GDG 1782.

Startat av Kent Skoog, 06 november 2009, 18:00:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

GDG 1782 Göteborg 710424

bilomnibussen

Hej!
Jag tror den gick i Borlänge och blev renoverad med ny klädsel och modern lackering i orangerött och vitt. Minns jag rätt var det en vagn med högre utväxling som man därmed tyckte var svag i motorn.
Mvh Jan G

Sven W

Hej

Jovisst, den gick i Borlänge sedan som W982, senare ACA452. Ursprungligt inv nr 382.

Hälsningar
Sven

BenS

Citat från: Sven W skrivet 06 november 2009, 23:26:22 PM
Hej

Jovisst, den gick i Borlänge sedan som W982, senare ACA452. Ursprungligt inv nr 382.

Hälsningar
Sven

Var det 1784 som gick i Domnarvet som personalbuss, kallad sotlunken, bara några stolar runt väggarna bak och skitig invändigt av alla skitiga kläder arbetarna hade.

j-a

Citat från: old timer skrivet 07 november 2009, 09:38:05 AM
Var det 1784 som gick i Domnarvet som personalbuss, kallad sotlunken, bara några stolar runt väggarna bak och skitig invändigt av alla skitiga kläder arbetarna hade.

Nej det var 1764 AJS 806 som gick på Domnarvet.

bilomnibussen

Vi varvade morgonturerna i "sotgropen" (Domnarvets järnverk) med att fylla vatten och pumpa bussar i garaget, var därför iförda skyddsrock, ljusblå med GDG-emblem. Disponenten klagade över att vi även körde sotsvängen iförda denna skyddrock, det skulle vara ordinarie uniform men faktum var att man under körningen behövde skydda sin uniform med skyddsrocken. Ett par gånger per år hade skitlagret i bussen blivit så tjockt att bussen spolades ur. Det fanns också en reservbuss för sotgropskörningen, 1687, som var en VBK:are ursprungligen i trafik hos trafikföreningen i Grängesberg.
Mvh Jan G

1896

När jag gjorde tjänsterna -88, hade man just mist personaltransporterna i verket, men vi behöll en tjänst som började kl 04.00 med att fylla luft och vatten i bussarna.

bilomnibussen

På min tid började tjänsten 03.25 och slutade kl 08.00, var därför ganska eftertraktad. Men ibland föll det sig så att det var personalbrist och man fick fortsätta köra under förmiddagen åtminstone.
Mvh Jan G

1896

Första turen ner i verket gick då 03.45, när verket turerna försvann la vi "Tidiga Falu turen" på tjänsten istället, vilken började kl 05.35 uppe i Skräddarbacken och var tillbaka kl 07.50, på så sätt slutade man kl 08.00 ändå, och alla var nöjda.

GDG

Bästa bussarna man åkt med, åkte turen N.Lindberg i Leksand. Den bussen som oftast gick där var en kortare modell utan de "praktiska" fönstren i takkanten. Den och några bussar till i Leksand hade den lilla egenheten, att om man körde i 90-95km/h så öppnades mittdörren innåt på glänt... det blev nått sug efter karossidan som gjorde att den öppnades, sänktes hastigheten så stängde dörren sig igen. Tror det var de som hade dörrcylindern i ett skåp ovanför dörren. Det fanns också någon buss i Leksand som hade kolvarna synliga vid fötterna bakom mittdörren om jag inte minns fel. Behöver väl inte säga att man sucktade efter den GDG buss som var till salu på Blocket från Jämtland. Synd att plånboken inte klarade den investeringen. Skulle vart kul att restaurera en "riktig" GDG buss, en så man åkte i när man var liten....

1896

1675 ägs ju numera av någon som bor i närheten av N Lindberg.

GDG

Ja, vet precis var den står och hur den ser ut som husbuss. Tyvärr är det en husbuss.

1896

Man blir lyrisk ändå, när man ser att bussen "lever".