geografiskt styrt med uppdateringar etc hur bra det funkar - eller kanske även handhavandeproblem?

Verspieder kan säkert dela med sig av sina erfarenheter

//Uffe

Knut

Kortleser menes bankkort leser for betaling av reise. Og iflg teknisk i Göteborg så er det ikke bare jeg som har trøbbel. Scanneren virker stortsett bra så lenge strekkodene til pax er tilstrekkelig store og ikke skrevet ut for "tett". Vi har trøbbel både i Gøteborg og Oslo med maskinene. De har snakket lenge om egen antenne på Bussterminalen i oslo så vi kan ha maskinene oppe hele tiden. Man må ganske ofte også legge routeren død en periode for å få kontakt med sentralesystemet
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 november 2009, 16:24:27 PM
Verspieder kan säkert dela med sig av sina erfarenheter

Visst kan jag det, men mycket nytt har jag inte att tillföra debatten. Tänk även på att jag kommer från Västerbotten senast, där jag sedan april 2007 bråkat med ett extremt låst och långsamt biljettsystem som ledde till enormt långa pålastningstider, så jag är glad att jobba med vilket annat system som helst. ;)

-Peta igång SwEx-maskinen är det allra första man gör, redan innan alkolåsblås och annat vid arbetspassets början.
-Två gånger under sex månaders tid har jag varit med om att pekskärmen vägrar lyda order, men i båda fallen har en omstart av datorn löst det hela direkt.
-Att scanna in streckkoder är det bästa med hela systemet! :) Nyligen kom jag själv på att du kan mata in flera streckkoder på rad utan att trycka "visera" på skärmen. "Blipp-blipp-blipp-blipp-blipp! Välkomna ombord alla fem!" Här är det de egenutskrivna papperen utan streckkoder samt SMS:en som tar tid.
-Resplusbiljetterna har snabbats på den senaste tiden, och kommer nu in i systemet snabbare. I början av sommaren kunde det stå 25 pers i t.ex Eskilstuna med Resplusbiljetter, och det var lagom kul att leta upp en extrabuss i samma minut som avgångstiden. Men detta händer aldrig längre pga bättre synkronisering.
-Dålig mottagning är det på vissa ställen, som t.ex utanför Hölö och i rondellen längst till väster på Solna Kyrkväg, men på bussterminalerna i Mälardalen och Östergötland är det i princip aldrig dålig mottagning. I så fall räcker det att rulla fram eller bak 1-2 meter.

Biljettsystemet tog väldigt kort tid att lära sig, man har väldigt bra överblick på hur många som kliver av och på vid varenda stopp längs vägen, och var alla ska. Att jag som förare ser exakt var kunden kommer ifrån, och vart denne ska byta bussar enbart med hjälp av sex bokstäver i ett SMS är inte alls dumt. Vi SwEx-förare har här ovärderlig hjälp att kunna ge passagerarna bra service samt se linjens hela kontinuerligt uppdaterade helhetsbild under körning.
Står man som 888 i Örebro med avgång mot Karlstad ser man ju direkt på sin skärm om det de tre passagerarna som fattas kommer in med 866:an från Arlanda, och kan då lugnt vänta in denna buss utan att ringa runt till trafikledare för att be dem leta.

Citat från: MrRep skrivet 07 november 2009, 16:18:38 PM
Concordia Bus är ju väldigt glada för egen utvecklad programvara.

Med all rätt. Concordia har lyckats bättre än många länshuvudmän! :)

Knut

Kan starte opp maskinen i Ski, kjøre til Oslo uten å komme inn. Må ofte vente med innloggingen til etter Svinesund. dette gjelder noen spesielle busser for at det skal være sagt.
I går startet jeg opp #0043 i Gøteborg. Tok over 30 min før maskinen var inne på min tur. Da var den parkert i Kruthusgatan. Når man kjører ut av Torp og avslutter dagens økt får man som regel feilvarsel om at dette tok for lang tid. Dagens salg har man ingen koll på. Men det med antall av og påstigende er positivt. Samme emd at vi har koll på reiseruten og kan gi folk info evt vite hvor mange vi venter på fra en enkelt buss. Eller om disse har rotet seg bort. Noen fra samme tilknytning kan ha kommet, men s andre ikke dukker opp. Gjelder spesielt i Gøteborg der mange ikke venter på oss, men tar annen buss til Torp evt Uddevall sentrum
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810

Ersa

Det lät inte kul. Men då måste det vara något större fel på mottagningen där borta, för i förrgår fungerade maskinen i 0043 helt perfekt på 899 Uppsala-Stockholm och sedan på 801 Stockholm-Örebro. Man kan t.o.m. starta maskinen i samband med att man rullar ut från Uppsalagaraget, och några få minuter senare är den igång. Kör man lugnt är maskinen klar redan innan man nått starthållplatsen vid Uppsala C.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2009, 19:58:14 PM
Visst kan jag det, men mycket nytt har jag inte att tillföra debatten. Tänk även på att jag kommer från Västerbotten senast, där jag sedan april 2007 bråkat med ett extremt låst och långsamt biljettsystem som ledde till enormt långa pålastningstider, så jag är glad att jobba med vilket annat system som helst. ;)

-Peta igång SwEx-maskinen är det allra första man gör, redan innan alkolåsblås och annat vid arbetspassets början.
-Två gånger under sex månaders tid har jag varit med om att pekskärmen vägrar lyda order, men i båda fallen har en omstart av datorn löst det hela direkt.
-Att scanna in streckkoder är det bästa med hela systemet! :) Nyligen kom jag själv på att du kan mata in flera streckkoder på rad utan att trycka "visera" på skärmen. "Blipp-blipp-blipp-blipp-blipp! Välkomna ombord alla fem!" Här är det de egenutskrivna papperen utan streckkoder samt SMS:en som tar tid.
-Resplusbiljetterna har snabbats på den senaste tiden, och kommer nu in i systemet snabbare. I början av sommaren kunde det stå 25 pers i t.ex Eskilstuna med Resplusbiljetter, och det var lagom kul att leta upp en extrabuss i samma minut som avgångstiden. Men detta händer aldrig längre pga bättre synkronisering.
-Dålig mottagning är det på vissa ställen, som t.ex utanför Hölö och i rondellen längst till väster på Solna Kyrkväg, men på bussterminalerna i Mälardalen och Östergötland är det i princip aldrig dålig mottagning. I så fall räcker det att rulla fram eller bak 1-2 meter.

Biljettsystemet tog väldigt kort tid att lära sig, man har väldigt bra överblick på hur många som kliver av och på vid varenda stopp längs vägen, och var alla ska. Att jag som förare ser exakt var kunden kommer ifrån, och vart denne ska byta bussar enbart med hjälp av sex bokstäver i ett SMS är inte alls dumt. Vi SwEx-förare har här ovärderlig hjälp att kunna ge passagerarna bra service samt se linjens hela kontinuerligt uppdaterade helhetsbild under körning.
Står man som 888 i Örebro med avgång mot Karlstad ser man ju direkt på sin skärm om det de tre passagerarna som fattas kommer in med 866:an från Arlanda, och kan då lugnt vänta in denna buss utan att ringa runt till trafikledare för att be dem leta.

Med all rätt. Concordia har lyckats bättre än många länshuvudmän! :)

Håller med, Swebus/Nobina 4580:s maskin hänger sig varje morgon när man trycker dit kortet. :) Även Vännäs Buss, Sjöströms och Abramssons börjar nu få problem med sina, och de har dessa tre från Busspoolen inte haft förut, utan då var de bara Swebus, men då var dom de första som fick dom på landsortsbussarna.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 22 november 2009, 02:25:58 AM
Håller med, Swebus/Nobina 4580:s maskin hänger sig varje morgon när man trycker dit kortet. :) Även Vännäs Buss, Sjöströms och Abramssons börjar nu få problem med sina, och de har dessa tre från Busspoolen inte haft förut, utan då var de bara Swebus, men då var dom de första som fick dom på landsortsbussarna.

Jag syftade iofs enbart på tätortstrafiken i mitt inlägg, och det faktum att enkelbiljetter och kortladdningar sker i alldeles för stor mängd ombord. Men nu är det SwEx som denna tråd handlar om.