Släktskap mellan bussar?

Startat av LYR, 05 november 2009, 19:58:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Denna buss åkte jag i Rom sommaren 1969, tog en bild utan några speciella avsikter - jag var inte då ens medveten om det var en dieselbuss eller en trådbuss - MEN under många år har mitt bussmedvetande utvecklats(!?) och ställde mig senare frågan: kan detta vara en släkting till våra SS F4:or - eller åtminstone samma karosseritillverkare? Har gjort detta bildmontage för lättare jämförelse - vad tror eller vet ni?

Bilden under visar utsikten  från Katarnahissen och kolla vad som råkade fastna på bilden!

/ LYR

Björn Forslund

Det ska ha funnits bussar i Italien (Rom tror jag) som i princip var likadana som SS F4.
Chassit var med all säkerhet samma. SS köpte helt enkelt italiensk lagervara med vänsterdörrar, därför gick det som det gick i vårt fuktiga klimat.

M

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 november 2009, 19:37:21 PM
Det ska ha funnits bussar i Italien (Rom tror jag) som i princip var likadana som SS F4.
Chassit var med all säkerhet samma. SS köpte helt enkelt italiensk lagervara med vänsterdörrar, därför gick det som det gick i vårt fuktiga klimat.
Precis kolla bara rälsbussarna SJ köpte och snacka om spårvagnarna i Gbg förarna blir sjösjuka i dom