Huvudmeny

Mera från Markaryd

Startat av Cyklisten, 05 november 2009, 18:50:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Idag fick vi besöka Helmark, där Bengt berättade lite allmänt om deras kundunderlagg, framgångar och problem (B12B!), vi har även träffat Patrycjusz, som "ritar" eller snarare designar bussarna i bl.a. CAD. Vi fick även sällskap av en trevlig hund som inte gick att missa. De bussarna som byggdes för tillfället var en förskolebuss på Volvochassi till Malmö och en bokbuss med Scaniachassi (till?) Här är bilderna.

Förskolebussen:

Bokbussen:

Och en annan godsbuss utanför

Mange_buss

Skulle satsa stort på att bokbussen i fråga är den som cirkulerar här:

http://www.gotland.net/sv/bo-leva/ny-bokbuss-pa-vag

Cyklisten

Vem kan bli ägaren då? Sen undrar jag vad det kan vara för chassi på bussarna, Volvo har enligt uppgifter en 7-liters motor, kan det vara en B7R?

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 05 november 2009, 18:50:07 PM
Bengt berättade lite allmänt om deras kundunderlagg, framgångar och problem (B12B!)

Problem = B12B?

Cyklisten

När det gäller godsbussbyggen. Det går ju bra med bygge på en dubbeldäckare med bakmotor, men nu ska Volvo sluta med B12M så det blir en rejäl utmaning. Om man inte vill få ett extra uterum på taket alltså.

Ersa

Hur Helmark och Carrus framöver ska lösa godsbussfrågan blir intressant att se. Även Säffle och VanHool får ju problem med B12MA (på bilder nedan). Kan man kanske få in 9-liters sidmotorn även i en normalgolvad buss, eller blir det omöjligt att komma åt den då?

Cyklisten

Citat från: Mange_buss skrivet 05 november 2009, 18:59:34 PM
Skulle satsa stort på att bokbussen i fråga är den som cirkulerar här:

http://www.gotland.net/sv/bo-leva/ny-bokbuss-pa-vag

Det verkar som att det inte är denna buss. Den som ska till Gotland finns nog redan här:

http://mainweb.hgo.se/Bibliotek/bokbussarna.nsf

Mållan

Oj, oj....hörde på radion idag att Malmö ska få (denna) om 2 veckor?!
Då får de nog lägga på en rem - kommer de verkligen hinna tror någon?

Cyklisten

Vi började besöket med introduktionen där Bengt berättade lite om hur de planerar för beställningar och leveranser och var väldigt säker på att den första bussen ska komma i tid. Och jag ser inga hinder, de bygger inte så många bussar samtidigt och allt verkar väldigt välplanerad.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cyklisten skrivet 05 november 2009, 18:50:07 PM

Och en annan godsbuss utanför

Vad gör den här gamlingen vid Helmark i Markaryd? En gammal tysk förstår jag. Vad ska den ta vägen? Har svårt att tro att någon i Sverige tänker köpa denna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Om du för många år sedan hade kört förbi Helmark på någon av alla dina resor söderut, hade du även då sett den här bussen stående där den nu står.

Att någon i Sverige skulle köpa den är ju som du skriver knappast troligt.

Så vad kan den göra här då? Tja...om man spånar o tänker lite...så kanske den kan vara en bokbuss...ser ut som det iaf.
Det får ju åtminstone mig att tänka på att man kanske har sålt någon bokbuss till Tyskland eller planerade att göra detta, och tog hem Mercan som ett exempel på att studera hur tyska bokbussars krav var invändigt kanske?

Men jag vet ju inte..men bara tänker lite allmänt sådär  :o