Egendomlig ASJ-buss hos Tjällmotrafiken

Startat av bilomnibussen, 05 november 2009, 20:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej!
Är det någon som har koll på bussar som förr fanns hos Tjällmotrafiken eller om företaget hette något annat innan. Färgkombinationen var på den tiden grå/blå men blev senare någonting åt gulbeige/brunt. Jag såg en gång på 1960-talet en av deras bussar som jag bestämt tror hade ett ASJ-märke framtill men i övrigt inte alls liknade karosser från 1940-början av 50-talet. Den här skapelsen hade ett frontparti liknande SKV-Boxer, mycket bakåtlutande, med vanlig grill med lodräta pinnar, medan bussen var helt rak baktill. Det har talats om att ASJ byggde några bussar på Boxer-temat. Kan det ha varit en sådan och finns någon som kan visa en bild?
Mvh Jan G

Sven W

Hej

Jag har en fundering om vad det här kan ha varit men jag har avvaktat lite i hopp om att någon som möjligen vet bättre skulle svara.

Nåväl, den vagn jag tänker på är E432. Den hade ASJ-kaross men avvek en del från standard-ASJ vid den tiden. En del av din beskrivning stämmer in på den vagnen men en del gör inte det. Vi får se om vi kan enas så småningom.

E432 hade en bulligare front än ASJ-are brukade ha men det var inte Boxerstilen, bara nästan, tyckte jag i alla fall. Det främsta lilla sidofönstret var av ASJ-modell och inte den sneda rektangel som Boxern hade. Att grillen skulle ha lodräta pinnar stämmer inte med min uppfattning. Den hade mera grill a´la ASJ m/50, alltså pinnarna på tvären. Det var ganska mycket m/50-stuk över den här karossen.

Jag bodde i Linköping på den här tiden och hade god uppsikt över Tjällmotrafikens bussar. Man hade ju bl a en linje som gick ned till Linköping. Någon buss som bättre skulle passa in på din beskrivning kan jag inte se.

Den här bussen kommer från Vreta Klosters Omnibusstrafik som övertogs av Ljungsbro Trafik. Den hamnade senare hos Tjällmotrafiken.

Jag har en s/v bild på bussen från 1968 men kan tyvärr inte visa den här.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Intressant! Bussen jag såg kan ha varit denna, det var ju länge sedan jag såg den. Frontpartiet var i alla fall typ äldre boxer, kanske ännu mera bakåtlutande. Bakrutan var hel, inte delad och inte så stor om jag minns rätt och aktern var rak som på en rakakterboxer. Märkligt med denna buss som helt avvek från normal ASJ-standard. Synd att du inte har möjlighet att visa bilden här!
Förresten är jag på jakt efter foto av en Volvo Rundnos som innehades av Sjöbergs som var en föregångare till Tjällmotrafiken. Den ska ha haft ett uppdraget akterparti för att kunna gå över bron över Göta kanal utan att slå i baktill. Såldes senare till Östra Ryd där jag fått hjälp av Prosten Peter Lindvall att söka efter en bild - dock utan resultat.
Mvh Jan G